Katowice mają 25 nowych solarisów
Nowe autobusy katowickiego PKM to 12-metrowe solarisy. 15 już wyjechało w trasy. Obsługują linie 9, 10, 13, 37, 115, 130, 133, 138, 632, 653, 689 oraz 950.
Kolejnych dziesięć znajduje się jeszcze w bazie PKM przy ulicy Mickiewicza - trwa rejestracja autobusów, a także montaż odpowiedniego oznakowania. W swoją pierwszą trasę, jak zapowiadają przedstawiciele PKM-u, wyjadą w przyszłym miesiącu.
Wszystkie nowe solarisy to ekologiczne diesle, spełniające normę emisji spalin EURO 6. W pojazdach znajdują się ładowarki USB, sieć Wi-Fi, wyświetlacze, przyciski dla niedowidzących oznaczone alfabetem Braille'a, monitoring części pasażerskiej oraz dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych. Mają również ogrzewanie oraz dwustrefową, automatyczną klimatyzację.
– Sukcesywna wymiana taboru PKM Katowice wpisuje się w nasze kompleksowe myślenie o transporcie zrównoważonym – ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji publicznej. Wzrost komfortu podróży, w połączeniu z naszymi innymi działaniami, jak np. budowa centrów przesiadkowych, będzie kolejnym czynnikiem, który ma zachęcać mieszkańców do przesiadania się z własnego samochodu do autobusu – przekonuje Marcin Krupa, prezydent Katowic.
PKM Katowice ma 255 autobusów
Dodajmy, że wymiana taboru w PKM Katowice trwa od kilku lat. Aktualnie przedsiębiorstwo ma w swojej flocie 255 pojazdy. Ich średni wiek to sześć lat, natomiast połowa z nich została zakupiona w ciągu ostatnich trzech lat. W tej grupie 108 pojazdów to ekologiczne i nowoczesne diesle.
Wymiana taboru pochłonęła jak dotąd 120 mln zł, z czego 80 procent kosztów pochodziło ze środków unijnych (również z pieniędzy unijnych został sfinansowany zakup 25 solarisów).
Co z autobusami elektrycznymi? Na razie PKM ma ich pięć
Priorytetem jest dla spółki zakup kolejnych autobusów elektrycznych. Aktualnie PKM ma pięć elektryków przegubowych. Wszystkie marki solaris. Dotarły do bazy przedsiębiorstwa na początku tego roku.
Kolejnych pięć, tym razem krótkich autobusów elektrycznych, miała dostarczyć do Katowic firma Ursus Bus z Lublina, ale z powodu przekroczenia terminu dostaw, PKM odstąpiło od umowy. Przetarg w tej sprawie ma zostać powtórzony. Docelowo, przed końcem roku, katowicki przewoźnik chce mieć 20 elektryków w swojej flocie.
– Autobusy elektryczne idealnie nadają się do wykorzystania w centrach miast i wszędzie tam, gdzie prędkość komunikacyjna jest niewielka ze względu na warunki drogowe - podkreśla Marcin Krupa i dodaje: Autobusy elektryczne będą kursować na liniach obsługujących głównie nasze miasto.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?