Katowice wybudowały dwa ogromne parkingi w Zawodziu i Brynowie, ale skorzystają z nich tylko kierowcy ze ŚKUP. Co z pozostałymi?

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Centrum przesiadkowe Zawodzie w Katowicach. Ma parkingu naziemnym jest tu 405 miejsc, w tym 17 dla osób z niepełnosprawnościami. JPP
Katowice wybudowały dwa ogromne parkingi przy centrach przesiadkowych w Brynowie i Zawodziu. Na obu zmieści się 950 samochodów, ale kierowcy wieszczą, że oba będą świeciły pustkami. Powód? Oba będą dostępne bezpłatnie, ale wyłącznie dla kierowców z kartą ŚKUP i biletem okresowym. O to, czy parkować będzie tu można również z biletami jednorazowymi, a także biletami w formie papierowej oraz czy parkingi zostaną udostępnione także kierowcom za opłatą, jak w strefie parkowania, zapytaliśmy w katowickim magistracie. Odpowiedzi Was rozczarują

Katowice wybudowały dwa ogromne parkingi w Zawodzi i Brynowie, ale skorzystają z nich tylko kierowcy ze ŚKUP

O regulaminie korzystania z z parkingów przy centrach przesiadkowych w Brynowie i Zawodziu napisaliśmy 7 października. Temat mocno wzburzył kierowców.

- Przecież to jest totalnie bez sensu, nie mam karty ŚKUP, jak mam potrzebę ruszyć komunikacją miejską używam mobiletu w telefonie – napisał Przemek na profilu „Kocham Katowice” na Facebooku.

- Beznadziejny pomysł. Posiadacz jakiegokolwiek biletu powinien mieć możliwość skorzystania z parkingu, a nie tylko ten kto ma ŚKUP. Przecież do Katowic przyjeżdżają ludzie również jednorazowo - do sądów, urzędów, szpitali - zauważa Agata.

- Czyli wychodzi na to że parkingi będą stały puste. Życie należy sobie upraszczać, ale urzędnicy muszą wszystko komplikować do granicy absurdu – podsumował Andrzej.

Nie przegap

To tylko niektóre z kilkudziesięciu, w większości krytycznych komentarzy pod artykułem. Dlaczego miastu aż tak się obrywa? W regulaminie parkingów zapisano, że korzystać nich będą mogli wyłącznie kierowcy, którzy posiadają bilety okresowe ZTM zapisane na Śląskiej Karcie Usług Publicznych (ŚKUP). I tylko dla nich postój będzie bezpłatny. Oznacza to, że parkingi będą niedostępne dla kierowców bez ŚKUP, która wciąż nie jest w powszechnym użyciu, ale również dla tych, którzy bez biletów, ale za opłatą (jak w katowickiej strefie parkowania) chcieliby tu zostawić auto. Nie wiadomo też, czy w definicji „biletów okresowych” mieszczą się bilety jednorazowe – które w terminologii ZTM funkcjonują również jako „krótkookresowe”.

Wiadomo natomiast, że kto postanowienia regulaminu złamie, zapłaci wysoką karę. Opłata za nieuprawnione parkowanie przy CP Brynów i CP Zawodzie ma wynieść aż 369 zł.

Zobacz parking przy CP Zawodzie

Katowice wybudowały dwa ogromne parkingi w Zawodziu i Brynow...

Miasto potwierdza: parkingi przy CP Zawodzie i CP Brynów tylko ze ŚKUP. W grę wchodzą bilety średnio- i długookresowe

O doprecyzowanie regulaminu poprosiliśmy katowickich urzędników.

- Aktualnie trwa – w porozumieniu z ZTM - doprecyzowywanie puli biletów okresowych, zapisanych na karcie ŚKUP, które będą uprawniały do walidacji parkingowych biletów zerowych w automatycznych kasach parkingowych na Węzłach – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach. Zaznacza jednak, że w szczególności chodzi tu o bilety średnio- i długookresowe, a te w większości formy papierowej nie posiadają.

Rzeczniczka potwierdza też, że parkowanie bez ŚKUP przy CP Zawodzie i Brynów będzie niemożliwe – nie ma opcji, aby zostawić tu auto bez ŚKUP, albo za opłatą, tak jak ma to miejsce w strefie płatnego parkowania.
 
- Parkingi na Centrach Przesiadkowych zostały utworzone jako integralna część tej infrastruktury i od początku ich zadaniem było zapewnienie miejsc postojowych dla użytkowników pojazdów, którzy będą przesiadać się na komunikację zbiorową. Powinni mieć oni zapewnioną jak najszerszą bazę parkingową, wobec czego od samego początku inwestycji nie brano pod uwagę udostępnienia go innym użytkownikom (jako ogólnodostępny parking płatny) – tłumaczy Lipka.

Parkingi przy centrach przesiadkowych mają - tak twierdzą urzędnicy - wyrobić w mieszkańcach Miasta oraz Metropolii codzienny nawyk pozostawiania pojazdów na parkingach CPi dojazdu Śródmieścia komunikacją zbiorową

Rzeczniczka podkreśla też, że parkingi park&ride przy centrach przesiadkowych w Katowicach mają być „narzędziem polityki transportowej, skierowanym głównie do osób, które regularnie dojeżdżają do centrum Miasta z jego dzielnic oraz miast ościennych”.

- Jego zadaniem jest wyrobienie w mieszkańcach naszego Miasta oraz Metropolii codziennego nawyku pozostawiania pojazdów na parkingach Centrów Przesiadkowych i dojazdu Śródmieścia komunikacją zbiorową, co z kolei pozwoli odciążyć od ruchu samochodowego centrum Katowic - przekonuje Ewa Lipka.

- Co do słuszności przyjętego rozwiązania utwierdziły nas przeprowadzone pod koniec 2019 roku badania ruchu, które wykazały, jak wiele pojazdów regularnie parkuje w centrum w godzinach funkcjonowania miejsc pracy i nauki. Dla tych osób bilet okresowy na przejazdy komunikacją zbiorową stanie się swoistym abonamentem na skorzystanie z jednego z 950 miejsc parkingowych na obu Centrach Przesiadkowych – dodaje rzeczniczka.

Centra przesiadkowe w Zawodziu i Brynowie mają zostać otwarte do końca listopada

Przypomnijmy, że przy centrach przesiadkowych w Brynowie i Zawodziu powstały dwa duże parkingi „park&ride”. W Brynowie to trzykondygnacyjny parking z 545 miejscami, w tym 24 dla niepełnosprawnych. Natomiast w Zawodziu na parkingu naziemnym jest 405 miejsc, w tym 17 dla osób z niepełnosprawnościami.

Oba centra przesiadkowe są już na ukończeniu i mają zostać otwarte do końca listopada.

Centrum przesiadkowe Brynów powstało na terenie dawnej pętli tramwajowej, u zbiegu ulic Jankego, Rzepakowej, Kłodnickiej i Kościuszki. Budowa kosztuje ponad 80 mln zł (69 mln zł to budowa centrum przesiadkowego i układu drogowego, a ponad 10,6 mln zł - przebudowa układu torowego). Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Warbud oraz Stor.

Z kolei Centrum przesiadkowe „Zawodzie” powstało na terenie dawnej pętli tramwajowej w rejonie ulic Bagiennej, Krakowskiej, Łącznej i 1 Maja. Wykonawcą jest konsorcjum, którego liderem jest firma ZUE z Krakowa. Tu kontrakt na realizację opiewa na 83 mln zł.

5 filarów Krajowego Planu Odbudowy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie