Katowice szykują parkingową rewolucję. Jest przetarg na raport o parkingach w mieście ZDJĘCIA

Justyna Przybytek - PawlikZaktualizowano 
Katowice ogłosiły przetarg na przygotowanie raportu o parkingach w Śródmieściu. Chodzi o policzenie wszystkich miejsc parkingowych w centrum, w tym tych znajdujących się poza Strefą Płatnego Parkowania, sprawdzenie w jakich godzinach są najczęściej zajmowane i na jak długo. Badanie to zapowiedź parkingowej rewolucji w Katowicach. Docelowo opłaty za postój mają tu zostać zróżnicowane i będą wyższe dla osób nie zameldowanych w stolicy aglomeracji.

Katowice zamawiają raport na temat parkingów w mieście

Katowice ogłosiły przetarg na wykonanie badania i analizy parkowania na obszarze strefy śródmiejskiej oraz porównanie katowickiej strefy płatnego parkowania ze strefami w innych dużych miastach w Polsce.

W pierwszej części zinwentaryzowana ma zostać liczba wszystkich miejsc parkingowych w centrum Katowic, w tym tych znajdujących się poza SPP. Wyliczona zostanie też tzw. akumulacja parkowania, czyli liczba pojazdów zaparkowanych w mieście w poszczególnych godzinach. W tej ostatniej grupie mają być zliczane osobno samochody z rejestracją zaczynającą od liter SK, czyli rejestracjami katowickimi. Opracowanie ma też zawierać m.in. wskaźnik rotacji parkowania.

W drugiej części należy zestawić katowicką strefę płatnego parkowania z tymi funkcjonującymi w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku i Bydgoszczy. Chodzi o porównanie wysokości opłat, okresu ich pobierania, obszaru stref czy preferencji dla mieszkańców, ale też porównanie tych systemów z taryfą publicznego transportu zbiorowego.

Badanie to zapowiedź parkingowej rewolucji w Katowicach

Badanie poprzedzi zmiany, które władze Katowic planują wprowadzić w kwestii parkowania w centrum stolicy aglomeracji. Generalnie zmierzają one do zróżnicowania opłat w różnych częściach śródmieścia, ale też wprowadzenia wyższych stawek dla przyjezdnych, a niższych dla mieszkańców z tzw. kartą mieszkańca.

– Zgodnie z moją przedwyborczą obietnicą pracujemy nad wdrożeniem karty mieszkańca. Jej głównym celem jest premiowanie osób, które są zameldowane w Katowicach i właśnie tutaj odprowadzają podatki – co jest bardzo ważne z punktu widzenia budżetu miasta. Karta będzie zapewniała m.in. tańsze parkowanie. Droższy parking dla osób spoza Katowic, wraz z powstającymi centrami przesiadkowymi, ma stanowić element polityki transportowej ukierunkowanej na zachęcanie naszych gości do podróżowania do Katowic komunikacja publiczną – tłumaczył Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Jak wyliczają urzędnicy do miasta w ciągu doby wjeżdża średnio 123 tys. pojazdów z rejestracjami miast ościennych.

- Dlatego zdecydowaliśmy się na budowę centrów przesiadkowych. Inwestycje mają zachęcić do wjazdu do centrum miasta komunikacją miejską. W Zawodziu czy też Brynowie budujemy po kilkaset miejsc parkingowych, tak by kierowcy nie musieli ich szukać w centrum. Na podstawie biletu na tramwaj lub autobus będą mogli zaparkować bezpłatnie. Jednak zdajemy sobie sprawę, że nie każdy zawsze może zrezygnować z podróży samochodem, dlatego też zmiany w zakresie strefy parkowania mają pomóc wymusić rotację pojazdów – dodawał Krupa.

Pierwsze zmiany w SPP w Katowicach już po wakacjach

Pierwsze zmiany w Strefie Płatnego Parkowania w Katowicach staną się faktem już po wakacjach. To wówczas katowicka Rada Miasta pochyli się nad projektem uchwały o podziale SPP na dwie podstrefy: : „Śródmieście” i „Ceglana-Wita Stwosza”. Nowością jest podstrefa „Ceglana – Wita Stwosza”. Obejmie ulice Ceglaną i fragment Wita Stwosza w rejonie klinik medycznych. Obie te ulice przebudowano w ubiegłym roku, na obu powstało łącznie 308 miejsc parkingowych.

Co istotne, opłaty za postój w nowej podstrefie będą znacznie wyższe, niż te do których przywykli kierowcy w Katowicach. Godzina parkowania w podstrefie „Ceglana – Wita Stwosza” będzie kosztowała 3 zł, druga – 3,6, trzecia – 3,9 zł, a każda kolejna – 3 zł.

Natomiast stawki w podstrefie „Śródmieście” na razie pozostają bez zmian. Zatem za pierwszą godzinę płacimy 2 zł, za drugą – 2,4 zł, za trzecią – 2,6 zł, a za każdą kolejną – 2 zł.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
anty

Ciekawe, po co w takim razie jest w ogóle ta cała metropolia, skoro na każdym kroku tylko podziały na lepszych i gorszych. Niech przeniosą stolicę oraz wszystkie ważne biura, urzędy, uczelnie, dworce i banki do miast sąsiednich, a centrum Katowic niech otoczą murami obronnymi i fosą, wtedy nikt z zewnątrz nie będzie tu musiał przyjeżdżać. Co za paranoja!

B
Baba

To jest miasto wojewodzkie - zawsze będziw duzo przyjezdnych. Budujcie dalej osiedla na Ligocie i Panewnikach a biurowce w centrum - jak tam dojechać w krócej niż godzinę i bez przesiadek?

G
Gość

Ale burdel. Nie wiedzą ile mają miejsc parkingowych. Mając skomputeryzowane parkomaty nie wiedzą jaka jest rotacja - płacą obcej firmie za analizę danych, które posiadają (w papierach - ilość miejsc parkingowych, w komputerach - dane z parkomatów. Jajogłowe tumany wyspecjalizowane w ideologii, żerujący na naszych podatkach.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3