Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe autobusy hybrydowe w Katowicach. Mają zużywać co najmniej 25 procent mniej paliwa

Mateusz Czajka
Mateusz Czajka
Nowe autobusy zaprezentowano 7 lipca o godzinie 11.00 w zajezdni PKM Katowice przy ulicy Mickiewicza.
Nowe autobusy zaprezentowano 7 lipca o godzinie 11.00 w zajezdni PKM Katowice przy ulicy Mickiewicza. Mateusz Czajka
W piątek 7 lipca PKM Katowice pochwalił się swoimi nowymi nabytkami. Do "Stajni" przewoźnika trafiły 22 nowe autobusy hybrydowe. To hybrydy równoległe. Ich użytkowanie ma przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa i ochrony środowiska.

Jakie parametry mają nowe autobusy PKM Katowice?

Pkm Katowice zakupiło 22 nowe autobusy marki Volvo. To pierwsze hybrydy w „stajni” spółki. Wśród nowych autobusów 17 jest tzw. „krótkich” a 5 przegubowych. Mogą pomieścić kolejno 85 osób i 102 osoby. Autobusy to tzw. hybryda równoległa.

— Układ napędowy jest wyposażony w dwa silniki, silnik spalinowy i silnik elektryczny. To jest połączone z dwunastobiegową, aautomatyzowaną skrzynią biegów. Zjazda tym autobusem wygląda w ten sposób, że jeżeli w baterii mamy odpowiednią ilość energii, to każde zatrzymanie pojazdu powoduje wyłączenie silnika spalinowego. Start tego auta z przystanku czy ze skrzyżowania z zerowej prędkości odbywa się na silniku elektrycznym. W momencie, kiedy samochód przekracza prędkość 25km/h albo skrzynia biegów w określonych warunkach tego wymaga (na przykład jeżeli ruszamy pod górę), załącza się kolejny bieg i wtedy uruchamia się silnik spalinowy.

W hybrydach równoległych istnieje także możliwość wykorzystania obu silników równocześnie. W momencie, jedziemy pod górę i miałoby to spowodować zwiększone zużycie paliwa, wtedy do silnika diesla dołącza silnik elektryczny. Dzięki temu pojazd jest oszczędniejszy.

Zużycie paliwa znacząco spadnie?

Jak dodaje Tomasz Wójtowicz, oszczędności sprawdzono w realnych warunkach miejskich i tam gdzie jeżdżą pojazdy zużycie paliwa spada od min. 25 procent. W niektórych miastach sięga wartości poniżej 40 procent. Wiele zależy tu od umiejętności kierowców, ponieważ eko-jazda autobusem hybrydowym kieruje się innymi zasadami niż przy pojeździe z silnikiem spalinowym.

— Volvo szkoliło 40 kierowców. Musimy szkolić się cały czas, żeby była wymienność osób. Chcemy, żeby ci kierowcy nabrali wprawy, więc będziemy etapami szkolili następnych, ale my sobie już teraz damy radę (...) Nasi ludzie już się sami nauczyli i będą dobrze uczyli następnych – przekazał nam prezes PKM Katowice Roman Urbańczyk.

Pojazdy zakupione przez PKM Katowice mają baterię o pojemności 9,4 Kw. Pozwala to na przejechanie kilkuset metrów (do ok 1,5 km w warunkach optymalnych) bez włączania silnika spalinowego. Po konferencji prasowej kierowca PKM zabrał dziennikarzy i zaproszonych gości na krótką przejażdzkę. Autobus był cichy, wygodny i co ważne przy dzisiejszej pogodzie – klimatyzowany. Wnętrze nie różni się zbytnio od używanych obecnie modeli.

Jak informuje PKM Katowice, dofinansowanie pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Kwota wydatków kawlifikowalnych wynosi 40 845 000,00 zł (z podatkiem ponad 50 milionów), natomiast kwota dofinansowania wyniosła 34 718 250,00 zł , tj. 85%.

Nowe autobusy zaprezentowano 7 lipca o godzinie 11.00 w zajezdni PKM Katowice przy ulicy Mickiewicza.

Nowe autobusy hybrydowe w Katowicach. Mają zużywać co najmni...

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto