Lotnisko Pyrzowice - w 2016 aż 3,2 mln pasażerów! Najchętniej lataliśmy do...

DN
Lotnisko Pyrzowice w roku 2016 miało 3,2 mln pasażerów. Najczęściej lataliśmy do i z Wielkiej Brytanii - niemal 650 tys. pasażerów, Niemiec - pół miliona i Norwegii - prawie 150 tys. pasażerów.

Grudzień 2016 roku w Katowice Airport zakończył się wynikiem 186 tys. 771 pasażerów w ruchu całkowitym. to o 11 tys. 58 więcej niż w grudniu 2015. Z siatki połączeń regularnych skorzystało 159 tys. 430 podróżnych, a z tras wakacyjnych (czarterowych) 22 tys. 32 osób, o 4211 więcej niż w ostatnim miesiącu 2015 roku.

A jakie są statystyki za cały 2016 rok?

Rok 2016 w Pyrzowicach był rekordowy. W ruchu całkowitym z siatki połączeń lotniska skorzystało 3 mln 221 tys. 261 podróżnych, o 151 tys. 982 więcej w porównaniu z 2015 rokiem. W ruchu regularnym z i do Pyrzowic podróżowało 2 mln 126 tys. 540 osób, o 138 561 więcej (+7%) niż w poprzednim roku. Dobry wynik port osiągnął także w segmencie ruchu czarterowego, w ramach którego obsłużono 1 mln 79 tys. 159 pasażerów, o 21 tys. 710 więcej niż w roku 2015.

Dokąd lataliśmy najchętniej w 2016 roku z Pyrzowic?

Najpopularniejsze kraje w ruchu regularnym w 2016 roku to Wielka Brytania, Niemcy i Norwegia. Na kierunkach brytyjskich obsłużono 644 tys. 254 pasażerów (32% udziału w rynku), o 74 tys. 581 więcej niż w 2015.

Więcej podróżnych skorzystało także z tras do Niemiec, było ich 563 tys. 70, o 20 tys. 111 więcej niż w roku 2015. Kraj ten z 28,1% rynku w rynku był drugim najpopularniejszym na lotach z/do Pyrzowic w ruchu regularnych.

Trzecie państwo pod względem udziału w ruchu to Norwegia (7,3%). Na trasach norweskich obsłużono 146 tys. 399 osób, o 3263 mniej niż w 2015 roku.

Więcej na następnej stronie

Zmieniła się struktura najpopularniejszych krajów w ruchu czarterowym. W 2015 roku największy 28,3% udział miała Grecja, na drugim miejscu z 18,2% udziałem była Turcja, a na trzecim Hiszpania z udziałem wynoszących 15,4%. W roku 2016 Grecja umocniła się na pierwszym miejscu zwiększając udział w rynku do 34,1%, na drugie miejsce awansowała Hiszpania z 19,8% udziałem. Na trzecie miejsce, z zajmowanego w 2015 roku piątego, przeskoczyła Bułgaria. Udział w ruchu czarterowym kierunków bułgarskich w roku 2016 wyniósł 13,4%.

Rozwój siatki połączeń i inwestycje w 2016

W 2016 roku port rozszerzył siatkę połączeń regularnych i czarterowych. W ofercie lotów rozkładowych pojawiło się dziewięć nowych połączeń. Pięć z nich to trasy całoroczne: Liverpool, Bari, Dubaj, Teneryfa i Lanzarote, a cztery to trasy sezonowe, dostępne w okresie wiosenno-letnim: Korfu, Alghero (Sardynia), Heraklion i Saloniki. W sezonie wakacyjnym Katowice Airport, jak co roku oferowały największą wśród polskich portów regionalnych siatkę połączeń czarterowych. Wśród nich pierwsze w historii polskich portów regionalnych, bezpośrednie, dalekodystansowe połączenie czarterowe. Trasa do Dominikany ruszyła 7 lipca 2016 roku i obsługiwana jest szerokokadłubowym Boeingiem 767-300ER.

Baza techniczna Line Tech na lotnisku Katowice - Pyrzowice od środka

Rok 2016 w Katowice Airport to także czas inwestycji. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, firma zarządzająca portem, kontynuowała proces rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska. W maju otwarta została nowa baza cargo w południowo-wschodniej części portu. Nowy terminal cargo ma 12 tys. m kw. powierzchni, z czego 10 tys. m. kw. to powierzchnia magazynowa, a 2 tys. m kw. biurowa.

W czerwcu 2016 roku do użytku oddany został zmodernizowany i przebudowany terminal pasażerski A. We wrześniu 2016 roku udostępnione zostały nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures), dzięki którym poprawiła się dostępność operacyjna portu. Aktualnie do lądowań w oparciu o system ILS dostępna jest II kategoria operacji lotniczych, co oznacza, że można lądować gdy widzialność wzdłuż drogi startowej jest nie mniejsza niż 300 m (wcześniej 550 m), a pułap chmur nie niżej niż 30 m (wcześniej 60 m). Z kolei starty mogą się odbywać gdy widzialność jest nie mniejsza niż 135 m (wcześniej 350 m).

W 2016 roku GTL SA kontynuował także inwestycję związaną z przebudową starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. Zakończenie tego projektu, zgodnie z umową z wykonawcą, planowane jest na styczeń 2018 roku.

- Bez wątpienia był to najlepszy rok w historii lotniska - komentuje Artur Tomasik, prezes GTL. - Miniony rok można zaliczyć także do udanych jeśli chodzi o inwestycje. Zakończyliśmy trzy ważne projekty i rozpoczęliśmy przygotowania do kolejnych. Istotny jest także fakt, że 2016 zamknęliśmy po raz kolejny z pozytywnym wynikiem finansowym, a to oznacza możliwość realizacji kolejnych przedsięwzięć infrastrukturalnych i dalszy rozwój portu.

Plany na 2017 rok

W 2017 roku GTL będzie kontynuować inwestycje związaną z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do II kategorii operacji lotniczych. W III kwartale 2017 rozpocznie się drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo przed nową bazą do obsługi frachtu w południowo-wschodniej części portu. Płyta rozbudowywana będzie na zachód. Powstaną cztery stanowiska postojowe dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737) lub zamiennie dwa stanowiska dla samolotów kodu E (np. Boeing 747) i jedno kodu C.

Baza techniczna Line Tech na lotnisku Katowice - Pyrzowice od środka

Na początku II kwartału br. zakończą się pracę nad wielowariantową koncepcją przebudowy i modernizacji terminalu pasażerskiego B. Na podstawie tego dokumentu wybrany zostanie wariant przebudowy, a następnie rozpocznie się przygotowanie projektu budowlanego. Trwają także prace koncepcyjne związane z zadaniem przebudowy fragmentu drogi 913 wraz z układem dróg wewnętrznych Katowice Airport. Dokument będzie gotowy w II kwartale br. W I półroczu 2017 roku rozpoczną się prace nad koncepcją związaną z realizacją kolejnego ważnego projektu tj. budowy bazy paliw. Ponadto inwestycje na terenie portu realizować będą partnerzy GTL SA. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w I półroczu 2017 powinna rozpocząć budowę nowej wieży kontroli lotniska. Z kolei w drugim półroczu 2017 roku Chopin Airport Development prawdopodobnie rozpocznie budowę trzygwiazdkowego Hotelu sieci Moxy (marka należąca do Mariotta).

W 2017 roku na lotnisku w Pyrzowicach zostanie obsłużonych od 3,5 mln do 3,6 mln pasażerów w ruchu całkowitym. Wzrostowi ruchu sprzyjać będzie rozwój bazy linii lotniczej Wizz Air. W marcu 2017 do pyrzowickiej bazy przewoźnika dołączy szósty 180-miejscowy Airbus A320. Jednocześnie przewoźnik uruchomi cztery nowe połączenia: Maltę i Keflavik (Islandia), które ruszą 10 marca 2017, Katanię, której uruchomienie zaplanowano na 11 marca 2017. i Lizbonę, która wystartuje 12 marca. W 2017 roku w Katowice Airport zadebiutuje także nowy przewoźnik regularny. We wtorek 9 maja 2017 holenderska, niskokosztowa linia lotnicza Transavia rozpocznie loty z Pyrzowic do Amsterdamu. Trasa obsługiwana będzie trzy razy w tygodniu we wtorki, czwartki i niedziele. W szczycie sezonu z Katowice Airport oferowanych będzie ponad 100 tras regularnych i czarterowych.

- Cieszy nas rozwój bazy Wizz Air ale nadal będziemy starali się przekonać tego oraz innych przewoźników do uruchomienia nowych tras - koemntuje Artur Tomasik. Kilka połączeń z naszej krótkiej listy zostało już uruchomionych w 2016 roku, jednak ciągle w naszej siatce brakuje takich tras jak chociażby: Turyn, Madryt czy Monachium. Kontynuować będziemy starania o ich otwarcie. Jednym z kluczowych przedsięwzięć jest modernizacja i generalny remont terminalu pasażerskiego B. Obiekt bez dwóch zdań potrzebuje mocnego liftingu. Chcemy się do tej inwestycji dobrze przygotować dlatego, że zależy nam nie tylko na podniesieniu standardu obiektu ale także zwiększeniu jego przepustowości. Mam także nadzieję, że nadal w dobrym tempie będą trwały prace związane z projektem rewitalizacji szlaku kolejowego nr 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie. To jedna z ważnych, zewnętrznych inwestycji, dla dalszego rozwoju Katowice Airport.

I ostatnia infografika. Trudno dziś sobie wyobrazić, że jeszcze 21 lat temu, w 1996 roku, z lotniska w Pyrzowicach skorzystało zaledwie 68 tys. pasażerów. Po raz pierwszy milion przekroczono 9 lat później, w 2005. Na kolejny milion wystarczyły już tylko 3 lata: ten pułap osiągnięto w 2008. Co ciekawe, z obecnych 3 mln pasażerów ponad milion to pasażerowie czarterów. Oto ostatni wykres: jak rosła liczba pasażerów Katowice Airport od roku 1996 do 2016

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie