Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice zapowiadają rozbudowę alei Roździeńskiego za wylotem z tunelu Katowickiego. Mieszkańcy osiedla Gwiazdy protestują ZDJĘCIA

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Aleja Roździeńskiego za wylotem z tunelu Katowickiego
Aleja Roździeńskiego za wylotem z tunelu Katowickiego LOTA
Katowice zapowiadają rozbudowę alei Roździeńskiego na odcinku za wylotem z tunelu Katowickiego. Inwestycja, choć jest na wstępnym etapie planowania, a projekt rozbudowy ma powstać dopiero w przyszłym roku, już wywołała spore kontrowersje i sprzeciw mieszkańców osiedla Gwiazdy.

Aleja Roździeńskiego czyli najwęższe drogowe gardło Katowic

Aleja Roździeńskiego na odcinku za wylotem z tunelu Katowickiego (to tunel pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka) to jedno z najwęższych drogowych gardeł Katowic i droga o kluczowym dla ruchu w aglomeracji znaczeniu.

Stanowi końcowy, wschodni fragment Drogowej Trasy Średnicowej i rozwidla się aż w trzech relacjach: w kierunku na Sosnowiec i Łódź – to S86, na ulicę Bagienną i w stronę Mysłowic – to DK79 oraz na autostradę A4 i na Tychy i Bielsko – Białą – to DK86. Dodatkowo jest tu też zjazd w ulicę Bogucicką w kierunku Zawodzia.

Droga jest szeroka, kilkupasmowa, ale dla kierowców zdecydowanie kłopotliwa zwłaszcza przy próbach zmiany pasa ruchu na ten w odpowiedniej relacji. W godzinach szczytu tworzą się tu ogromne korki. Regularnie też – najczęściej przy zmianach pasa ruchu - dochodzi tu do kolizji i wypadków, a gdy już się zdarzą, ruch na alei Roździeńskiego i DTŚ zamiera często na kilka godzin

Rozbudowa Roździeńskiego: od tunelu do węzła Bagienna

Plan rozbudowy alei Roździeńskiego przy wylocie z tunelu Katowickiego znalazł się w zaktualizowanym w tym roku planie rozwoju sieci drogowej na lata 2019 – 2022 w Katowicach. Następnie został ogłoszony na Platformie Konsultacji Społecznych.

Na realizację zadania zapisano 2,7 mln zł na lata 2019 i 2020. Taki budżet wystarczy na przygotowanie koncepcji, następnie projektu, ale już nie na rozpoczęcie prac budowlanych. Nie wiadomo też, kiedy rozbudowa miałaby się rozpocząć, na razie jedyną konkretną datą w tym temacie jest rok 2020, w którym mają się zakończyć prace nad dokumentacją projektową.

Wiadomo natomiast, że rozbudowa ma objąć niespełna kilometrowy odcinek alei Roździeńskiego od węzła z ulicami Dobrowolskiego i Dudy Gracza aż do węzła z ulicami Murckowską i Bagienną.

Estakada z Roździeńskiego w kierunku na Tychy

W ramach inwestycji planowana jest przebudowa jezdni wylotowej z tunelu oraz budowa estakady dla samochodów jadących w kierunku Tychów.

Zachowany – choć przebudowany - zostałby zjazd z Roździeńskiego na ulicę Bogucicką i wyjazd z Bogucickiej na Roździeńśkiego w kierunku Bagiennej. Tu rozważana jest taka przebudowa tego węzła, aby wyjazd z Bogucickiej był bezkolizyjny.

Przy okazji rozbudowy planowana jest też wymiana ekranów akustycznych przy osiedlu Gwiazdy, przebudowa przejścia podziemnego pod DTŚ (na wysokości Gwiazd), chodników i dróg rowerowych oraz oświetlenia. Na koniec zakłada się również, jeśli zajdzie taka potrzeba, przebudowę fragmentu alei Roździeńskiego pełniącej funkcję drogi osiedlowej.

Ta ostatnia ewentualność wywołała ogromny sprzeciw mieszkańców osiedla Gwiazdy, którzy obawiają się, że przez rozbudowę zniknie niewielki pas zieleni oraz część parkingów między osiedlem a aleją Roździeńskiego.

Mieszkańcy osiedla Gwiazdy protestują

- Nasze osiedle ma od dawana za mało miejsc parkingowych. Te istniejące notorycznie są zajmowane przez studentów przyjeżdżających na zajęcia na UE. Likwidacja całego parkingu, znajdującego się wzdłuż lewej strony drogi osiedlowej, spowoduje parkingowy armagedon i rozjeżdżenie wszystkich okolicznych kawałków zieleni – napisała jedna z mieszkanek osiedla na Platformie Konsultacji Społecznych, gdzie plan rozbudowy alei Roździeńskiego został ogłoszony.

- Jak poprzednicy również jestem mieszkanką osiedla Gwiazdy. Już w tym momencie bliskość DTŚ jest uciążliwa, hałas jest na tyle duży, że ciężko jest zasnąć przy otartym oknie. Ekrany dźwiękochłonne pochłaniają dźwięk jedynie na swojej wysokości, zatem mieszkańcy wyższych pięter są narażeni na ciągły hałas. Ograniczenie przestrzeni związane z likwidacją pasa zieleni i strefy parkingów dodatkowo spotęguje już istniejący problem - to kolejny głos w tej sprawie.

Swoje stanowisko na PKS opublikowali również radni Rady Jednostki Pomocniczej w Zawodziu.

- Jako radni Rady Jednostki Pomocniczej nr 3 Zawodzie nie wyrażamy zgody na ingerencję i zmiany na Osiedlu Gwiazdy np. likwidację miejsc parkingowych czy trawników. Uważamy, ze inwestycja nie może wpływać w tak znaczący sposób na komfort życia mieszkańców osiedla. Już dzisiaj pomimo ekranów dźwiękochłonnych hałas jest tutaj bardzo dokuczliwy – napisali. Radni wnoszą, aby miasto zorganizowało w sprawie inwestycji spotkanie dla mieszkańców oraz konsultacje społeczne.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto