Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe logo Katowic i hasło reklamowe. Katowice - centrum nowych form. Jak Wam się podoba?

Justyna Przybytek
Nie "Miasto Wielkich Wydarzeń", ani nie "Miasto Ogrodów", ale "Katowice - centrum nowych form", to nowe hasło promocyjne stolicy Górnego Śląska, zaproponowane przez konsorcjum firm marketingowych Media Partner, Business Consulting i Imago PR. Konsorcjum na zlecenie katowickiego magistratu i za kwotę 240 tys. zł opracowuje Strategię Promocji Katowic.

PR-owscy proponują, aby nowe hasło wyparło wszystkie dotychczasowe i stało się jedynym obowiązującym. I nie tylko to. Rewolucyjną zmianą jest usunięcie Spodka z logo Katowic i zastąpienie go znakiem wykorzystywanym przy okazji walki Katowic o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016, czyli logor w kształcie serca. Twierdzą, że i hasło "Miasto Wielkich Wydarzeń" i Spodek już się wyeksploatowały, a w promocji Katowic potrzeba świeżości.

Temat zamiany Spodka na serce już się pojawił, rok temu, po porażce miasta w konkursie o tytuł ESK. Za zamianą mogą przemawiać względy estetyczne: logo ze Spodkiem jest nijakie. A serce?

- To serce , które symbolizuje przemiany w Katowicach, jest jednym z najciekawszych pomysłów jakie widziałam w ostatnim czasie. To i radość, i niepewności i przeszłość, przyszłość i chęć do tego aby żyć w ciekawym i pełnym świecie - komentowała właśnie w ubiegłym roku Joanna Kiliszek (wicedyrektor Instytutu Adama Mickiewicza), z Komisji Selekcyjnej ESK.

Serce zaprojektował Wojciech Janicki z Poznania, grafik i adiunkt w Pracowni Znaku i Typografii tamtejszej ASP. Projekt został wybrany spośród 35 nadesłanych na konkurs zorganizowany w 2009 r., przez jury, w skład którego wszedł m.in. Marian Oslislo rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Z drugiejstrony - Spodek, to jedyny tak rozpoznawalny symbol regionu. Logo, na którym występuje mamy od 2008 r., zaprojektowała je rybnicka pracownia Fourtka. Projekt został wybrany bez przetargu, bo jego wartość nie przekraczała 5 tys. zł.

Dyplomatycznie do proponowanych zmian odniósł się Marcin Stańczyk z Wydziału Promocji UM w Katowicach. - Na razie nie jestem w stanie powiedzieć, czy hasło mi się podoba, czy nie. Samodzielnej decyzji nie podejmie także prezydent, bo strategia przejdzie przez Radę Miasta - mówił.

Nowe logo i hasło mogą też oceniać mieszkańcy, zarówno Katowic jak i regionu. Wczoraj rozpoczęły się i potrwają do 22 czerwca konsultacje społeczne Strategii. Dokument można oceniać na portalu opowiedzkatowice.pl.

- Będziemy analizować wszystkie głosy mieszkańców - zapewnia Daniel Muc, z Imago PR. Ale raczej niechętnie ewentualną krytykę hasła. - To dobry claim (slogan promocyjny - przyp. red.), któremu warto zaufać - przekonywał Wojciech Czyżewski z Media Partner. Przyznał jednak, że jeśli podczas konsultacji nie zyska poparcia, może zostać zmienione.

Strategia to jednak nie tylko logo i hasło. Dokument, jeśli zostanie zaakceptowany przez prezydenta Piotra Uszoka oraz katowickich radnych zdeterminuje promocję stolicy województwa na kolejne osiem lat (ma obowiązywać do 2020 r.). Jej autorzy wskazali sześć kluczowych kierunków promowania Katowic: jako dobre miejsce do mieszkania, nauki, pracy, spotkań, inwestycji oraz centrum kultury i rozrywki.

W wykształceniu tego wizerunku mają pomóc atuty miasta. Podstawowe, to metropolitalność (Katowice, jako centrum regionu), alternatywa (m.in. sztuka) i dziedzictwo (zabytki techniki, gwara, kuchnia). Dodatkowe zaś: przemiana (inwestycje m.in. w strefę kultury), aktywność (zaangażowanie społeczne) i ekoodpowiedzialność.

Plan ma diametralnie odmienić postrzeganie Katowic, dziś niekorzystne dla miasta. Konsorcjum na podstawie przeprowadzonego na grupie 3,5 tys. osób badania zdiagnozowało obecny wizerunek stolicy Śląska. Jak się okazuje najczęściej kojarzonej z górnictwem, przemysłem, brudem i zanieczyszczeniem środowiska (na zanieczyszczenie wskazało 67 proc. badanych).

Jeśli badani kojarzyli katowicką architekturę, to jedynie halę Spodka. Co trzeci nie ma żadnych skojarzeń z Katowicami, a ponad połowa ankietowanych nie chciałaby tu zamieszkać. Kiepsko też wypadła dotychczasowa promocja miasta: ponad 90 proc. przepytanych osób nie znała żadnego hasła promocyjnego.

A INNE LOGA MIAST, PODOBNYCH DO KATOWIC? ZOBACZ JAK WYGLĄDAJĄ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto