Nauka zdalna to wyzwanie! Jak stawić czoła lekcjom online?

Materiał informacyjny Winiary
Edukacja w czasach pandemii koronawirusa to niewątpliwie jedno z najtrudniejszych wyzwań, z jakim muszą mierzyć się nauczyciele, uczniowie i rodzice. O tym, w jaki sposób usprawnić nauczanie online, aby było jak najmniej uciążliwe, opowiada ambasador programu Winiary „Gotuj się na zmiany”, Dawid Łasiński nauczyciel chemii w Zespole Szkół im. gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie, w sieci znany jako Pan Belfer.

Zajęcia lekcyjne online to spore wyzwanie w dobie pandemii. Czy są jakieś złote wskazówki, o których codziennie powinien pamiętać każdy uczeń i rodzic?

Podczas lekcji online uczeń powinien patrzeć na to, co dzieje się na ekranie, brać aktywny udział w lekcji, pytać się nauczyciela, jeśli coś jest niejasne czy niewiadome. Na każdym poziomie należy przypominać dziecku, że to jest jego proces rozwoju. Tutaj ważne jest także, aby zamienić słowo “uczyć się” na “rozwijać”. Słowo nauka kojarzy nam się boleśnie. Słowo rozwój jest nacechowane pozytywnie. Przypominajmy dzieciom, że są odpowiedzialne za swój rozwój i poziom wiedzy.

Z kolei rodzic powinien zadawać pytania dziecku, czego nauczyło się danego dnia podczas lekcji online. Nie należy pytać w stylu, ,,- jaką ocenę otrzymałeś?”. O wiele bardziej owocne będzie pytanie ,,- opowiedz mi o tym, czego dzisiaj się dowiedziałeś”. Uczeń przez 6 godzin nauki dziennie nie jest w stanie zakodować każdej informacji. Gdy rodzic wyjdzie z inicjatywą i porozmawia z dzieckiem o tym, co wyniosło z danej lekcji, to ugruntuje chociaż fragment zdobytej przez nie wiedzy. Ta jedna rzecz będzie najcenniejsza z całego dnia.

Nauka zdalna to zupełnie nowe doświadczenie także dla nauczycieli. Co zrobić, aby usprawnić lekcje online?

Dla nauczyciela wskazówką jest to, aby zastanowił się, z jakich technologii chce korzystać, aby jego lekcje były sprawne. Przykładowo: matematyk, chemik czy biolog powinni używać tabletu graficznego, który bardzo dobrze zastępuje tablicę lekcyjną. Powinniśmy pamiętać również o tym, że uczeń musi nas lepiej słyszeć niż widzieć. Dlatego ważne jest, aby najpierw zadbać o jakość dźwięku, a dopiero potem o sprawniejszą kamerkę internetową. Kolejna porada dla nauczycieli: nie zastanawiajmy się, jak oceniać, bo w tych warunkach ocenianie nie jest miarodajne. Skupmy się na tym, jak uczyć. I w tej całej sytuacji nie miejmy pretensji do uczniów, bo nikt nie przygotował ich do nauki zdalnej.

A co z przerwami? W jaki sposób efektywnie wykorzystać czas wolny między lekcjami?

Jedną z metod, którą można wykorzystać jest przygotowanie posiłku dla całej rodziny. Skoro i tak uczeń siedzi w domu, to może tę przerwę między lekcjami poświęcić na ugotowanie obiadu czy zrobienie kanapki dla rodziców, którzy wrócą z pracy. Czasami brakuje nam inspiracji na pożywne posiłki. Pamiętajmy, że mózg potrzebuje zdrowych kalorii, szczególnie jeśli spędzamy tyle czasu na intensywnym myśleniu. Zazwyczaj sięgamy po przekąski, które najczęściej są niezdrowe. Mózg naładowany złymi kaloriami pracuje wolniej, a organizm jest ospały. Warto więc skorzystać z programu Winiary „Gotuj się na zmiany” i na dedykowanej platformie poszukać przepisów na zdrowe posiłki. Są tam też gotowe scenariusze dla nauczycieli, gdzie podano informacje na temat konkretnych składników odżywczych. Nauczyciel może wykorzystać to na swoich lekcjach. Z kolei uczeń dowie się, jak dbać o swoje zdrowie, klimat oraz planetę.

Jak zadbać o odpoczynek dziecka od komputera - o czym warto pamiętać?

Pamiętajmy o tym, że dzieci powinny zamknąć swoje wszystkie obowiązki szkolne do konkretnej, ustalonej godziny. Tak, aby nie było sytuacji, że uczeń o 21:00 siada do komputera, aby jeszcze odrobić lekcje. Warto także nauczyć się tzw. cyfrowego dobrostanu, który pokazuje nam, jak odpowiedzialnie korzystać z technologii, aby nie wyrządzić sobie krzywdy. Na komputerze czy telefonie można zainstalować specjalny program lub aplikację, które mierzą czas spędzony przed ekranem oraz pokazują, co w danym czasie robimy. Dzięki temu mamy świadomość, ile godzin dziennie przeznaczyć np. na przeglądanie Instagrama.

Jak przygotować dzieci do powrotu do szkoły? Co może się zmienić po tak długim czasie izolacji?

Szkoła to przede wszystkim relacje z rówieśnikami. Przez obecną sytuację i naukę w domach te relacje międzyludzkie nieco wygasły. Warto więc porozmawiać z dziećmi o tym, jak ważne są znajomości z koleżankami i kolegami. Po tak długim czasie izolacji może się okazać, że zespół klasowy jest zupełnie inny niż przed pandemią. Od strony nauczyciela - pracujemy nad relacjami w zespole, od strony rodzica - uświadamiamy dzieciom, jak ważna jest druga osoba w klasie. Najfajniejszą rzeczą w szkole wcale nie jest nauka, a przede wszystkim tworzenie relacji między rówieśnikami.

Materiał oryginalny: Nauka zdalna to wyzwanie! Jak stawić czoła lekcjom online? - Nasze Miasto

Dodaj ogłoszenie