Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice: Zenit znów oszpecony gigntyczną reklamą. Uchwały krajobrazowej w Katowicach nie ma i szybko nie będzie

Patryk Osadnik
Patryk Osadnik
Wielkoformatowe reklamy co jakiś czas pojawiają się na Zenicie, zupełnie przysłaniając jego fasadę; Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Wielkoformatowe reklamy co jakiś czas pojawiają się na Zenicie, zupełnie przysłaniając jego fasadę; Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Patryk Osadnik
Katowice. Zenit znów przykryła gigantyczna reklama. To nie pierwszy raz, kiedy kultowy dom handlowy z początku lat 60. został w ten sposób oszpecony. Władze Katowic od pięciu lat siłują się z uchwałą krajobrazową, która mogłaby Zenit i całe miasto uchronić przed podobnymi szkaradami. Niestety wszystko wskazuje na to, że odpowiednie przepisy nieprędko wejdą w życie.

Tym razem mowa nie o długiej i pięknej reklamie Apartu, ale gigantycznej i szpetnej reklamie sieci Play, która pojawiła się w samym centrum Katowic. Gdzie dokładnie? Oczywiście, że na Zenicie, zupełnie go przysłaniając.

Dom handlowy Zenit powstał według projektu Mieczysława Króla i Juranda Jareckiego i został otwarty 4 września 1962 roku. Był jednym z pierwszych elementów nowego centrum i najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce, inspirowanym modernistyczną architekturą Le Corbusiera. Ruchome schody, drzwi w całości ze szkła i otwarta przestrzeń handlowa, do tego sporych rozmiarów przeszkolona fasada. To wszystko powiew Zachodu.

Zenit to coś, z czego Katowice mogą być dumne, jak z wielu budynków, które powstawały w latach 60. i 70. Ale jak szczycić się czymś, czego nie widać?

Wielkoformatowe reklamy szpecą Zenit od lat

Pierwszy raz Zenitem zainteresowałem się w takcie studiów, kiedy poznawałem architekturę Katowic. Był początek roku 2016 i już wtedy Przemysław Jedlecki na łamach Gazety Wyborczej pisał o gigantycznej reklamie siłowni CityFit, która przysłoniła szklaną fasadę Zenitu.

- We wrześniu do wydziału budownictwa wpłynęło zgłoszenie od firmy CityFit o zgodę na umieszczenie reklamy na Zenicie. Firma nie otrzymała zgody na reklamę. Było wręcz przeciwnie: wystosowaliśmy sprzeciw wobec zamiaru montażu oraz nałożyliśmy obowiązek uzyskania pozwolenia w tym zakresie - mówił wówczas Maciej Stachura z Urzędu Miasta Katowice.

Zapowiadano, że sprawa może zakończyć się nawet w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym. Efekt? Żaden, ponieważ mija blisko pięć lat, a szpetne reklamy nadal pojawiają się na budynku.

- Montaż reklam wielkoformatowych na budynkach prywatnych jest obecnie sprawą właściciela takiego budynku i do niego należy kierować wszelkie pytania - odpowiada na moje pytania Ewa Lipka, rzeczniczka UM Katowice.

- Zgodnie z wytycznymi nadzoru budowlanego miasto opiniuje obecność elementów trwale montowanych na elewacji, do których w świetle aktualnych wytycznych nie zalicza się reklam wielkoformatowych - wyjaśnia.

Kiedy pojawi się uchwała krajobrazowa dla Katowic? Nieprędko

Jeszcze zanim na Zenicie pojawiła się wielkoformatowa reklama siłowni CityFit, w życie weszła ustawa krajobrazowa. Wkrótce stanowisko w sprawie reklam w centrum Katowic zabrał prezydent miasta.

- Rynek jest dzisiaj wizytówką miasta i ma charakter prestiżowy, a tego typu reklamy dominują przestrzeń i zaburzają ład przestrzenny. Koncepcja architektoniczna przebudowy centrum również nie przewiduje umieszczania w przestrzeni publicznej reklam wielkoformatowych - mówił cytowany przez GW prezydent Marcin Krupa.

Prace nad uchwałą krajobrazową dla Katowic ruszyły jeszcze przed zakończeniem 2015 roku. Powstał pierwszy projekt, powołano specjalną komisję oraz zespół roboczy, w ramach przetargu wyłoniono firmę, która zajęła się całą operacją, przeprowadzono konsultacje społeczne, wreszcie pod koniec 2017 roku pojawił się raport końcowy i... nic.

- W przypadku prac nad uchwałą krajobrazową dla Katowic, jesteśmy po ewidencji oraz konsultacji założeń z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Obecnie oczekujemy na decyzje na szczeblu wojewódzkim w tej sprawie, aby miejska uchwała była spójna - odpowiada Ewa Lipka.

Oznacza to mniej więcej tyle, że po pięciu latach od wprowadzenia ustawy reklamowej, która miała dać samorządom receptę na problemy z wszędobylskimi reklamami, w Katowicach nadal nie widać jej efektów. Kiedy się to zmieni? Nie wiadomo, ale wygląda na to, że nieprędko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto