Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy dworzec autobusowy w Katowicach jest gotowy. Zobaczcie, jak "Sądowa" wygląda z góry ZDJĘCIA Z DRONA

JPP
Centrum Przesiadkowe Sądowa to Nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach
Centrum Przesiadkowe Sądowa to Nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach Budimex
Centrum Przesiadkowe "Sądowa", czyli Nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach, jest już gotowe. W styczniu rozpoczęły się odbiory obiektu. Węzeł powstał na działce między ulicami Sądową a Goeppert – Mayer, a budowa pochłonęła około 60 mln zł. Skalę tej inwestycji najlepiej widać z góry, z tej perspektywy zauważymy, że „Sądowa” składa się z trzech oddzielnych stref.

Nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach składa się z trzech stref

Z góry lepiej widać – ta zasada doskonale sprawdza się w przypadku Centrum Przesiadkowego „Sądowa”, czyli nowego Międzynarodowego Dworca Autobusowego w Katowicach. Dopiero z góry zauważymy, jak to miejsce jest zaplanowane i jaka jest skala tej inwestycji.

Nowy Dworzec Autobusowy w Katowicach, czyli Centrum Przesiadkowe „Sądowa” składa się z trzech stref: parkingów, peronów autobusowych (osłoniętych ogromną białą wiatą) oraz budynku obsługi podróżnych.

W zasadzie węzeł składa się z trzech oddzielnych stref. Pierwsza to budynek obsługi podróżnych: ma dwie kondygnacje, a jego elewację pokrywają grafitowe i żółte panele. Będą tu m.in. poczekalnia, przechowalnia, toalety, kasa z biletami, do tego miejsce na dyspozytornię i pomieszczenia dla kierowców. W planach jest również punkt gastronomiczny. Przed budynkiem (od strony centrum) jest jeszcze niewielki placyk z przystankami komunikacji publicznej – prawdopodobnie tu będą zatrzymywały się autobusy kursujące między centrum i Dworcem PKP a „Sądową”.

Kolejna strefa to perony autobusowe ukryte pod olbrzymią, białą wiatą. Pod wiatą są miejsca postojowe dla autobusów dalekobieżnych, ławki, a także tablice elektroniczne.

Trzecia część „Sądowej” to strefa parkingów. Jest tu około 50 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, pięć miejsc dla osób niepełnosprawnych, a także miejsca odstawne dla autobusów.

Z góry widać również, jak wygląda układ drogowy wokół węzła i na terenie dworca. Wjazd i wyjazd poprowadzone są z buspasa wzdłuż ulicy Goeppert – Mayer. Autobusy i taksówki mogą też skręcić z ulicy Goeppert - Mayer za parkingami (przed Lidlem) na ulicę Sądową. Przed skrzyżowaniem Goeppert – Mayer i Sądowej powstało nowe przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Drogi są też na terenie dworca: wyznaczono tu m.in. rondo oraz kilka przejść dla pieszych.

Nowy dworzec w Katowicach za 60 mln zł

Dodajmy, że nowy katowicki dworzec autobusowy powstał między ulicami Sądową a Goeppert – Mayer (na działce, na której przed dziesięcioma laty działało popularne targowisko), przed skrzyżowaniem Mikołowska – Matejki – Słowackiego i kilkaset metrów przed wjazdem do tunelu pod Galerią Katowicką. Budowa kosztowała niespełna 60 mln zł i rozpoczęła się jeszcze w 2018 roku.

ZOBACZ KONIECZNIE

Centrum Przesiadkowe Sądowa nocą. Zobaczcie iluminację nowego dworca w Katowicach ZDJĘCIA

Węzeł zastąpi prywatny dworzec PKS działający od lat przy ulicy Skargi.

- Centrum Przesiadkowe „Sądowa” będzie obsługiwało autobusy dalekobieżne zarówno krajowe, jak również międzynarodowe. Będzie to alternatywa dla przewoźników oraz pasażerów obecnie korzystających z prywatnego dworca przy ulicy Piotra Skargi - informowali już wielokrotnie katowiccy urzędnicy.

Kiedy nowy dworzec zostanie otwarty? Na miejscu już rozpoczęły się odbiory, ale otwarcie i uruchomienie „Sądowej” planowane jest dopiero na wiosnę tego roku.

- Termin oddania węzła do użytkowania to II kwartał tego roku - potwierdza Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.

CZYTAJ KONIECZNIE:
Będą bezpłatne autobusy z Dworca Autobusowego na Sądowej na dworzec PKP. Jest zgoda

Wcześniej trzeba jeszcze wyposażyć budynek dworca w meble i odpowiedni sprzęt – procedura wyboru dostawcy wyposażenia trwa, po podpisaniu umowy firma będzie miała 50 dni na wywiązanie się z zadania.

Miasto musi też wybrać zarządcę „Sądowej”. Nieoficjalnie wiadomo, że będzie nim katowicki PKM (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Katowice). To właśnie zarządca dworca będzie miał za zadanie podpisać umowy z przewoźnikami. Dopiero wówczas będzie wiadomo, jakie autobusy, jakich linii i firm przeniosą się na "Sądową".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto