Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe tramwaje na Śląsku: nowy Twist w Tramwajach Śląskich zaprezentowany

Bartosz Pudełko
Nowe tramwaje na Śląsku
Nowe tramwaje na Śląsku Lucyna Nenow
Nowe tramwaje na Śląsku: W Zabrzu zaprezentowano pierwszy z 30 nowych tramwajów Twist, które w przyszłym roku wyjadą na trasy aglomeracji. To najnowsze dziecko bydgoskiej Pesy i pierwszy fabrycznie nowy zakup Tramwajów Śląskich od ponad dekady.

Tramwaje Śląskie zaprezentowały w piątek w Zabrzu swój najnowszy nabytek. To wyprodukowany przez bydgoską Pesę Twist 2012N. Premierowy wagon jest pierwszym z 30, jakie kupił przewoźnik.

Nowe tramwaje na Śląsku: Tramwaje Śląskie zaprezentowały nowy wagon Twist

- Póki co jest to wagon testowo-szkoleniowy. Otrzymaliśmy go na początku listopada i od tego czasu jest intensywnie testowany. Pierwsze przejazdy wypadły bardzo dobrze. W przyszłym roku będziemy partiami dostawać kolejne maszyny i w połowie 2014 roku powinny one wyjechać na trasy - mówi Andrzej Bywalec, dyrektor inwestycyjny w Tramwajach Śląskich.

Testy przechodzi zarówno sam Twist, jak i motorniczy. Muszą się oni nauczyć prowadzenia nowoczesnego wagonu.

- Jazdę nim można porównać do wagonów 116 Nd, czyli popularnych "Karlików", ale jest jednak sporo różnic. Twist naszpikowany jest elektroniką, komfort jazdy jest nieporównywalnie lepszy, ale trzeba się tego nauczyć. Motorniczy musi wypracować u siebie podzielną uwagę, żeby widzieć zarówno to, co na drodze, jak i to, co pokazują wyświetlacze - mówi Piotr Michalski, instruktor nauki jazdy w Tramwajach Śląskich i motorniczy, który odbył Twistem dziewiczy rejs.

Nowy wagon przewiózł zaproszonych gości po świeżo wyremontowanym torowisku na ul. 3 Maja w Zabrzu. Na przyjęcie Twistów gotowi muszą być bowiem nie tylko motorniczy, ale również infrastruktura. Dlatego też pojawią się one na trasach dopiero po zakończeniu prowadzonych teraz remontów torów w aglomeracji.

Twisty w pierwszej kolejności wyjadą na długie, międzymiastowe trasy. Zobaczymy je najprawdopodobniej na liniach łączących Katowice z Sosnowcem czy Katowice z Bytomiem.

Twist 2012N, to najnowsze dziecko Pesy. Mierzy 32 metry, ma dwa przeguby i gotów jest pomieścić 206 pasażerów, z czego 47 na miejscach siedzących. Ważne jest, że ponad 73 proc. miejsc jest dostępnych prosto z niskiej podłogi. W wagonie zabraknie jednak klimatyzacji, która przy aż 7 drzwiach i częstych przystankach byłaby zbyt kosztowna.

Nowe tramwaje po nowych torowiskach mają jeździć z prędkością do 70 km/h. Do tej pory, poza zaprezentowanym w Zabrzu wagonem, w Polsce jeździ jeszcze 7 Twistów - w Częstochowie.

- Zamówionych jest jednak ok. 250 maszyn. W przyszłym roku 120 takich tramwajów trafi do Moskwy. Pojadą również w Sofii i Warszawie - mówi Marcin Jędryczka, dyrektor marketingu Pesy.

Twist 2012N, to pierwszy fabrycznie nowy zakup Tramwajów Śląskich od 2001 roku, kiedy to na szynach aglomeracji pojawiły się "Karliki". Od tego czasu spółka remontowała stare wagony 105Na bądź też sprowadzała kilkudziesięcioletnie składy z Frankfurtu i Wiednia.

Koszt jednego Twista, to 5,5 mln zł. Zakup mieści się w ramach inwestycji "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej". Koszt całego projektu, to nieco ponad 800 mln zł brutto (blisko 385 mln zł pochodzi z dofinansowania z unijnej kasy). Cele zadania, to nie tylko zakup 30 nowych tramwajów, ale również m.in. modernizacja 75 wagonów czy 46 kilometrów torów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto