Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lepiej od Ikara...

JOLANTA TALARCZYK
Lotnisko na katowickim Muchowcu będzie do niedzieli wypełnione turystycznymi samolotami.  /  ANDRZEJ GRYGIEL
Lotnisko na katowickim Muchowcu będzie do niedzieli wypełnione turystycznymi samolotami. / ANDRZEJ GRYGIEL
O upadku mitycznego Ikara, który leciał ku słońcu tak zapamiętale, że zapomniał, iż ma skrzydła sklejone woskiem i dlatego skończył marnie, słyszeli wszyscy.

O upadku mitycznego Ikara, który leciał ku słońcu tak zapamiętale, że zapomniał, iż ma skrzydła sklejone woskiem i dlatego skończył marnie, słyszeli wszyscy. Chyba każdy chciałby choć raz polecieć tak wysoko jak on, pod warunkiem, że będzie to lot bezpieczny. Wczoraj rano na murawie Aeroklubu Śląskiego znalazło się 20 lekkich i ultralekkich samolotów z 11 państw. Dzisiaj będzie ich znacznie więcej, ponieważ 15 z powodu złej pogody nie zdążyło na inaugurację I Międzynarodowych Targów Samolotowych na lotnisku w Katowicach Muchowcu. Ponadto 30 latających obiektów z Czech i Słowacji spodziewanych jest o świcie. Można je oglądać na ziemi i w locie do 11 maja. Targów samolotowych w Polsce nie było od 60 lat.

- Najważniejsze jest skrzydło, to od niego zależy, jak się lata - zapewnia Piotr Wierzbowski, były mistrz świata w lotniarstwie, konstruktor oraz instruktor lotnictwa i motolotnictwa.

Wierzbowski prezentował prototyp tzw. dwuosobowego sztywnego skrzydła z silnikiem, które wystawiała Górnośląska Agencja Rozwoju Przemysłu. Ta prosta, surowa konstrukcja - wzorowana na bezogonowcach sławnego Polaka Stanisława Kasprzyka - nie przyciągała tak wielkiej uwagi jak dwa samolociki ,3Xtrim", które są produkowane w Bielsku-Białej.

- To klasyczny, jednosilnikowy, dwumiejscowy górnopłat z pojedynczym zastrzałem i stałym podwoziem trójkołowym - zachwalał konstruktor Jerzy Mastek z bielskich Zakładów Lotniczych ,3Xtrim". - Przylecieliśmy ze Szczecina w 3,5 godziny. Jego zasięg to 700 kilometrów, a prędkość około 150 kilometrów na godzinę.

Gerard Drobny z Hamburga chciałby kupić samolot dla synów.

- Zawsze chciałem latać, a robiłem silniki do statków i przerzuciłem marzenia na synów - mówił nam Drobny. - Dobrej klasy samolot turystyczny kosztuje tyle co mercedes, ale mógłbym szybciej pokonywać drogę do rodziny w Polsce.

Dla młodzieży najpiękniejszy był czerwony minihelikopter. Rafał Datka i Patryk Mastalerz z katowickiego Gimnazjum nr 16 może kiedyś będą mieli podobne.

- W Ameryce małe śmigłowce kupuje się w paczkach, jak klocki Lego i składa we własnym zakresie. My trzymamy nasz w ogrodzie w Piasecznie - zapewniała gimnazjalistów Ewa Siwińska. - Mój syn Artur jest instruktorem i producentem motolotni. Ja oglądam ziemię z góry tylko jako pasażer.

Nasz redakcyjny fotoreporter skorzystał z okazji i obejrzał wystawę z pokładu dwuosobowej ,Sovy". Za jej sterami siedział Jacek Kłeczek, który uważa, że amatorów podniebnej przygody przybywa w całym świecie. W tej opinii nie jest on odosobniony.

- To już nie tylko rekreacja, sport i hobby, ale coraz częściej tani, wygodny i szybki środek transportu - uważa Adam Kloska, prezes Zarządu Grupy Kama-Eko S.A., jeden z organizatorów katowickich targów samolotowych. Małe samolociki i śmigłowce mają kilka zalet nie do przecenienia. Po pierwsze, nie stoją w korkach... Unikają także wielogodzinnych odpraw w dużych portach lotniczych, bo tam nie zawijają. Lądują na małych lotniskach, a jest ich w Polsce 50.

Lotnisko Aeroklubu Śląskiego na Muchowcu od maja do października może przyjmować różne obiekty latające z całej Europy. Wczoraj najdłuższą drogę pokonali do niego Szwedzi, którzy swym małym samolotem przelecieli nad Bałtykiem.

Ireneusz Przybyś, dyrektor Grupy Kama-Eko S.A.: - W pobliskich Czechach w prywatnych rękach są trzy tysiące lekkich lub ultralekkich samolotów. W Polsce zarejestrowanych jest zaledwie 39. Kosztują tyle co średniej klasy samochód. Barierą nie jest ich cena. Główną przeszkodą w ich upowszechnianiu są u nas przepisy prawne. Trzeba mieć licencję pilota turystycznego i spełniać wiele innych wymogów. Jestem jednak przekonany, że już wkrótce to się zmieni. Warto pamiętać, że w eksploatacji są tańsze niż mercedesÉ

*

*

*

ILE KOSZTUJE LATANIE?
* szkolenie podstawowe dla lotniarzy i paralotniarzy 600-800 zł
* szkolenie do licencji pilota samolotu turystycznego 16 tys. zł
* samolot ultralekki (o masie do 450 kg) 80-200 tys. zł
* miniśmigłowiec 180-200 tys. zł
* godzina lotu wynajętym samolotem z aeroklubu około 200 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto