Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Laboratorium Fryda zgubiło prawdopodobnie usunięty z nerki kamień

Beata Sypuła
Od prawidłowych wyników badań zależy nasze zdrowie
Od prawidłowych wyników badań zależy nasze zdrowie photodisc
Nasz Czytelnik spod Częstochowy ma niecodzienny kłopot. Jego matka oddała do analizy usunięty z nerki kamień. Laboratorium kamień zgubiło.

- 20 lipca o godzinie 9.30 kamienie wraz z moczem do analizy zostały przyjęte w Laboratorium przy ulicy Miłej 7B na Giszowcu w Katowicach, po czym o godzinie 12.18 dostarczone do Laboratorium Medycznego Fryda sp. z o.o. przy ulicy Mikołowskiej 53 - ustaliła Teresa A.

- Wyniki moczu odebraliśmy 28 lipca, kamienie zaginęły, wyników ich badania nie ma. Sprawę uznano za zamkniętą. Dalsze efektywne leczenie mojego syna zostało w zasadzie uniemożliwione. Kto jest odpowiedzialny za zaistniałą sytuację? - pyta strapiona matka.

Rzecznik prawa pacjenta, Krystyna Barbara Kozłowska nie ma wątpliwości: odpowiedzialność ponosi laboratorium. Jak jednak wyjaśnia pani Teresa - ono jednak dosłownie i w przenośni umyło ręce po analizie moczu i nie wykazuje woli pomocy choremu, pozbawionemu wyników badania kamienia nerkowego.

Obrotem sprawy jest zaskoczony Marcin Fryda, wiceprezes Laboratorium Medycznego Fryda sp. z o.o. Natychmiast zadeklarował wolę przeprowadzenia wewnętrznego dochodzenia w tej sprawie. Nurtowało go także, dlaczego klientka spółki zdecydowała się interweniować w DZ. Domyślał się, że z nieznanych mu jeszcze powodów pracownicy laboratorium nie wykazali się odpowiednią reakcją. Zbadał sprawę i przesłał do nas bardzo obszerne wyjaśnienia.

- Niestety, pracownik punktu pobrań poprzez swoje zaniedbanie nie poinformował o postępowaniu reklamacyjnym oraz o sposobie uzyskania przez pacjenta dokładnych informacji związanych z zaistniałą sytuacją. Spowodowało to pozostawienie osoby zainteresowanej samej sobie bez wskazania, gdzie należy się zwrócić. Uniemożliwiło to również rozwiązanie powstałego problemu - ubolewa wiceprezes Fryda.

Firma szybko ustaliła taki sposób postępowania, który pani Teresa A. uznała za satysfakcjonujący.

Ważny telefon

Pacjent może zgłosić się do rzecznika praw pacjenta za pośrednictwem bezpłatnej infolinii: 800 - 190 - 590 - czynnej od poniedziałku do piątku od godz. 9 do 21, pisemnie drogą elektroniczną ([email protected]). Pracownicy biura, specjaliści z zakresu ochrony zdrowia oraz prawnicy dyżurujący przy telefonach, informują pacjentów o przysługujących im prawach, a niekiedy podejmują telefoniczne interwencje w zakładach opieki zdrowotnej.

Są winni i nowe procedury

Zarząd firmy szybko ustalił winnych nie tylko zagubienia kamienia, ale i niewłaściwego zajęcia się klientem. Wobec dwóch osób wszczęto postępowanie dyscyplinarne.

Uściślono też procedury, by nigdy do podobnego zdarzenia już nie doszło. Będą szkolenia wewnętrzne, jak postępować wobec skarg i reklamacji, jak ma przebiegać transport nietypowych materiałów do badań. Zarządzono obowiązek informowania bez zwłoki, że doszło do jego utraty, a ponowne pobranie jest niemożliwe lub bardzo utrudnione - jak w przypadku usuniętych pacjentowi kamieni nerkowych.

Ponadto skontaktowano się z panią Teresą A., poinformowano o wdrożonym postępowaniu oraz przeproszono za zaistniałe zdarzenie. Uzyskano informację o możliwości ponownego dostarczenia materiału. Ustalono, że syn pacjentki dostarczy materiał ponownie - przesyłką kurierską na koszt laboratorium - po czym zostanie mu dowieziony wynik badania. Będzie to wykonane nieodpłatnie.

Gdzie można się poskarżyć? W tych placówkach znajdziesz pomoc

W pierwszej kolejności trzeba się skierować do szefostwa placówki, któremu podlega laboratorium - z prośbą o przedstawienie stanowiska w sprawie.

Równocześnie sprawę można skierować do Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych w Warszawie (KIDL):
Sprawy dotyczące diagnostów można kierować pod numer tel.(22) 741-21-57 w. 115.
Z kolei sprawy dotyczące laboratoriów można zgłaszać pod numer tel. (22) 741-21-57 w. 114

W województwie śląskim Krajową Izbę Diagnostów Laboratoryjnych reprezentują:

Teresa Kurzawa
Tel.: 669 978 917, 502 468 795 lub (32) 349 91 33, (32) 349 91 34,
[email protected]

Elżbieta Rabsztyn
Tel.: 695 592 363 albo 605 410 051
[email protected]

Czy Tobie także przytrafiła się podobna historia?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto