Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe stawki na autostradzie A4 Katowice Kraków od kwietnia 2020?

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Bramki na A4 w Mysłowicach
Bramki na A4 w Mysłowicach Fot Arkadiusz Gola / Polskapresse
Niższe stawki dla automatycznych płatności za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków do końca czerwca 2020. Kierowcom pomogła nieco pandemia koronawirusa. Podwyżki na A4 na razie nie ma. Stalexport wydłuża promocję dla kierowców z aplikacją Autopay, A4Go i Telepass. Wprowadza też aplikację SkyCash - od wiosny 2020.

Opłaty na autostradzie A4

Zarządca płatnego odcinka autostrady A4 Katowic - Kraków ogłosił, jakie stawki będą obowiązywać na autostradzie od kwietnia 2020. Przypomnijmy. Od stycznia 2020 do końca marca 2020 mniej płacili kierowcy, którzy korzystają z aplikacji Autopay, urządzeń A4Go i Telepass. Jeśli chodzi o auta osobowe, zamiast 20 zł za przejazd - płacą 14 zł. Ale to była promocja i zarząd Stalexport Autostrady od początku zakładał, że musi się skończyć. Jednak z decyzją wstrzymywano się do ostatniej możliwej chwili.

13 marca 2020 poinformowali, czy stawki się zmienią.

Wprowadzone z początkiem tego roku niższe stawki opłat za przejazdy A4 Katowice-Kraków dla płatności automatycznych, będą obowiązywać co najmniej do końca czerwca 2020 - mówią przedstawiciele zarządcy.

To użytkownicy Autopay, A4Go lub Telepass. W godzinach szczytu, płatności automatyczne za przejazd koncesyjnym odcinkiem A4 stanowią już nawet ponad 1/3 ogółu transakcji. Kiedy wprowadzono promocję, było to 17 proc.

Zobacz koniecznie

Stawki w przypadku płatności automatycznych, co najmniej do końca czerwca 2020, nadal wynosić będą:

  • dla pojazdów kategorii 1: 7 zł zamiast 10 zł,
  • dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł zamiast 20 zł,
  • dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł zamiast 35 zł.

Nabywane taniej impulsy (doładowania) A4Go zachowają ważność aż przez dwa lata.

Emil Wąsacz, prezes SA pod koniec lutego w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim przyznał, że on sam jest zwolennikiem utrzymywania promocji nawet gdy podstawowe stawki wzrosną.

Nie przegap

Tłumaczy, co miało wpływ na utrzymanie stawek w takiej samej wysokości. A były to trzy czynniki:

- Pierwszy to czynnik epidemiologiczny. Nasi kasjerzy i ich klienci na bramkach są narażeni na wzmożony kontakt - mówi Emil Wąsacz. - Gorący okres najbliższych miesięcy to argument, by promocję płatności automatycznych przedłużyć. Druga rzecz - chcemy niejako nagrodzić naszych klientów, którzy szybko "weszli" do systemu płatności automatycznych. I trzy - chcemy do tego samego zachęcić nowych klientów. Dlatego do czerwca nic nie ulegnie zmianie.

A co po czerwcu? - Wszystko jest możliwe - mówi filozoficznie prezes Wąsacz.
Taki scenariusz "wszystko jest możliwe" potwierdza wiceprezes Mariusz Serwa. - Zmienić się mogą zarówno stawki promocyjne, jak i standardowe - mówi. Wiadomo, że kiedy SAM będzie chciał wprowadzić nowe stawki, 60 dni wcześniej musi złożyć stosowny wniosek do generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

- Od czterech lat nie podnosiliśmy stawek dla kierowców samochodów osobowych - przypomina Wąsacz. - To sytuacja nietypowa nawet w warunkach niewysokiej inflacji.

W II kwartale 2020, czyli jeszcze wiosną, koncesjonariusz planuje dalszy rozwój płatności automatycznych. Kierowcy będą mieli do dyspozycji, poza aplikacją Autopay, aplikację SkyCash, za pośrednictwem której można realizować płatności także za autostradę A1 oraz za parkingi w 173 miastach w Polsce (w tym w Krakowie, Gliwicach, Opolu, Warszawie).
- Prowadzimy daleko zaawansowane rozmowy. To duży gracz - mówi prezes SAM.

Nowe stawki są na A2.
Od 2 marca 2020 więcej płacą kierowcy na A2. Dla samochodów osobowych między Koninem a Nowym Tomyślem to 22 zł za przejechanie każdego z trzech 50-kilometrowych odcinków. W sumie - 66 zł.

Autostradą A4 na odcinku Mysłowice - Kraków codziennie jeździ 46 tys. pojazdów. Na odcinku Katowice - Mysłowice - ok. 70 tys.
W 2019 r. przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady osiągnęły poziom ok. 351,5 mln zł i były o ponad 4,4 proc. wyższe niż w roku 2018. Z kolei zysk netto spadł o 57 proc. i wyniósł ostatecznie 80,4 mln zł. EBIDTA Grupy Kapitałowej ukształtowała się na poziomie ok. 194,2 mln zł. O wzroście przychodów zadecydowała przede wszystkim zmiana stawek za przejazd dla samochodów ciężarowych, wprowadzona 1 marca 2019 r.

- Nakłady inwestycyjne zaplanowane na rok 2020 wyniosą ok. 83 mln zł. Kontynuowana będzie modernizacja odwodnienia autostrady oraz modernizowane będą przepusty zlokalizowane w pasie drogowym autostrady, zakończymy również prace remontowe na jednym z obiektów mostowych. Na ten rok przewidziane jest także zakończenie wymiany nawierzchni oraz poszerzenie dojazdów do bramek przeznaczonych dla płatności automatycznych. Zamierzamy ponadto uruchomić nowy internetowy serwis sprzedaży i obsługi klienta wraz z usługą post-paid dla elektronicznego poboru opłat A4Go (obecnie funkcjonuje wyłącznie przedpłata) - zapowiada Emil Wąsacz, Prezes Zarządu Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska.

Rozmowę z prezesem zarządu SAM znajdziecie w magazynie "Strefa Biznesu" na marzec 2020.

Pobierz bezpłatną aplikację Dziennika Zachodniego i bądź na bieżąco!
Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy do niej zakładkę, w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią koronawirusa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto