Katowice mają trzy elektryczne autobusy. Pierwszy już wyjechał w trasę ZDJĘCIA

LOTAZaktualizowano 
Autobusy elektryczne w PKM Katowice LOTA
Katowice mają pierwsze elektryczne autobusy. To trzy przegubowe solarisy. Jeden z nich wyjechał dziś w pierwszą testową trasę, od jutra będzie już kursował w rozkładzie linii 910. Docelowo PKM Katowice będzie miał dziesięć „elektryków”.

Spółka PKM Katowice kupiła w sumie dziesięć autobusów elektrycznych. Pięć przegubowych dostarczy Solaris, pięć krótkich – Ursus. Pierwsze trzy długie pojazdy już dotarły do bazy PKM przy ulicy Mickiewicza. Każdy z nich kosztował po ok. 2,6 mln zł. Dostawa dwóch kolejnych planowana jest w lutym, a krótkich przed końcem pierwszej połowy tego roku. Co istotne, to pierwsze elektryczne autobusy we flocie katowickiego przewoźnika.

Elektryczne autobusy będą jeździły po centrum Katowic

- Będą jeździły w szczególności w centrum miasta, czyli tam gdzie mamy najgorsze warunki pracy dla autobusów z silnikiem tradycyjnym ze względu na krótkie trasy, liczne postoje, ale też korki – tłumaczył Marcin Krupa, prezydent Katowic (PKM to spółka miejska). Podkreślał też, że pojazdy przyczynią się do redukcji hałasu oraz mniejszej emisji spalin.

Autobusy elektryczne - pierwszy wprowadzony do ruchu i kolejne - będą jeździły na linii 910, która obejmuje centrum i osiedle Paderewskiego. Natomiast testy pojazdów mają się odbywać również na dłuższych trasach linii 657 i 689.

Zasięg autobusów to około 70 kilometrów. Ładowane będą w bazie przy ulicy Mickiewicza. Plan jest taki, aby spędzały w trasie około czterech godzin, następnie były ładowane, i znów wyjeżdżały w trasy na cztery godziny.

"Elektryki" będą ładowane przy Mickiewicza

- Autobusy wyposażone są w akumulatory trakcyjne o pojemności 120 kWh, co pozwoli na pokonanie dystansu około 70 km w przypadku autobusu przegubowego. Czas potrzebny do pełnego naładowania baterii to około 90 minut przy pomocy ładowarki mobilnej oraz około 40 minut w przypadku super szybkiej ładowarki pantografowej. PKM Katowice wybrał rozwiązanie oparte o tzw. pantograf odwrócony co oznacza, iż nasze autobusy wyposażone są w tzw. szyny odbierakowe, co z kolei pozwala na obniżenie ich masy, a tym samym zwiększenie pojemności pasażerskiej – wyjaśnia Helena Ulanowska, prezes PKM Katowice.

Czy podróżni odczują różnicę, gdy wsiądą do autobusu elektrycznego? Marcin Korczak, kierowca na linii 910, który będzie jeździł „elektrykiem” nie ma wątpliwości, że tak.

- Jest duża różnica w komforcie jazdy, nie ma szarpań, a autobus jeździ bardzo cicho. A jeśli chodzi o moc, to jest taka sama jak w normalnym autobusie – oceniał.

PKM Katowice ma obecnie 254 autobusy

Łącznie we flocie PKM Katowice są obecnie 254 autobusy. Średni wiek pojazdów to sześć lat, ale prawie połowa została zakupiona na przestrzeni ostatnich trzech lat. W sumie w tym czasie największa spółka przewozowa w Katowicach zakupiła 90 autobusów spełniających normę emisji spalin EURO 6 oraz wspomniane dziesięć elektrycznych. Pojazdy tradycyjne zakupiono w ramach unijnego projektu, którego realizacja kosztowała około 100 mln zł, w tym aż 85 mln zł stanowiło dofinansowanie. Natomiast zakup „elektryków” jest realizowany w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w tym przypadku dofinansowanie wyniosło 11,26 zł.

Udogodnienia w autobusach elektrycznych w Katowicach

  • funkcja „przyklęku” uruchamiana przez kierowcę w czasie postoju autobusu pozwalająca na obniżenie stopni wejściowych o co najmniej 60 mm,
  • bezstopniowe wejście w drzwiach pasażerskich, podłoga płaska, bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu pokryta wykładziną antypoślizgową,
  • siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie, miękko tapicerowane, o podwyższonej odporności na akty wandalizmu,
  • zabudowana, ręcznie rozkładana rampa najazdowa do obsługi wózków inwalidzkich lub dziecięcych przy II drzwiach,
  • krawędzie stopni wejściowych oznaczone jaskrawym, żółtym kolorem,
  • światło przeznaczone do oświetlenia stopni drzwi oraz doświetlenia chodnika,
  • wszystkie drzwi dwuskrzydłowe otwierane do wewnątrz autobusu, posiadające poręcze dla pasażerów,
  • przyciski umieszczone na pionowych uchwytach (słupkach) oznakowane w sposób umożliwiający odczyt dla osób słabowidzących,
  • system informacji pasażerskiej mający zapewnić emisję komunikatów zapowiedzi przystanków w formie dźwiękowej oraz graficznej wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu,
  • klimatyzacja dwustrefowa przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy.

polecane: Polska jest częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy

Wideo

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

h
heheszki

@katowiczanin - w którym miejscu porównałem metropolię czy nawet Katowice do którejkolwiek z wymienionych przez ciebie? Co w ogóle poeta miał na myśli pisząc tak bzdurny komentarz? W przeciwieństwie do ciebie i zakompleksionych jaworznian, ja znam miejsce w którym znajduje się raczkująca metropolia GZM i nie robię debilnych porównań, nawet do polskiej Warszawy. Poza tym mowa jest o TABORZE AUTOBUSÓW - przeczytaj jeszcze raz, specjalnie napisałem ci dużymi literami - TABORZE AUTOBUSÓW. Nikt nie napisał nawet pół słowa o ś-kupie, która jest całkiem innym tematem.

K
Katowiczanin

@heheszki. Taką samą "wsią" jaką określasz prawie stutysięczne miasto Jaworzno w stosunku do tzw.metropolii jest ta "metropolia" np.w stosunku do Nowego Jorku, Londynu itp. Wszystko zależy od skali a jeżeli nie znasz jakiegoś miasta i jego struktury to nie obrażaj ludzi tam mieszkających czy też tam pracujących, bo w jaworznickich autobusach nie ma "śkupy" na temat której działania napisano już tyle krytycznych opinii że nawet nie warto już o tym więcej wspominać. Trochę więcej EMPATII w stosunku do innych korzystających z odmiennych rozwiązań w organizacji transportu publicznego.

h
heheszki

Za każdym razem pusty śmiech mnie ogarnia, gdy pod artykułami o autobusach w Katowicach/metropolii pojawia się jakiś zakompleksiony mieszkaniec wsi Jaworzno i szczyci się tym, że po jego wiosce i po obrzeżach jeżdżą same elektryczne autobusy. Co wy macie z tym wiecznym porównywaniem się do miasta wojewódzkiego Katowice, czy nawet całej metropolii, która ma ponad 2500 kilometrów kwadratowych i zamieszkuje ją ponad 2 miliony ludzi? Zobacz sobie ile to jest linii, ile połączeń, jaka jest infrastruktura, kadry i reszta "szczegółów", porównaj sobie koszty utrzymania jakie generuje PKM Jaworzno, które obsługuje ułamek tego co moloch ZTM, a później wypisuj swoje mądrości na forach. Co do prezydenta Jaworzna - jeszcze niedawno prowadził rozmowy z metropolią, w sprawie zniżek na bilety, bo nagle okazało się, że mieszkańcy cudownego Jaworzna, którzy tak bardzo nie chcą do metropolii, a którzy z metropolii w znacznej większości na co dzień korzystają, muszą dodatkowo kupować bilety ZTM by po niej się poruszać i nagle podróżowanie do pracy czy na zakupy stało się dla nich mniej opłacalne.

P
Pracujący w Jaworznie.

No cóż PKM Jaworzno już do kilku lat jeździ w dużej części elektrycznym taborem.Porównajcie sobie parametry techniczne obydwu pojazdów w szczególności zasięg.Czy ktoś się dziwi że Prezydent Jaworzna trzyma swoje miasto z daleka od tego syfu jakim jest "kzkg..." sorry GZM.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3