Metropolia GZM ogłosiła przetarg na zakup paliwa wodorowego
Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę do 1435 ton paliwa wodorowego, z możliwością zwiększenia wolumenu o kolejne maksymalnie 880 ton i wydłużeniem dostaw o kolejne maksymalnie trzy lata. Zamówienie podstawowe ma być realizowane przez 5 lat od odbioru pierwszych autobusów. PKM-y w Tychach oraz Świerklańcu wybudują swoje własne stacje tankowania wodorem, a PKM Katowice będzie korzystać z stacji dostarczonej przez przyszłego dostawcę paliwa.
Autobusy na wodór lepsze niż elektryczne?
Czas tankowania autobusów zasilanych wodorem wynosi około 20 minut, a na jednym ładowaniu (ok. 30 kg wodoru) autobus może przejechać od 350 do 400 km. W porównaniu z autobusami elektrycznymi, autobusy z wodorowymi ogniwami paliwowymi są w stanie pokonać dłuższe trasy i nie wymagają rozbudowanej sieci stacji tankowania.
Autobusy na wodór trafią na ulice w przyszłym roku
Obecnie Metropolia prowadzi postępowanie przetargowe na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem, z możliwością zakupu kolejnych 10 sztuk. Projekt ten kosztuje ponad 110 milionów złotych, z czego 81 milionów pochodzi z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Autobusy będą użyczone przewoźnikom PKM Katowice, PKM Tychy i PKM Świerklaniec, a pierwsze pojazdy mają trafić na ulice w pierwszej połowie 2024 roku.
Ponadto, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Tychach oraz Świerklańcu podpisały umowy dofinansowania budowy stacji tankowania wodorem. Na realizację tych inwestycji NFOŚiGW przeznaczył 10 milionów złotych.
iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?