Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od 12 grudnia tramwaj nr 1 połączy Gliwice i Katowice. Trasa linii będzie miała 27 kilometrów

Justyna Przybytek
Od 12 grudnia tramwaj połączy Gliwice i Katowice. Między miastami pojedziemy linią nr 1, która dotąd kursowała między Gliwicami, Zabrzem i Rudą Śląską. Od poniedziałku jej trasa zostanie wydłużona przez Świętochłowice, Chorzów do placu Miarki w Katowicach. Łącznie trasa „1” będzie miała 27 kilometrów i będzie najdłuższą linią tramwajową w aglomeracji.

Aktualnie linia nr 1 kursuje między zajezdnią w Gliwicach, przez Zabrze do Rudy Śląskiej Chebzia, gdzie na pętli kończy bieg. Od poniedziałku tramwaje z numerem 1 z Chebzia skierują się do Świętochłowic, stamtąd do Chorzowa, przejadą przez centrum przesiadkowe i pojadą wzdłuż Parku Śląskiego do Katowic, gdzie zakończą bieg na pl. Miarki.

– Tym samym linia nr 1 zostanie najdłuższą linią w naszej ofercie. Cała trasa liczy 27 kilometrów, zatem jedynka wyprzedziła w rankingu najdłuższych linię nr 21, której trasa liczy prawie 23 kilometry oraz o kilometr krótszą linię nr 19 – wylicza rzecznik Tramwajów Śląskich S.A. Andrzej Zowada.

Jak przypomina Roman Urbańczyk, przewodniczący zarządu KZK GOP, uruchomienie „1” to powrót do przeszłości. - Nawiązanie do rozwiązań, które już kiedyś funkcjonowały i były przez pasażerów dobrze oceniane Z historycznego połączenia tramwajowego na tej trasie korzystało wielu pasażerów, a jego likwidacja wymuszona została przez ówczesne warunki techniczne - mówi. Jak dodaje przywrócenie połączenia jest możliwe dzięki modernizacjom infrastruktury tramwajowej.

O zaletach tego rozwiązania mówi też Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej.  - Linia nr 1 przebiega przez rejony nowych inwestycji, w pobliżu ul. Zabrzańskiej i Drogowej Trasy Średnicowej, co wiąże się ze wzrostem zapotrzebowania na usługi transportowe - przekonuje. - Pociągi relacji Gliwice - Katowice, zatrzymujące się  w naszym mieście na stacjach w dzielnicach Ruda i Chebzie, zapewniają szybkie połączenie ze stolicą województwa, z kolei tramwaje obsługują o wiele więcej przystanków, często oddalonych od dworców - zaznacza.

Po wydłużeniu „1” z Chebzia do Katowic, połączenia na tej trasie będą realizowane co 15 minut, bowiem będą obsługiwane przez dwie linię: 1 i 11. - W związku z tą zmianą zmodyfikowane zostaną także trasy tramwajów w Katowicach. Linia nr 19 będzie kursować  do pl. Wolności, natomiast linie nr 1 i 11 swoje trasy kończyć będą na pl. Miarki. Ponadto, od 12 grudnia dla linii tramwajowych nr: 4, 5, 6, 9, 16, 17, 19, 23, 30 i 49 wprowadzone zostaną korekty godzin odjazdów – dodają przedstawiciele KZK GOP.

Roman Urbańczyk zapowiada w przyszłości więcej modyfikacji na trasach linii tramwajowych, tak aby zapewniały bezpośrednie połączenia.

 - Wzmożone zostaną także starania o to, aby tramwaje jeździły szybciej, m.in. poprzez system zarządzania systemami ruchu.  Liczymy, że na zmodyfikowanych liniach liczba pasażerów wzrośnie. Najbliższe miesiące będą okresem obserwacji nowo wprowadzonego rozwiązania, aby móc wprowadzić ewentualne modyfikacje - dodaje.

 Przypomnijmy, że w najbliższych latach ma zostać zmodernizowany rudzki odcinek linii tramwajowej nr 9, kursującej między Bytomiem i Chorzowem przez kilka dzielnic Rudy Śląskiej. Projekt ma być realizowany etapami, obecnie Tramwaje Śląskie prowadzą przetarg na przebudowę infrastruktury na ul. Niedurnego, od ul. Grochowskiej do ul. Hutniczej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto