Katowice: Od jutra kongres MŚP. Dobry czas dla małych i średnich firm

Bartosz Wojsa
Bartosz Wojsa
Katowice: Od jutra kongres MŚP. Dobry czas dla małych i średnich firm
Katowice: Od jutra kongres MŚP. Dobry czas dla małych i średnich firm arc.
Małe i średnie przedsiębiorstwa są skarbem polskiej gospodarki. To one generują co drugą złotówkę PKB. Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach rozpoczyna się już jutro (16 października) i potrwa do piątku (18 października), jest doskonałym miejscem do wymiany idei i doświadczeń z ekspertami z całego świata.

Już w dniach 16-18 października po raz 9. przedsiębiorcy z całej Polski i zagranicy spotkają się z przedstawicielami najwyższych władz państwowych, samorządowych, kluczowych instytucji kultury i świata nauki. A to wszystko na Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw, który odbędzie się wówczas w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. W 12 ścieżkach tematycznych wydarzenie rozwinie hasło „smart – safe – solutions”. Organizatorzy, jak co roku, spodziewają się ogromnego zainteresowania imprezą.

Główne tematy: HR, start-upy, ale także ekologia
Trwający trzy dni EKMŚP to okazja do spotkania ekspertów, przedstawicieli władz i doświadczonych przedsiębiorców. Organizatorzy planują wiele atrakcyjnych paneli dyskusyjnych i warsztatów, strefę wystawienniczą, strefę eksperta i net­workingu. Program dyskusji będzie podporządkowany dwunastu ścieżkom tematycznym, podczas których eksperci z całego świata zaprezentują szereg rozwiązań nie tylko dla sektora MŚP. Warto skorzystać z doświadczenia innych, poznać sposoby na rozwój i nowe tendencje na rynku biznesowym.

– W tym roku po raz kolejny spotykamy się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, aby rozmawiać o kondycji polskiej gospodarki – zapowiada Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. – Eksperci z całego świata zaprezentują szereg rozwiązań nie tylko dla sektora MŚP. Uczestnicy kongresu mają możliwość wzięcia udziału w kilkudziesięciu panelach dyskusyjnych w ramach dwunastu ścieżek tematycznych. Start-up your business; Rynek pracy i edukacja; Cyfrowe przedsiębiorstwo; HR w przedsiębiorstwie; Finansowanie MŚP; Finansowanie i rozwój; Państwo i prawo; Pasja i biznes; Miasto i Samorząd; Global SME Meeting; Akademia Marketingu i Sprzedaży czy Think Eco! – to główne tematy programu – wylicza prezes Zjawiony.

Zgodnie z dominującymi w 2019 roku trendami w zarządzaniu i biznesie, pośród tematów tegorocznego kongresu pojawiły się w szerszej skali zagadnienia związane z HR w przedsiębiorstwie oraz ze start-upami. – Na rynku pracy pojawili się millenialsi, pracownicy z tzw. pokolenia Y. Urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku, aktywnie korzystają z mediów i technologii cyfrowych. Charakteryzuje ich większa brawura, otwartość na nowe wyzwania. Ich obecność jest dla przedsiębiorców motywacją do przeprowadzania innowacji cyfrowych, a także zarządzania w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju w trosce o planetę. Stąd też kolejna, nowa ścieżka – Think Eco! – zapowiadają organizatorzy wydarzenia.

To jednak nie wszystko. Z uwagi na to, że wątki ekologiczne przenikają do niemalże wszystkich przestrzeni biznesowych – od rynku edukacji, przez zarządzanie, pracowników i HR, po sprawy miejskie, samorządowe, a nawet marketingowe – właśnie ekologia będzie również bardzo wdzięcznym tematem do dyskusji. – Bardziej świadome, ekologiczne spojrzenie na świat to już nie moda, to dobry trend, a nawet konieczność – mówią w katowickim RIG. Kongresowi towarzyszą Targi Biznes Expo oraz skierowany do samorządów terytorialnych ogólnopolski program „Samorząd wspiera MŚP”. Zadaniem projektu jest wyłonienie i promocja tych, którzy stwarzają dogodne warunki prowadzenia działalności przedsiębiorcom sektora MŚP.

– Targi to jedno z największych wydarzeń wystawienniczych dla sektora MŚP. Ponad 100 wystawców w jednym miejscu oraz strefa networkingu i prezentacji to okazja do poszerzenia swojej bazy klientów, wymiany poglądów i doświadczeń, a także cenne źródło wiedzy – mówi Tomasz Zjawiony. – Drugie przedsięwzięcie jest skierowane do samorządów, ma na celu wyróżnienie tych najlepszych liderów, którzy na co dzień stwarzają dogodne warunki prowadzenia działalności przedsiębiorcom sektora MŚP – dodaje prezes RIG.

Podczas kongresu odbędzie się gala finałowa i wręczenie wyróżnień zwycięzcom. Na tegorocznym EKMŚP nastąpi też, połączone z otwarciem wystawy, ogłoszenie wyników konkursu Śląska Rzecz 2019. Konkurs promuje dobre wzornictwo i design z woj. śląskiego i opolskiego. Organizatorem jest Zamek Cieszyn. – Swoje szczególne miejsce na kongresie mają również młodzi przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w specjalnie dla nich dedykowanej ścieżce, gdzie dyskutują o współpracy międzynarodowej młodych przedsiębiorców w ramach Unii Europejskiej, a także w przestrzeni między UE i innymi częściami świata – mówi prezes Tomasz Zjawiony. Pośród wydarzeń towarzyszących EKMŚP znalazła się także SoDA Conference #1 – Katowice. To wydarzenie, w trakcie którego poruszony zostanie szereg tematów istotnych z punktu widzenia budowania przewagi konkurencyjnej firm z branży rozwoju oprogramowania. Omówione zostaną m.in. zagadnienia związane ze sprzedażą, marketingiem, HR, finansami, prawem i administracją. Odbędą się także: spotkanie członkowskie Regionalnej Izby Gospodarczej, Forum Akademicko-Gospodarcze oraz spotkanie członków rad uczelnianych, Forum Inwestycji, Budownictwa i Nieruchomości.

500 ekspertów i gości, w tym 37 delegacji zagranicznych
Jak co roku, na kongresie pojawią się także znane nazwiska z branży i nie tylko. Jak mówi Tomasz Zjawiony, EKMŚP to bowiem przede wszystkim eksperci i znane nazwiska z całego świata. Tych nie zabraknie również w tym roku. – 500 ekspertów i gości, w tym 37 delegacji zagranicznych, to z pewnością nasz wyróżnik. W tym roku do udziału w kongresie zaprosiliśmy przedstawicieli rządu, najważniejsze osoby w państwie, liderów opinii i autorytety biznesowe, a także głowy innych państw – mówi prezes RIG. – Prestiż kongresu podkreślają również nasi partnerzy i zaproszeni eksperci. Patronatem honorowym wydarzenie objął prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Parlament Europejski, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Biuro Rzecznika MŚP – dodaje. Ale kongres to też ukłon w stronę miasta. Przedstawiciele RIG zapowiadają bowiem, że goście EKMŚP będą mogli zobaczyć miasto. – A to nieustannie się rozwija i co chwilę jest na ustach całego świata za sprawą odbywających się w Katowicach wydarzeń – mówi Tomasz Zjawiony. Goście będą mogli także wziąć udział w otwarciu wystawy „Śląska Rzecz”, prezentującej najlepszy nowy design ze Śląska.

– To, co wyróżnia Europejski Kongres MŚP spośród innych wydarzeń, to na pewno fakt, że udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Zarówno my, czyli Izba, jak i nasi partnerzy, prelegenci i sponsorzy chcemy, aby każdy mógł skorzystać z tej platformy wymiany informacji. Mieć bezpłatny dostęp do wiedzy i pozyskać bezcenne kontakty i korzyści na przyszłość – podkreśla prezes RIG.
Nie zabraknie w trakcie kongresu rozmów na temat aktualnej kondycji małych i średnich przedsiębiorstw i tego, czy na przestrzeni lat przepisy ułatwiają im prowadzenie biznesu, czy jest może wręcz przeciwnie.

– Diagnozę tego stanu rzeczywistego chcemy poddać ekspertom nie tylko z Polski, ale i z zagranicy. Podczas kongresu, który właśnie po to organizujemy, mamy możliwość prowadzenia trójstronnego dialogu i poznania dobrych sprawdzonych praktyk stosowanych na arenie międzynarodowej – tłumaczy Tomasz Zjawiony. – Podczas każdej edycji kongresu próbujemy szukać odpowiedzi na pytania nurtujące przedsiębiorców i z satysfakcją mogę stwierdzić, że udaje nam się ten cel realizować. Wypracowane podczas kolejnych edycji kongresu rozwiązania, wydane w formie „Rekomendacji”, są z powodzeniem wdrażane przez małe i średnie przedsiębiorstwa, ułatwiają poruszanie się po labiryntach biurokracji i budują świadomość szans stojących przed tym sektorem – podkreśla prezes RIG.

Dwanaście ścieżek tematycznych
Zgodnie z zapowiedziami organizatorów, kongres zostanie podzielony na dwanaście ścieżek tematycznych. Warto więc dowiedzieć się, co kryje się pod ich nazwami. Start-up your business ma polegać na prezentacji możliwości, jakie daje współpraca międzynarodowa w kontekście wdrażania planów biznesowych w projektach typu start-up. Tematem dominującym będzie międzynarodowa współpraca młodych przedsiębiorców w ramach Unii Europejskiej, a także w przestrzeni między UE i innymi częściami świata, np. Ameryką Południową. Druga ścieżka to „Rynek pracy i edukacja”. Tematyka rozmów panelowych będzie obejmować wszystkie etapy kariery, począwszy od przygotowania do aktywności zawodowej. HR w przedsiębiorstwie, czyli benefity pozapłacowe, modele zatrudniania zakładające wykorzystanie pełnego potencjału pracowników i szkolenia specjalistyczne podnoszące kwalifikacje, to wątki, które zostaną rozwinięte podczas ścieżki HR. Finansowanie MŚP. Małe i średnie przedsiębiorstwa wprowadzają innowacje równie chętnie jak wielkie korporacje. I w tym przypadku skala zmiany oraz sprawność jej przeprowadzenia może być szybsza, skuteczniejsza. Polski rynek finansowy zostanie przedstawiony w kontekście globalnych trendów.

Zarządzanie i rozwój. Z bardzo bogatej tematyki dotyczącej zarządzania i rozwoju na 9. KMŚP rozwinięte zostaną wątki koncentrujące się na synergii współpracy biznesu, nauki i samorządu w kontekście międzynarodowym (Polska, Czechy, Słowacja), możliwościach, jakie daje zastosowanie nowych technologii. Ważnym punktem programu będzie spotkanie warsztatowe i dyskusja z praktykami pod hasłem Management 3.0. Dobrze przeprowadzona cyfrowa transformacja przedsiębiorstwa poprawia efektywność sprzedaży, produkcji, usługi – stąd ścieżka Cyfrowe przedsiębiorstwo. Zaproszeni na kongres eksperci podpowiedzą, w jaki sposób właściwie zdefiniować cyfrowe potrzeby firmy, w których obszarach można zastosować usprawnienia. Kolejny, siódmy punkt, to Państwo i prawo. Przedsiębiorcy poznają szereg zagadnień związanych z kodeksem pracy, polityką fiskalną państwa, zmianami w prawie spółek, firmami rodzinnymi, a także przypadkami spornymi, mediacjami. W ramach ścieżki odbędzie się także Posiedzenie Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP.

Ósma ścieżka to Pasja i biznes. Podczas paneli dyskusyjnych zaprezentowanych zostanie wiele podpowiedzi, case studies i dobrych rad na temat tego, jak przekuć pasje w biznes? Gdzie szukać, jak uzyskać dofinansowanie dla swojej działalności w ramach przemysłu kreatywnego? Ponieważ przemysł kreatywny często inspirowany jest regionem, z którego pochodzą jego twórcy, pewna część rozważań poświęcona zostanie potencjałowi wpisanemu w dziedzictwo kulturowe Śląska.

Miasto i samorząd – czyli ścieżka poświęcona zbadaniu elementów wpływających na sukcesy miast, zarówno tych wywodzących się ze świata biznesowego, jak i działań skierowanych do mieszkańców. Dziesiąta ścieżka to Akademia Marketingu i Sprzedaży. – Jeśli kogoś nie ma w social mediach, to go nie ma. Pośród tematów: social media jako dość oszczędna a zarazem skuteczna metoda dotarcia do klienta, niedoceniane narzędzia budowy wizerunku, budowa marki pracodawcy i firmy, rozwój nowych form komunikacji z potencjalnym klientem, a także marketing, czyli próba zdefiniowania jego istoty z perspektywy MŚP – zapowiadają organizatorzy.

Przedostatnia ścieżka kryje się pod tajemniczą nazwą: Global SME Meeting. Różnice kulturowe – inna mentalność, język, przepisy prawne – mogą stanowić zagrożenia dla przedsiębiorców w obrocie międzynarodowym. Jak je diagnozować? Gdzie szukać wskazówek, wsparcia instytucjonalnego, jak rozpoznawać nieuczciwych partnerów biznesowych? Odpowiedzi na te i szereg innych pytań podczas spotkania ze specjalistami od współpracy międzynarodowej. Ostatnia, dwunasta ścieżka to: Think Eco! Ekologiczne podejście do biznesu staje się coraz powszechniejszą, dobrą praktyką. Każdy z przedsiębiorców powinien opracować strategię odpowiedzialnego zarządzania działaniami związanymi z ekologią. Problematyka dotyczyć będzie m.in. gospodarki o obiegu zamkniętym, niskiej emisji, odnawialnych źródeł energii.

Małe i średnie, ale bardzo ważne dla Polski
W ostatnich latach nieustannie rośnie udział przedsiębiorstw w rozwoju PKB. Jak się okazuje, za ten wynik odpowiadają głównie mali i średni przedsiębiorcy, którzy generują w kraju co drugą złotówkę. – W Polsce działa około 1,8 mln firm, z czego tylko 3800 to duże przedsiębiorstwa. Dziś największy udział w PKB mają mikroprzedsiębiorcy, którzy wykazują się największą rentownością – mówi Tomasz Zjawiony. – Więcej o tym, jak rzeczywiście przedstawia się aktualna sytuacja na polskim rynku, dowiemy się podczas samego wydarzenia. To wtedy przedsiębiorcy zabiorą głos w dyskusji, podzielą się swoimi refleksjami i wskażą kwestie, które wymagają analizy i odpowiedniego ustawodawstwa. Opinia ludzi, którzy prowadzą działalność gospodarczą i na co dzień mierzą się z różnymi problemami z tym związanymi, to ważny głos dla polskiej gospodarki – podkreśla prezes RIG.

Już teraz wystarczy jednak spojrzeć na raporty, by wiedzieć, jak ważne są małe i średnie przedsiębiorstwa dla Polski. W czerwcu 2019 roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości opublikowała ponad 100-stronicowy raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. To już 22. edycja tego typu raportu, która jest przygotowywana przez pracowników PARP.
– Dane zaprezentowane w tej edycji wskazują na ponowny wzrost liczby firm, który przekłada się na obecność w naszej gospodarce prawie 2,1 mln podmiotów. Znajduje to swoje odzwierciedlenie we wzroście liczby miejsc pracy. Warto zauważyć, że liczba pracujących w przedsiębiorstwach rośnie nieprzerwanie od 2014 r. Zgodnie z najnowszymi danymi, w sektorze przedsiębiorstw pracuje blisko 10 mln osób – czytamy we wstępie do raportu.

Dalej eksperci podkreślają, że ostatnie dostępne dane za 2017 r. pokazują, że wyraźnie poprawiły się podstawowe wartości ekonomiczne mierzące sytuację finansową firm – przedsiębiorstwa zwiększyły swoje przychody, produkcję i wartość dodaną. Odnotowano wzrost nakładów na innowacje. Na przestrzeni ostatnich lat widoczny jest rosnący trend w zakresie odsetka eksporterów wśród przedsiębiorców. Jednocześnie poprawia się zaawansowanie technologiczne polskiego eksportu. W raporcie czytamy, że na przestrzeni ostatnich lat liczba przedsiębiorstw systematycznie rośnie. – W 2017 r. w Polsce działało 2,08 mln przedsiębiorstw niefinansowych, określanych jako aktywne, podczas gdy w 2008 r. było ich 1,86 mln (co oznacza wzrost o 11,5%) – podaje PARP.

Które sektory cieszą się największą popularnością? Analiza struktury branżowej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw pokazuje, że najliczniejszą grupę stanowią firmy z sektora usług (52,3%). Co czwarta firma działa w handlu (24,0%), a co ósma – w budownictwie (13,6%). Co dziesiąte przedsiębiorstwo z sektora MŚP (10,1%) działa w przemyśle. Struktura branżowa dużych firm działających w Polsce różni się istotnie od tej dla sektora MŚP. Ponad połowa (51,9%) dużych podmiotów prowadzi działalność przemysłową. Rzadziej natomiast niż MŚP duże firmy działają w usługach (30,7%), handlu (13,7%) i w budownictwie (3,7%).

Twórcy raportu wskazują ponadto, że sektor przedsiębiorstw wytwarza blisko trzy czwarte wartości PKB (73,6%), przy czym małe i średnie przedsiębiorstwa generują co drugą złotówkę PKB (49,8%). Największy udział w tworzeniu PKB mają mikroprzedsiębiorstwa: około 30,2% (dane za 2016 r.). Co ciekawe, według stanu na 31 grudnia 2017 roku, w sektorze przedsiębiorstw pracowało blisko 9,9 mln osób. Oznacza to wzrost o 1,7% w stosunku do roku poprzedniego.

– Co ważne, liczba pracujących w tym sektorze nieprzerwanie rośnie od 2014 r., choć z różną dynamiką w poszczególnych latach. W przedsiębiorstwach sektora MŚP pracowało ponad 6,7 mln osób, tj. 68,3% ogólnej liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw.
Tak jak w poprzednich latach najwięcej osób pracowało w mikroprzedsiębiorstwach (niemal 4 mln osób – 40,4% ogólnej liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw), a następnie w dużych przedsiębiorstwach (ponad 3,1 mln osób – 31,7% ogólnej liczby pracujących). W średnich firmach pracowało ponad 1,6 mln osób, a w małych – 1,1 mln – podaje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Czy warto jednak w takich przedsiębiorstwach pracować? Z raportu PARP wynika, że w 2017 r. we wszystkich klasach wielkości przedsiębiorstw widoczny był wzrost miesięcznego wynagrodzenia brutto na jednego zatrudnionego. – Ogółem miesięczne wynagrodzenie brutto na jednego zatrudnionego w sektorze przedsiębiorstw wynosiło 4454 zł i było wyższe o 6,5% niż w roku poprzednim – czytamy. Oczywiście wynagrodzenie brutto zależy od tego, w jakiej branży pracujemy. Najwyższe wynagrodzenie jest w informacji i komunikacji, natomiast najniższe w pozostałej działalności usługowa. Co nie zmienia faktu – jak wskazuje PARP – że we wszystkich sekcjach przeciętne wynagrodzenie brutto na jednego zatrudnionego było w 2017 r. wyższe niż w roku poprzednim.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto (w zł) na jednego zatrudnionego wg sekcji PKD w 2017 roku wyglądało następująco: przemysł – 4,3 tys. zł, budownictwo – 4,6 tys. zł, handel i naprawa pojazdów samochodowych – 3,9 tys. zł, transport i gospodarka magazynowa – 3,9 tys. zł, zakwaterowanie i gastronomia – 3,1 tys. zł, informacja i komunikacja – 7,9 tys. zł, obsługa rynku nieruchomości – 4,7 tys. zł, działalność profesjonalna, naukowa i techniczna – 5,7 tys. zł, administrowanie i działalność wspierająca – 4,3 tys. zł, edukacja – 3,8 tys. zł, opieka zdrowotna – 4,3 tys. zł, kultura i rekreacja – 5,2 tys. zł, pozostała działalność usługowa – 3 tys. zł.

Czy wzrośnie opłata za ZUS?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie