W centrum Katowic... wesoło. Kładą płyty, żeby je potem zerwać, gubią bruk, albo odkopują Rawę i potem nie potrafią jej przykryć. A wszystko to na przebudowie centrum stolicy województw... Oto nasz tygodniowy przegląd z placu budowy.
Na wschodnim węźle policja...
Radiowóz w ubiegłym tygodniu zaparkował na... budowie węzła wschodniego. Mundurowi wyłapywali przechodniów, którzy przez plac budowy skracali sobie drogę z rynku w kierunku dworca PKP. Węzeł na skrzyżowaniu ul. św. Jana z Dworcową na zlecenie miasta przebudowuje Drogopol. Będzie prowadził do tunelu i parkingów pod placem Szewczyka. Obecnie przez plac budowy mogą jeździć jedynie tramwaje.
...Mimo to ginie poniemiecki bruk
To nadal węzeł wschodni i skrzyżowanie św. Jana z Dworcową. Dokładnie z miejsca, w którym Dworcowa wpada
w św. Jana zniknęło ponad 20 wiekowych kostek brukowych. Kostka pokrywa ulicę Dworcową wzdłuż starego dworca kolejowego i jest prawdopodobnie równie leciwa, co sam zabytkowy gmach. Co się stało ze starą nawierzchnią? Nie wiadomo. Tak samo kilka lat temu znikał bruk z rynku w Nikiszu..
225 tysięcy kostek i płyt z granitu
Nieco dalej od węzła w kierunku rynku: na św. Jana, wzdłuż DH Zenit i na ul. Warszawskiej na nowym torowisku robotnicy wykładają kostkę i płyty granitowe. W sumie pojawi się ich między torami 225 tysięcy sztuk. Najbardziej różnorodne materiały oglądamy na ul. św. Jana (82 tys.), która zamienia się w deptak. Jest tu i szara kostka i czerwona (przed Teatrem Ateneum) płyty granitowe na chodnikach.
Kostka kostką, a płyty znikają
Nadal jesteśmy na św. Jana. Po jej zachodniej stronie (prawej, patrząc od rynku) chodnik, który na zdjęciu jest wysypany żwirem, jeszcze niedawno pokryty był granitowymi płytami. Nowymi płytami, położonymi w ramach modernizacji. Płyty trzeba było zerwać, bo urzędnicy doszli do wniosku, że ulica - od Dworcowej do rynku - jest zbyt stroma i trzeba by jej trochę nadsypać...
Prawie jak w Wenecji... czyli Rawa
Została odkopana cztery miesiące temu, a ponownie przykryta powinna być od... trzech miesięcy. Nie jest, bo gdy robotnicy przymierzali się do wylania nowej betonowej pokrywy mostu tramwajowego, po którym miały jeździć tramwaje, okazało się, że koryto rzeki jest w gorszym stanie niż zakładali. Projekt budowy mostu trzeba więc zmienić. Nowe tory kończą się więc na razie nad Rawą.
Rzut okiem na serce Katowic
Cóż, nie wszędzie prace w ramach przebudowy są tak zaawansowane - mimo wpadek - jak na św. Jana. Odcinek nowego torowiska na wysokości Teatru Śląskiego jest i to na razie tyle... Tu robotników widać najmniej, a praca jakby zwolniła. Być może to sąsiedztwo odkrytej rzeki Rawy (o czym obok) wpływa na wykonawcę pierwszego etapu przebudowy centrum (firma NDI) deprymująco?
Na 3 Maja ostrożnie wiercą
Kiedy już robotnicy rozkopią ul. 3 Maja, zostaną na niej co najmniej przez rok. Będą modernizować kanalizację (na 560 m dł.), torowisko, jezdnię i chodniki. Pracować będą tu trzy firmy dla trzech inwestorów: wodociągów, miasta i Tramwajów Śląskich. Na razie roboty zainaugurowały Wodociągi. Robotnicy zajęli odcinek ulicy przy Skarbku. Prace mają na razie charakter jedynie przygotowawczy.
A tu nowa hala dworca. Trzy razy mniejsza od tej poprzedniej
Zakończyło się szklenie elewacji nowej hali dworca. Finiszują też prace wykończeniowe w jej wnętrzu. Trwają odbiory budowali, a w tym tygodniu rozpocznie się przekazywanie jej PKP. A, jak już pisaliśmy, 30 października zostanie udostępniona pasażerom. Trwają prace w galerii oraz rekonstrukcja kielichów. 14 z nich zostało już zabetonowanych, do odtworzenia zostały ostatnie dwa.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?