Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice mają raport na temat parkingów w Śródmieściu. To zapowiedź wyższych opłat za postój dla przyjezdnych

JPP
Parkingi w strefie płatnego parkowania w Katowicach
Parkingi w strefie płatnego parkowania w Katowicach LOTA
Katowice mają raport na temat parkingów w centrum miasta. Wnioski? Ponad połowa pojazdów parkujących na parkingach zarządzanych przez MZUiM jest spoza Katowic, a wskaźnik rotacji samochodów w Strefie Kultury wynosi zaledwie 1,77 – co oznacza, że kierowcy zostawiają tu auta na cały dzień. Badanie poprzedza duże zmiany w strefie płatnego parkowania w Katowicach: plan jest taki, aby opłaty za postój wprowadzić w Strefie Kultury, a być może również w Koszutce oraz zróżnicować stawki dla mieszkańców i przyjezdnych. Ci drudzy zapłacą więcej

Raport na temat parkingów w Katowicach

Katowice ujawniły wyniki badań dotyczących parkowania w Śródmieściu. Badanie poprzedza zmiany w strefie płatnego parkowania, które planuje wprowadzić miasto. Docelowo postój w SPP ma być tańszy dla mieszkańców i droższy do przyjezdnych, a dodatkowo strefa ma zostać poszerzona o Strefę Kultury, a być może również Koszutkę.

- Jesienią 2018 roku obiecałem mieszkańcom zmianę polityki parkingowej. Zobowiązałem się do wprowadzenia podwyżek cen w Strefie Płatnego Parkowania przy jednoczesnym zapewnieniu zniżek dla mieszkańców Katowic, którzy odprowadzają tutaj podatki – przypomina Marcin Krupa, prezydent Katowic i tłumaczy:

- Codziennie do Katowic przyjeżdża 120 tys. osób do pracy – z czego wielu samochodami. Aby naszą politykę parkingową dopasować do potrzeb mieszkańców, a jednocześnie wpisać ją w nasze inne działania w obszarze budowania transportu zrównoważonego poleciłem wykonanie kompleksowych badań parkowania – dodaje Krupa.

Badania przeprowadziła firma Stadtraum Polska Sp. z o.o. z Poznania w październiku ubiegłego roku (w dni powszednie w godzinach od 6. do 8.) na terenie Śródmieścia - obszar badań ograniczony był od północy ulicami Oblatów i Katowicką, od wschodu ulicami Dobrowolskiego, Roździeńskiego, Bogucicką, 1 Maja i Murckowską, od południa autostradą A4 o od zachodu linią kolejową nr 139 oraz ulicami Goeppert – Mayer, Grundmanna i Stęslickiego. Dodatkowo badania objęły również ulice Wita Stwosza i Ceglaną.

Obszar objęty badaniem:

- Metoda badań polegała na automatycznym sczytywaniu co godzinę numerów rejestracyjnych zaparkowanych pojazdów, natomiast analizy przeprowadzone zostały z podziałem na pojazdy z rejestracją SK (tj. z Katowic) i nie SK (spoza Katowic) – wyjaśnia Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

Wyniki badań? Aż 11 proc. pojazdów parkuje w Śródmieściu Katowic w miejscach niedozwolonych

Co wynika z badań? Okazało się, że w Śródmieściu jest aż 27 698 miejsc parkingowych, w tym 43 proc. (około 12 tys.) pozostaje w zarządzie Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów (to MZUiM odpowiada za strefę płatnego parkowania). Natomiast liczba samochodów parkujących w analizowanym obszarze wyniosła ogółem 30 908 (w tym samochody z Katowic stanowiły 43%, a 57% spoza miasta).

- Największa ilość jednocześnie zaparkowanych pojazdów występuje w przedziale godzinowym od 12.00 do 13.00 i wynosi 13 224 pojazdy, co stanowi ok. 111 proc. pojemności parkingów. Tym samym 11 proc. pojazdów parkuje w miejscach niedozwolonych. W tym przedziale czasowym aż 64 proc. zaparkowanych pojazdów posiadało rejestrację spoza Katowice – wyliczają katowiccy urzędnicy.

Na parkingach zarządzanych przez MZUIM wskaźnik wykorzystania powierzchni parkingowej wyniósł 87,8 proc., ale też był różny w różnych częściach Katowic:

  • część Os. Paderewskiego na wschód od ul. Granicznej - 110%,
  • Koszutka - 107%
  • obszar ul. Ceglanej i Witosa – 41%

W Strefie Kultury kierowcy parkują na cały dzień

Ciekawie prezentują się dane dotyczące średniego czasu parkowania na parkingach MZUiM. Okazuje się, że aż 47 proc. kierowców zostawiało na nich auta na 3 godziny i dłużej (w tym 61,3 proc. rejestracji spoza Katowic). Są też dane o zajętości miejsc parkingowych, tu wskaźnik wynosi 2,59 pojazdu na jedno miejsce. Im wskaźnik jest niższy, tym dłużej trwa parkowanie, a rotacja samochodów jest mniejsza.

I tak największa rotacja jest w Koszutce 5,45, a najmniejsza w rejonie Ceglanej i Wita Stwosza (1,43), z kolei w Strefie Kultury wynosi zaledwie 1,77.

- Dane parkowania w Strefie Kultury jasno pokazują, że wiele osób wykorzystuje to miejsce jako darmowy, całodzienny parking, wykorzystywany przy dojeżdżaniu do pracy. Największa ilość jednocześnie zaparkowanych pojazdów występuje tu w przedziale godzinowym od 15.00 do 16.00 i wynosi 895 pojazdy, co stanowi ok. 144 proc. pojemności parkingów, zatem ok. 44 proc. pojazdów parkuje w miejscach niedozwolonych. W okresie tym aż 84% zaparkowanych pojazdów posiadało rejestrację spoza Katowic – podkreśla naczelnik Bogusław Lowak.

Na koniec autorzy raportu przygotowali zalecenia, które mają zwiększyć dostępność miejsc postojowych, ale również zachęcić mieszkańców do zamiany samochodów na rower, albo transport zbiorowy. Najważniejszym zaleceniem jest "podniesienie cen w Strefie Płatnego Parkowania przy jednoczesnym zapewnieniu preferencji w tej kwestii dla mieszkańców oraz przedsiębiorców".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto