Katowice muszą odpuścić 71 mln zł dofinansowania na budowę nowej linii tramwajowej

lota
Konferencja prasowa o budowie nowej linii tramwajowej w Katowicach
Konferencja prasowa o budowie nowej linii tramwajowej w Katowicach LOTA
Katowice muszą zrezygnować z dofinansowania w wysokości 71 mln zł na budowę nowej linii tramwajowej na południu miasta. Powód? Inwestycja wciąż jest w powijakach: dopiero w październiku tego roku ma być gotowy projekt, natomiast finał inwestycji przesunie się na przełom 2023 i 2024 roku.

Tramwaj na południe Katowic z ogromnym poślizgiem

Nowa linia tramwajowa z Brynowa do Kostuchny w Katowicach miała być gotowa w 2020 roku. Tymczasem nie dość, że budowa wciąż nie ruszyła, to projekt linii ma być gotowy dopiero w październiku tego roku.

Poślizg jest ogromny i sporo kosztuje, a dokładnie 71 mln zł dofinansowania, jakie na realizację inwestycji pozyskały Tramwaje Śląskie.

- Ryzyko nieukończenia inwestycji w aktualnej perspektywie finansowej, tj. do końca 2023 roku, wiązałoby się z utratą przyznanych na ten cel środków unijnych w wysokości ponad 71 mln zł. W związku z tym władze Katowic wystosowały do Zarządu Związku Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego propozycję innej alokacji przyznanych środków – poinformowali w poniedziałek katowiccy urzędnicy.

To oznacza, że miasto musi zrezygnować z dofinansowania na budowę nowej linii tramwajowej, ale być może uda się wydać te pieniądze na inny cel.

– Nasza propozycja uprzednio omówiona wstępnie z Ministerstwem i CUPT-em, to modernizacja kolejnych odcinków infrastruktury tramwajowej o wartości 25,3 mln zł. Chodzi o dokończenie modernizacji głównych ciągów komunikacyjnych na połączeniu z Sosnowcem (wzdłuż linii nr 15) oraz na połączeniu z Bytomiem i Chorzowem (wzdłuż linii 7 i 20 oraz 6 i 19) – wylicza Małgorzata Domagalska, naczelnik wydziału funduszy europejskich. Jak dodaje zaproponowano też zakup taboru za 28,2 mln zł i zwiększenie dofinansowania dla Centrum Przesiadkowego „Sądowa” w wysokości 3,3 mln zł ze względu na konieczność realizacji robót dodatkowych. Natomiast kwota 4,5 mln zł ma zostać przeznaczona na doposażenie Tramwajów Śląskich.

O nowe dofinansowanie na budowę „Tramwaju na południe” miasto planuje starać się w perspektywie finansowej 2021-2027.

- To bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta, a na jej realizację oczekują tysiące mieszkańców. Dlatego podkreślamy, że linia tramwajowa będzie realizowana bez względu na finansowanie zewnętrzne i w możliwie szybkim tempie – deklaruje Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.

Kiedy rozpocznie się budowa nowej linii tramwajowej? Nie wiadomo

Przypomnijmy, że tzw. Tramwaj na południe to 5-kilometrowa linia planowana między pętlą w Brynowie a planowanym przy osiedlu Bażantowo centrum przesiadkowym „Kostuchna”. Wzdłuż linii powstać ma ścieżka rowerowa oraz droga. Budowa tej drugiej nie zostanie zrealizowana – jak zapewniają urzędnicy - przed 2030 rokiem.

O inwestycji mówi się już od 2015 roku. Skąd ten ogromny poślizg? Problemem jest brak decyzji środowiskowej, na którą wciąż czeka katowicki magistrat. Pierwsze dokumenty w sprawie miasto złożyło w lutym 2019.

– Ze względu na obszerność zagadnienia w zakresie m.in. gospodarki wodno-ściekowej czy też analizy wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych Miasto Katowice, zgodnie z korespondencją z RDOŚ uzupełniło dokumentację środowiskową, a poprawiona wersja raportu została złożona grudniu ubiegłego roku i jest ponownie weryfikowana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Aktualnie oczekujemy na przyjęcie raportu bez uwag, co będzie się wiązało z wydaniem decyzji środowiskowej – wyjaśnia Ewa Lipka. Z powodu braku decyzji, wydłużono termin przygotowania projektu nowej linii do października 2020.

- Tym samym realny termin ukończenia linii tramwajowej i rozliczenia projektu to przełom 2023 i 2024 roku – przyznają katowiccy urzędnicy.

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jarek

Jaki prezydent takie inwestycje.

O
Obiektywny

Krupa deweloper.

A gorzołe pije na spędach za nasze! to wszystko są złodzieje, ludzie czy Wy tego naprawde nie widzicie?

666

Robili my próbowali ale wyszło jak wyszło czyli nie wyszło

J
Jk

Krupa nie radzi sobie z niczym i coraz bardziej to widac szkoda ze tyle osob zaglosowalo za gosciem co nic nie umie zrobic !!!!

G
Gość

Witam

Prezydent Krupa a właściwie Prezydencina nie ma czasu dla Katowic i jego mieszkańców. Ważniejsze są wojaże po Canes czy Australii. Największy szkodnik i wandal miasta. Kiedy będzie droga od Inter Marche i Netto do Bukszpanowej, ronda prowadzą w pole. Co zostało z ronda na skrzyżowaniu Kościuszki i Kolejowej? Galeria powstała, wycięto tysiące drzew i tyle. Pierwszy wandal Katowic.

S
Ss

Wiadomo Krupa nie radzi sobie z niczym !!!!!

G
Gość

Kiedy oddacie nam mieszkańcom i pasażerom łącznik z Warszawskiej na Korfantego?!

G
Gość

Jaki gospodarz , taki plan i realizacja.

Dodaj ogłoszenie