Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice: Tunel pod dworcem PKP. Otwarcie ul. Dworcowej pod koniec roku

Justyna Przybytek
Wczoraj pozwolenie na użytkowanie dworca kolejowego w Katowicach wydał powiatowy inspektor nadzoru budowlanego.

To znaczy, że hala jest już po wszystkich odbiorach, a w jej wnętrzach trwają ostatnie generalne porządki. Tymczasem kilka metrów niżej robota wre w najlepsze. W podziemnym tunelu pod dworcem kolejowym będzie biegła ulica Dworcowa.

Budowlańcy montują tu instalacje i wylewają kolejne warstwy nawierzchni podziemnej drogi. Ostatnią, po której będą jeździły samochody, ma być beton drogowy. Betonowe będą także ściany tunelu, zabezpieczone jedynie farbami przeciwpylnymi.

Otwarcie

Tunel zostanie otwarty dla samochodów pod koniec tego roku, czyli dwa miesiące po uruchomieniu dworca kolejowego. Tunel połączy ulicę Słowackiego z ulicą Dworcową.

Parametry

Będzie wysoki na 4,5 metra, a długi na 230 metrów, a wraz z pochylniami przy wjazdach (od strony Słowackiego i Dworcowej) będzie miał 300 metrów. W najszerszym miejscu przejazd będzie miał 17 metrów i cztery pasy ruchu (po dwa w obu kierunkach). W najwęższym - w okolicach wjazdu i wyjazdu - 7,7 metra i dwa pasy ruchu.

Oświetlenie

Zarówno w tunelu, jak i na dworcu autobusowym, światło będzie pochodziło z kilkuset tzw. opraw liniowych (pas światła w suficie) o sporym zagęszczeniu.

Wentylacja

I na dworcu autobusowym, i w tunelu zostanie zastosowana jako podstawowa mechaniczna wentylacja nawiewno-wywie-wna. Dodatkowo zostaną w nich zamontowane wentylatory strumieniowe, uruchamiane automatycznie. Wentylatory będą włączane, gdy w tunelu lub na dworcu autobusowym zostanie przekroczone dopuszczalne stężenie dwutlenku węgla.

Ruch w tunelu

Będzie dwukierunkowy. Przy obu wjazdach (i wyjazdach) z tunelu będzie odbywał się po dwóch pasach ruchu. W części środkowej tunel będzie rozszerzał się do czterech pasów ruchu.

Z dodatkowych pasów zjedziemy do podziemnych parkingów pod placem Szewczyka - pod tunelem oraz pod Galerią Katowicką. Pochylnie prowadzące do parkingów są cztery. Dla każdej jezdni po dwie - wjazdowa na parkingi i wyjazdowa.

Wjazd do tunelu

Dojedziemy do niego z węzła wschodniego (skrzyżowanie ulic św. Jana i Dworcowej - obecnie w budowie) albo węzła zachodniego (skrzyżowanie Słowackiego, Mikołowskiej i Sądowej). Budowa tego drugiego została już ukończona.

Z Mikołowskiej albo Sądowej dojedziemy do tunelu ulicą Słowackiego. Jej prawa jezdnia jest dwupasmowa: jeden pas ruchu przeznaczony jest dla samochodów (bliżej nasypu kolejowego), drugi - zarezerwowany dla autobusów.

Wyjazd z tunelu

Autobusy będą ze Słowackiego wjeżdżały na teren dworca autobusowego przecinając jezdnię, którą auta będą wyjeżdżały z podziemnego tunelu. To oznacza, że wyjazd z tunelu na węzeł zachodni może być utrudniony.

Pierwszeństwo przejazdu będą miały w tym rejonie autobusy, kursujące - na i z dworca - co kilka minut. Dlatego na wyjeździe z tunelu pojawi się sygnalizacja świetlna. Wyjazd z dworca autobusowego będzie się odbywał tylko węzłem zachodnim.

Monitoring tunelu

Będzie prowadzony podobnie jak przejazdu pod rondem im. Ziętka. Tzn. że pod pl. Szewczyka będzie się znajdowało centrum obsługi tunelu. Jeśli na podziemnej drodze dojdzie do wypadku, wjazd do tunelu zostanie zamknięty.

Kierowcy dowiedzą się o utrudnieniach na obu węzłach prowadzących do tunelu. Nad zachodnim jest już odpowiednia sygnalizacja świetlna - strzałki, podświetlone na czerwono będą oznaczały brak przejazdu. Takie same pojawią się na węźle wschodnim.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto