Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice: Teatr w Centrum, czyli Przegląd Teatrów Niezależnych 2015. Sprawdź program

Red/BS
Przegląd Teatrów Niezależnych "Teatr w centrum" w Katowicach
Przegląd Teatrów Niezależnych "Teatr w centrum" w Katowicach
Przegląd Teatrów Niezależnych „Teatr w Centrum” pokazuje, że w Katowicach poza murami znanych instytucji powstają bardzo interesujące zespoły i spektakle. To wydarzenie zainspirowane obchodzonym w tym roku 250-leciem Teatru Publicznego w Polsce.

Organizatorzy Przeglądu Teatrów Niezależnych „Teatr w Centrum” chcą pokazać, że teatr to nie tylko wielka, popularna scena, ale również pasjonaci tworzący małe zespoły, czasem bez stałej siedziby. Takie teatry też mogą odnosić spore sukcesy.

"Teatr w Katowicach jest w dobrej kondycji. W tym roku, w którym obchodzić będziemy 250-lecie teatru w Polsce, chcieliśmy pokazać, że to nie tylko święto instytucji. Nie zapominamy, że teatr to także pasjonaci, mający potrzebę twórczej kreacji, wystawiający spektakle na najwyższym poziomie. Chcemy, żeby taki teatr był w centrum uwagi - mówi Izabela Kosowska, dyrektor Centrum Kultury Katowice, pomysłodawczyni przeglądu.

Projekt „Teatr w Centrum” potrwa do 14 października. Pierwszy spektakl będzie można zobaczyć dziś o godzinie 18 w Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek. Będą to „Przygody Barona Munchhausena” w reżyserii Michała Piotrowskiego. Bilety w cenie 20 i 25 zł.

Przegląd Teatrów Niezależnych "Teatr w Centrum" - program:

28 IX / 18:00
TEATR GRY I LUDZIE
Gottfried August Bürger: Przygody Barona Münchhausena

Czy koń dzieli się na pół? Czy można wyciągnąć się z bagna za swoje własne włosy? Kogo można spotkać, jeśli przypadkiem trafi się na księżyc? Albo do wnętrza wieloryba? Na te nieprawdopodobne pytania odpowie sam Baron Munchhausen - gentleman-gawędziarz, dla którego to, co niemożliwe, jest punktem wyjścia każdej opowieści.
Spektakl jest teatralną zabawą w rachunek nieprawdopodobieństwa. Wykorzystując elementy teatru lalek, pantomimy, iluzji oraz teatru formy i przedmiotu, bez użycia tekstu opowiada zaskakujące historie, które każdemu pozwolą zachować dobry humor. Bo czyż nie o to właśnie chodzi przecież w życiu?

29 IX / 18:00
TEATR ŻELAZNY
Jacek Chmielnik: Romanca

Romanca to doskonała zabawa teatrem. Spektakl, który kpi z teatralnych konwencji. Wielkim atutem sztuki jest komediowa forma i jednocześnie umiejętność postawienia frapujących pytań: gdzie jest prawda i co w teatrze oznacza prawda? Kiedy kończy się spektakl, a zaczyna po prostu życie? Od 1986 r. Romanca była wystawiana 18 razy w Polsce i 3 razy za granicą, stając się tym samym jedną z najpopularniejszych polskich sztuk współczesnych. Jacek Chmielnik napisał rewelacyjną sztukę na kanwie historii miłosnego trójkąta, który pochłonął młodego szlachcica Lorenzo, piękną Biankę i Euzebia. Romanca to szalona komedia z nieoczekiwanymi zwrotami akcji i ukrytą intrygą w tle. Namiętność i nieokiełznany, południowy temperament pcha bohaterów do zdrady i zbrodni. Bianka, Lorenzo i ten trzeci, czyli trójkąt miłosny, „splątany” podstępną intrygą, z nieoczekiwanym finałem. Chmielnik kpi i śmieje się do rozpuku, a my razem z nim, z konwencji i zgranych teatralnych schematów. Pozwala nam też zajrzeć za kulisy, aby (choć przez chwilę) podpatrzeć, jak powstaje spektakl.

30 IX / 18:00
TEATR CZWARTA SCENA
Snack Story

Nie mają (jeszcze) kredytu. Żyją w ciągłym biegu i niepewności, bo nie ma dla nich rzeczy stałych. Stałej pracy, stałego meldunku, stałego związku… Mają po 20-kilka lat, więc przecież świat stoi przed nimi otworem, prawda? Do tej pory do życia wystarczał im całodobowy fast food, internet bez limitów i niekończący się czas wolny. „Snack Story” to poskładana z autorskich doświadczeń opowieść o dorastaniu w latach 90. i na początku XXI wieku, w czasach przełomów, katastrof, wszechobecnego kiczu, a także obalania kolejnych granic. Spektakl powstawał metodą warsztatów, w których brał udział cały zespół realizatorów. Tekst jest wynikiem zebranych wspomnień, zapamiętanych historii, podsłuchanych opowieści, podpatrzonych i zmyślonych sytuacji. Postanowiliśmy, że rytm i sekwencje kolejnych scen wyznaczać będzie narracja internetowa – chcemy, by widz poczuł się jak anonimowy użytkownik, który otwiera kilkanaście okienek w przeglądarce, z jednej informacji przechodzi płynnie w drugą, linkując kolejne strony.

5 X / 18:00
TEATR GRY I LUDZIE
Kwanty

Spektakl pt. „Kwanty” jest próbą nawiązania dyskusji na temat… teorii kwantów. Temat brzmi dość osobliwie, a spektakl jest efektem poszukiwań podjętych przez zespół i odkrywania śladów fascynacji teorią kwantów nie tylko w gronie naukowców, lecz także wśród pisarzy. Zagadka teorii kwantów wiedzie nas do pewnej koncepcji świadomości, która jest łącznikiem pomiędzy światem a człowiekiem. Istotą podjętych poszukiwań jest odnalezienie miejsca człowieka w owej całości.

12 X / 18:00
TEATR CZWARTA SCENA
Oliver Sacks: Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem

Skoro mężczyzna może pomylić swoją żonę z kapeluszem, to wszystko jest możliwe… Czy jest więc szaleńcem? Odrzućmy na chwilę takie założenie. Ile bowiem szaleństwa drzemie w każdym z nas? Gdzie jest granica pomiędzy normalnością, a jej brakiem? I – przede wszystkim – kto ustala te zasady? Światy lekarzy i ich pacjentów mieszają się ze sobą, ujawniając mechanizmy rządzące rzeczywistością. Jak zakończy się ta terapia?

13 X / 18:00
TEATR ŻELAZNY
Rafał Ziemkiewicz: Ciało obce
W dwa lata po rozwodzie nasz bohater wciąż w myślach rozmawia ze swoją żoną Magdą. Nieudane małżeństwo skończyło się, gdy wyznał, że zdradzał ją z wieloma kobietami, choć… wcale nie czuł się z tym dobrze. Z jednej strony jest mężczyzną wychowanym po katolicku, odnoszącym zawodowe sukcesy, prawym i uczciwym. Lecz jednocześnie wynajął garsonierę i kupił łóżko, wielkie jak pastwisko, do seksualnych ekscesów: całkiem jakby tkwiło w nim jakieś ciało obce…
„Ciało obce” jest zapisem tragedii bohatera, a jednocześnie tragedii współczesnego człowieka, rozerwanego pomiędzy potrzebami i nakazami, pomiędzy sukcesami a samotnością i niespełnieniem. Człowieka, który w rozpaczliwym geście pragnie wygłosić ostatni monolog, motywowany może pijackim przypływem energii, i podzielić się z anonimowym czytelnikiem swymi porażkami i frustracjami. Człowieka, który żyje w kraju, gdzie kryminaliści ściśle współpracują z politykami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto