Już mało kto pamięta, że schody między holem dworca PKP w Katowicach a podziemnym dworcem autobusowym na poziomie minus jeden kiedyś były ruchome.
Ruchome schody od roku nie działają (a wcześniej psuły się kilka razy), a pasażerowie muszą wspinać się po zwykłych schodach albo czekać na windę, która kursuje między podziemnym parkingiem, dworcem i dworcem PKP.
O ile mają czas i cierpliwość i o ile windy działają, bo często zdarza się, że kursuje tylko jedna. Pewnie dźwigi są przeciążone, właśnie dlatego, że schody nie działają. A nie działają, bo po niecałych pięciu latach działalności zużyły się łańcuchy nośne stopni – wyjaśniano w PKP. Schody są bardziej podatne na awarie, bo dworzec działa całodobowo. A z dworca autobusowego korzysta wiele osób starszych, wspinaczka jest dla nich dużym kłopotem.
To może śmieszyć i bulwersować, ale takie były oficjalne tłumaczenia. Potem PKP kilka razy obiecało, że schody naprawi, ale tak się nie stało. Ostatecznie na początku roku władze Katowic zapowiedziały, że do wymiany schodów dołożą bowiem 492 tys. zł. Dlaczego samorząd będzie partycypował w kosztach, które są po stronie kolei? Oficjalnie dlatego, że z urządzeń korzystają nie tylko podróżni dworca kolejowego, ale również autobusowego.
Nieoficjalnie mówi się, że to dlatego, aby schody w końcu wymieniono. W efekcie 2 sierpnia 2018 PKP ogłosiło przetarg na "kompleksowy demontaż istniejących schodów ruchomych oraz dostawa, montaż i instalację dwóch nowych ciągów schodów ruchomych (zwanych dalej „Urządzeniami”) w holu nowego dworca kolejowego w Katowicach, łączących podziemny dworzec autobusowy na poziomie -1 z dworcem PKP na poziomie 0 wraz z wykonaniem niezbędnej dokumentacji oraz zapewnieniem ciągłości funkcjonowania dworca kolejowego w okresie realizacji przedmiotu Umowy".
Firmy mogą się zgłaszać do 17 sierpnia. Od podpisania umowy wybrana firma będzie mieć od dwóch do maksymalnie trzech miesięcy, by zamontować nowe schody. To oznacza, że będą działać w listopadzie 2018. Wybrana firma ma też potem zajmować się ich konserwacją. Gwarancja ma potrwać pięć lat.
Na dworcu poza tymi w holu, działają także schody ruchome z peronów po korytarza. One działają. Za to nie działają ruchome chodniki między wyższą częścią dworca a niższą - czyli między dojściem na perony a wyjściem z dworca. Pełnią rolę nieruchomych pochylni, zostały przez PKP pokryte specjalną wykładziną. Czy czeka je los nieruchomych schodów?
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
tyDZień - informacyjny program Dziennika Zachodniego
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?