reklama

Katowice: Od jutra kongres MŚP. Dobry czas dla małych i średnich firm

Bartosz Wojsa
Bartosz Wojsa
Zaktualizowano 
Katowice: Od jutra kongres MŚP. Dobry czas dla małych i średnich firm
Katowice: Od jutra kongres MŚP. Dobry czas dla małych i średnich firm arc.
Małe i średnie przedsiębiorstwa są skarbem polskiej gospodarki. To one generują co drugą złotówkę PKB. Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach rozpoczyna się już jutro (16 października) i potrwa do piątku (18 października), jest doskonałym miejscem do wymiany idei i doświadczeń z ekspertami z całego świata.

Już w dniach 16-18 października po raz 9. przedsiębiorcy z całej Polski i zagranicy spotkają się z przedstawicielami najwyższych władz państwowych, samorządowych, kluczowych instytucji kultury i świata nauki. A to wszystko na Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który odbędzie się wówczas w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. W 12 ścieżkach tematycznych wydarzenie rozwinie hasło „smart – safe – solutions”. Organizatorzy, jak co roku, spodziewają się ogromnego zainteresowania imprezą.

Główne tematy: HR, start-upy, ale także ekologia
Trwający trzy dni EKMŚP to okazja do spotkania ekspertów, przedstawicieli władz i doświadczonych przedsiębiorców. Organizatorzy planują wiele atrakcyjnych paneli dyskusyjnych i warsztatów, strefę wystawienniczą, strefę eksperta i net­workingu. Program dyskusji będzie podporządkowany dwunastu ścieżkom tematycznym, podczas których eksperci z całego świata zaprezentują szereg rozwiązań nie tylko dla sektora MŚP. Warto skorzystać z doświadczenia innych, poznać sposoby na rozwój i nowe tendencje na rynku biznesowym.

– W tym roku po raz kolejny spotykamy się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, aby rozmawiać o kondycji polskiej gospodarki – zapowiada Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. – Eksperci z całego świata zaprezentują szereg rozwiązań nie tylko dla sektora MŚP. Uczestnicy kongresu mają możliwość wzięcia udziału w kilkudziesięciu panelach dyskusyjnych w ramach dwunastu ścieżek tematycznych. Start-up your business; Rynek pracy i edukacja; Cyfrowe przedsiębiorstwo; HR w przedsiębiorstwie; Finansowanie MŚP; Finansowanie i rozwój; Państwo i prawo; Pasja i biznes; Miasto i Samorząd; Global SME Meeting; Akademia Marketingu i Sprzedaży czy Think Eco! – to główne tematy programu – wylicza prezes Zjawiony.

Zgodnie z dominującymi w 2019 roku trendami w zarządzaniu i biznesie, pośród tematów tegorocznego kongresu pojawiły się w szerszej skali zagadnienia związane z HR w przedsiębiorstwie oraz ze start-upami. – Na rynku pracy pojawili się millenialsi, pracownicy z tzw. pokolenia Y. Urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku, aktywnie korzystają z mediów i technologii cyfrowych. Charakteryzuje ich większa brawura, otwartość na nowe wyzwania. Ich obecność jest dla przedsiębiorców motywacją do przeprowadzania innowacji cyfrowych, a także zarządzania w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju w trosce o planetę. Stąd też kolejna, nowa ścieżka – Think Eco! – zapowiadają organizatorzy wydarzenia.

To jednak nie wszystko. Z uwagi na to, że wątki ekologiczne przenikają do niemalże wszystkich przestrzeni biznesowych – od rynku edukacji, przez zarządzanie, pracowników i HR, po sprawy miejskie, samorządowe, a nawet marketingowe – właśnie ekologia będzie również bardzo wdzięcznym tematem do dyskusji. – Bardziej świadome, ekologiczne spojrzenie na świat to już nie moda, to dobry trend, a nawet konieczność – mówią w katowickim RIG. Kongresowi towarzyszą Targi Biznes Expo oraz skierowany do samorządów terytorialnych ogólnopolski program „Samorząd wspiera MŚP”. Zadaniem projektu jest wyłonienie i promocja tych, którzy stwarzają dogodne warunki prowadzenia działalności przedsiębiorcom sektora MŚP.

– Targi to jedno z największych wydarzeń wystawienniczych dla sektora MŚP. Ponad 100 wystawców w jednym miejscu oraz strefa networkingu i prezentacji to okazja do poszerzenia swojej bazy klientów, wymiany poglądów i doświadczeń, a także cenne źródło wiedzy – mówi Tomasz Zjawiony. – Drugie przedsięwzięcie jest skierowane do samorządów, ma na celu wyróżnienie tych najlepszych liderów, którzy na co dzień stwarzają dogodne warunki prowadzenia działalności przedsiębiorcom sektora MŚP – dodaje prezes RIG.

Podczas kongresu odbędzie się gala finałowa i wręczenie wyróżnień zwycięzcom. Na tegorocznym EKMŚP nastąpi też, połączone z otwarciem wystawy, ogłoszenie wyników konkursu Śląska Rzecz 2019. Konkurs promuje dobre wzornictwo i design z woj. śląskiego i opolskiego. Organizatorem jest Zamek Cieszyn. – Swoje szczególne miejsce na kongresie mają również młodzi przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w specjalnie dla nich dedykowanej ścieżce, gdzie dyskutują o współpracy międzynarodowej młodych przedsiębiorców w ramach Unii Europejskiej, a także w przestrzeni między UE i innymi częściami świata – mówi prezes Tomasz Zjawiony. Pośród wydarzeń towarzyszących EKMŚP znalazła się także SoDA Conference #1 – Katowice. To wydarzenie, w trakcie którego poruszony zostanie szereg tematów istotnych z punktu widzenia budowania przewagi konkurencyjnej firm z branży rozwoju oprogramowania. Omówione zostaną m.in. zagadnienia związane ze sprzedażą, marketingiem, HR, finansami, prawem i administracją. Odbędą się także: spotkanie członkowskie Regionalnej Izby Gospodarczej, Forum Akademicko-Gospodarcze oraz spotkanie członków rad uczelnianych, Forum Inwestycji, Budownictwa i Nieruchomości.

500 ekspertów i gości, w tym 37 delegacji zagranicznych
Jak co roku, na kongresie pojawią się także znane nazwiska z branży i nie tylko. Jak mówi Tomasz Zjawiony, EKMŚP to bowiem przede wszystkim eksperci i znane nazwiska z całego świata. Tych nie zabraknie również w tym roku. – 500 ekspertów i gości, w tym 37 delegacji zagranicznych, to z pewnością nasz wyróżnik. W tym roku do udziału w kongresie zaprosiliśmy przedstawicieli rządu, najważniejsze osoby w państwie, liderów opinii i autorytety biznesowe, a także głowy innych państw – mówi prezes RIG. – Prestiż kongresu podkreślają również nasi partnerzy i zaproszeni eksperci. Patronatem honorowym wydarzenie objął prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Parlament Europejski, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Biuro Rzecznika MŚP – dodaje. Ale kongres to też ukłon w stronę miasta. Przedstawiciele RIG zapowiadają bowiem, że goście EKMŚP będą mogli zobaczyć miasto. – A to nieustannie się rozwija i co chwilę jest na ustach całego świata za sprawą odbywających się w Katowicach wydarzeń – mówi Tomasz Zjawiony. Goście będą mogli także wziąć udział w otwarciu wystawy „Śląska Rzecz”, prezentującej najlepszy nowy design ze Śląska.

– To, co wyróżnia Europejski Kongres MŚP spośród innych wydarzeń, to na pewno fakt, że udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Zarówno my, czyli Izba, jak i nasi partnerzy, prelegenci i sponsorzy chcemy, aby każdy mógł skorzystać z tej platformy wymiany informacji. Mieć bezpłatny dostęp do wiedzy i pozyskać bezcenne kontakty i korzyści na przyszłość – podkreśla prezes RIG.
Nie zabraknie w trakcie kongresu rozmów na temat aktualnej kondycji małych i średnich przedsiębiorstw i tego, czy na przestrzeni lat przepisy ułatwiają im prowadzenie biznesu, czy jest może wręcz przeciwnie.

– Diagnozę tego stanu rzeczywistego chcemy poddać ekspertom nie tylko z Polski, ale i z zagranicy. Podczas kongresu, który właśnie po to organizujemy, mamy możliwość prowadzenia trójstronnego dialogu i poznania dobrych sprawdzonych praktyk stosowanych na arenie międzynarodowej – tłumaczy Tomasz Zjawiony. – Podczas każdej edycji kongresu próbujemy szukać odpowiedzi na pytania nurtujące przedsiębiorców i z satysfakcją mogę stwierdzić, że udaje nam się ten cel realizować. Wypracowane podczas kolejnych edycji kongresu rozwiązania, wydane w formie „Rekomendacji”, są z powodzeniem wdrażane przez małe i średnie przedsiębiorstwa, ułatwiają poruszanie się po labiryntach biurokracji i budują świadomość szans stojących przed tym sektorem – podkreśla prezes RIG.

Dwanaście ścieżek tematycznych
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów, kongres zostanie podzielony na dwanaście ścieżek tematycznych. Warto więc dowiedzieć się, co kryje się pod ich nazwami. Start-up your business ma polegać na prezentacji możliwości, jakie daje współpraca międzynarodowa w kontekście wdrażania planów biznesowych w projektach typu start-up. Tematem dominującym będzie międzynarodowa współpraca młodych przedsiębiorców w ramach Unii Europejskiej, a także w przestrzeni między UE i innymi częściami świata, np. Ameryką Południową. Druga ścieżka to „Rynek pracy i edukacja”. Tematyka rozmów panelowych będzie obejmować wszystkie etapy kariery, począwszy od przygotowania do aktywności zawodowej. HR w przedsiębiorstwie, czyli benefity pozapłacowe, modele zatrudniania zakładające wykorzystanie pełnego potencjału pracowników i szkolenia specjalistyczne podnoszące kwalifikacje, to wątki, które zostaną rozwinięte podczas ścieżki HR. Finansowanie MŚP. Małe i średnie przedsiębiorstwa wprowadzają innowacje równie chętnie jak wielkie korporacje. I w tym przypadku skala zmiany oraz sprawność jej przeprowadzenia może być szybsza, skuteczniejsza. Polski rynek finansowy zostanie przedstawiony w kontekście globalnych trendów.

Zarządzanie i rozwój. Z bardzo bogatej tematyki dotyczącej zarządzania i rozwoju na 9. KMŚP rozwinięte zostaną wątki koncentrujące się na synergii współpracy biznesu, nauki i samorządu w kontekście międzynarodowym (Polska, Czechy, Słowacja), możliwościach, jakie daje zastosowanie nowych technologii. Ważnym punktem programu będzie spotkanie warsztatowe i dyskusja z praktykami pod hasłem Management 3.0. Dobrze przeprowadzona cyfrowa transformacja przedsiębiorstwa poprawia efektywność sprzedaży, produkcji, usługi – stąd ścieżka Cyfrowe przedsiębiorstwo. Zaproszeni na kongres eksperci podpowiedzą, w jaki sposób właściwie zdefiniować cyfrowe potrzeby firmy, w których obszarach można zastosować usprawnienia. Kolejny, siódmy punkt, to Państwo i prawo. Przedsiębiorcy poznają szereg zagadnień związanych z kodeksem pracy, polityką fiskalną państwa, zmianami w prawie spółek, firmami rodzinnymi, a także przypadkami spornymi, mediacjami. W ramach ścieżki odbędzie się także Posiedzenie Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP.

Ósma ścieżka to Pasja i biznes. Podczas paneli dyskusyjnych zaprezentowanych zostanie wiele podpowiedzi, case studies i dobrych rad na temat tego, jak przekuć pasje w biznes? Gdzie szukać, jak uzyskać dofinansowanie dla swojej działalności w ramach przemysłu kreatywnego? Ponieważ przemysł kreatywny często inspirowany jest regionem, z którego pochodzą jego twórcy, pewna część rozważań poświęcona zostanie potencjałowi wpisanemu w dziedzictwo kulturowe Śląska.

Miasto i samorząd – czyli ścieżka poświęcona zbadaniu elementów wpływających na sukcesy miast, zarówno tych wywodzących się ze świata biznesowego, jak i działań skierowanych do mieszkańców. Dziesiąta ścieżka to Akademia Marketingu i Sprzedaży. – Jeśli kogoś nie ma w social mediach, to go nie ma. Pośród tematów: social media jako dość oszczędna a zarazem skuteczna metoda dotarcia do klienta, niedoceniane narzędzia budowy wizerunku, budowa marki pracodawcy i firmy, rozwój nowych form komunikacji z potencjalnym klientem, a także marketing, czyli próba zdefiniowania jego istoty z perspektywy MŚP – zapowiadają organizatorzy.

Przedostatnia ścieżka kryje się pod tajemniczą nazwą: Global SME Meeting. Różnice kulturowe – inna mentalność, język, przepisy prawne – mogą stanowić zagrożenia dla przedsiębiorców w obrocie międzynarodowym. Jak je diagnozować? Gdzie szukać wskazówek, wsparcia instytucjonalnego, jak rozpoznawać nieuczciwych partnerów biznesowych? Odpowiedzi na te i szereg innych pytań podczas spotkania ze specjalistami od współpracy międzynarodowej. Ostatnia, dwunasta ścieżka to: Think Eco! Ekologiczne podejście do biznesu staje się coraz powszechniejszą, dobrą praktyką. Każdy z przedsiębiorców powinien opracować strategię odpowiedzialnego zarządzania działaniami związanymi z ekologią. Problematyka dotyczyć będzie m.in. gospodarki o obiegu zamkniętym, niskiej emisji, odnawialnych źródeł energii.

Małe i średnie, ale bardzo ważne dla Polski
W ostatnich latach nieustannie rośnie udział przedsiębiorstw w rozwoju PKB. Jak się okazuje, za ten wynik odpowiadają głównie mali i średni przedsiębiorcy, którzy generują w kraju co drugą złotówkę. – W Polsce działa około 1,8 mln firm, z czego tylko 3800 to duże przedsiębiorstwa. Dziś największy udział w PKB mają mikroprzedsiębiorcy, którzy wykazują się największą rentownością – mówi Tomasz Zjawiony. – Więcej o tym, jak rzeczywiście przedstawia się aktualna sytuacja na polskim rynku, dowiemy się podczas samego wydarzenia. To wtedy przedsiębiorcy zabiorą głos w dyskusji, podzielą się swoimi refleksjami i wskażą kwestie, które wymagają analizy i odpowiedniego ustawodawstwa. Opinia ludzi, którzy prowadzą działalność gospodarczą i na co dzień mierzą się z różnymi problemami z tym związanymi, to ważny głos dla polskiej gospodarki – podkreśla prezes RIG.

Już teraz wystarczy jednak spojrzeć na raporty, by wiedzieć, jak ważne są małe i średnie przedsiębiorstwa dla Polski. W czerwcu 2019 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała ponad 100-stronicowy raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. To już 22. edycja tego typu raportu, która jest przygotowywana przez pracowników PARP.
– Dane zaprezentowane w tej edycji wskazują na ponowny wzrost liczby firm, który przekłada się na obecność w naszej gospodarce prawie 2,1 mln podmiotów. Znajduje to swoje odzwierciedlenie we wzroście liczby miejsc pracy. Warto zauważyć, że liczba pracujących w przedsiębiorstwach rośnie nieprzerwanie od 2014 r. Zgodnie z najnowszymi danymi, w sektorze przedsiębiorstw pracuje blisko 10 mln osób – czytamy we wstępie do raportu.

Dalej eksperci podkreślają, że ostatnie dostępne dane za 2017 r. pokazują, że wyraźnie poprawiły się podstawowe wartości ekonomiczne mierzące sytuację finansową firm – przedsiębiorstwa zwiększyły swoje przychody, produkcję i wartość dodaną. Odnotowano wzrost nakładów na innowacje. Na przestrzeni ostatnich lat widoczny jest rosnący trend w zakresie odsetka eksporterów wśród przedsiębiorców. Jednocześnie poprawia się zaawansowanie technologiczne polskiego eksportu. W raporcie czytamy, że na przestrzeni ostatnich lat liczba przedsiębiorstw systematycznie rośnie. – W 2017 r. w Polsce działało 2,08 mln przedsiębiorstw niefinansowych, określanych jako aktywne, podczas gdy w 2008 r. było ich 1,86 mln (co oznacza wzrost o 11,5%) – podaje PARP.

Które sektory cieszą się największą popularnością? Analiza struktury branżowej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw pokazuje, że najliczniejszą grupę stanowią firmy z sektora usług (52,3%). Co czwarta firma działa w handlu (24,0%), a co ósma – w budownictwie (13,6%). Co dziesiąte przedsiębiorstwo z sektora MŚP (10,1%) działa w przemyśle. Struktura branżowa dużych firm działających w Polsce różni się istotnie od tej dla sektora MŚP. Ponad połowa (51,9%) dużych podmiotów prowadzi działalność przemysłową. Rzadziej natomiast niż MŚP duże firmy działają w usługach (30,7%), handlu (13,7%) i w budownictwie (3,7%).

Twórcy raportu wskazują ponadto, że sektor przedsiębiorstw wytwarza blisko trzy czwarte wartości PKB (73,6%), przy czym małe i średnie przedsiębiorstwa generują co drugą złotówkę PKB (49,8%). Największy udział w tworzeniu PKB mają mikroprzedsiębiorstwa: około 30,2% (dane za 2016 r.). Co ciekawe, według stanu na 31 grudnia 2017 roku, w sektorze przedsiębiorstw pracowało blisko 9,9 mln osób. Oznacza to wzrost o 1,7% w stosunku do roku poprzedniego.

– Co ważne, liczba pracujących w tym sektorze nieprzerwanie rośnie od 2014 r., choć z różną dynamiką w poszczególnych latach. W przedsiębiorstwach sektora MŚP pracowało ponad 6,7 mln osób, tj. 68,3% ogólnej liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw.
Tak jak w poprzednich latach najwięcej osób pracowało w mikroprzedsiębiorstwach (niemal 4 mln osób – 40,4% ogólnej liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw), a następnie w dużych przedsiębiorstwach (ponad 3,1 mln osób – 31,7% ogólnej liczby pracujących). W średnich firmach pracowało ponad 1,6 mln osób, a w małych – 1,1 mln – podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Czy warto jednak w takich przedsiębiorstwach pracować? Z raportu PARP wynika, że w 2017 r. we wszystkich klasach wielkości przedsiębiorstw widoczny był wzrost miesięcznego wynagrodzenia brutto na jednego zatrudnionego. – Ogółem miesięczne wynagrodzenie brutto na jednego zatrudnionego w sektorze przedsiębiorstw wynosiło 4454 zł i było wyższe o 6,5% niż w roku poprzednim – czytamy. Oczywiście wynagrodzenie brutto zależy od tego, w jakiej branży pracujemy. Najwyższe wynagrodzenie jest w informacji i komunikacji, natomiast najniższe w pozostałej działalności usługowa. Co nie zmienia faktu – jak wskazuje PARP – że we wszystkich sekcjach przeciętne wynagrodzenie brutto na jednego zatrudnionego było w 2017 r. wyższe niż w roku poprzednim.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto (w zł) na jednego zatrudnionego wg sekcji PKD w 2017 roku wyglądało następująco: przemysł – 4,3 tys. zł, budownictwo – 4,6 tys. zł, handel i naprawa pojazdów samochodowych – 3,9 tys. zł, transport i gospodarka magazynowa – 3,9 tys. zł, zakwaterowanie i gastronomia – 3,1 tys. zł, informacja i komunikacja – 7,9 tys. zł, obsługa rynku nieruchomości – 4,7 tys. zł, działalność profesjonalna, naukowa i techniczna – 5,7 tys. zł, administrowanie i działalność wspierająca – 4,3 tys. zł, edukacja – 3,8 tys. zł, opieka zdrowotna – 4,3 tys. zł, kultura i rekreacja – 5,2 tys. zł, pozostała działalność usługowa – 3 tys. zł.

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3