Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice chcą połączyć dzielnice z centrum drogami rowerowym. Gdzie powstaną? [MAPA]

Justyna Przybytek
Planowana sieć dróg rowerowych w Katowicach
Planowana sieć dróg rowerowych w Katowicach Mat. UM Katowice
Katowice zapowiedziały, że skomunikują drogami rowerowymi dzielnice z centrum. W ciągu najbliższych kilku lat liczba tras rowerowych ma wzrosnąć niemal o połowę. Ścieżek i dróg rowerowych będzie około 210 kilometrów, gdzie powstaną?

Katowice zainicjowały w tym roku działania, które mają skomunikować miasta siecią dróg rowerowych. To w ramach tego przedsięwzięcia budowana jest właśnie ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Chorzowskiej. Ale planowanych inwestycji jest znacznie więcej. Rowerowa ofensywa w stolicy aglomeracji ma mieć wymierny efekt. Po realizacji wszystkich planowanych projektów dróg rowerowych w Katowicach będzie łącznie 210 kilometrów.

Aktualnie jest ich nieco ponad 130 km. Większość z nich - około 100 km - to trasy rekreacyjne, biegnące przez parki i tereny leśne. Ścieżek pełniących funkcje komunikacyjne jest niewiele. Ich rozbudowa to cel projektu „Podstawowa Sieć Infrastruktury Rowerowej w Katowicach”, który zakłada skomunikowanie dzielnic z centrum właśnie. Tylko do 2019 roku na ten cel miasto planuje wydać 15,5 mln zł.

- Dzięki temu rower będzie mógł pełnić w Katowicach nie tylko funkcję rekreacyjną, ale także transportową - powtarza Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Listę planowanych inwestycji przygotowano na czerwcowe posiedzenie Komisji Infrastruktury i Środowiska. Jest na niej kilkadziesiąt mniejszych i większych projektów. Aktualnie trwa budowa ścieżki wzdłuż ulicy Chorzowskiej. Planowane są jej dwa odcinki, od Złotej do Dębowej i od Złotej do „Żyrafy” przy wejściu do Parku Śląskiego. W tym roku większość prac będzie jednak polegała na przygotowaniu koncepcji nowych połączeń rowerowych. Te mają powstać dla drogi rowerowej łączącej Rondo Huchrackiego z ulicami Medyków i Kijowską, drogi łączącej Nikiszowiec z Doliną Trzech Stawów i ul. Graniczną, dla drogi wzdłuż alei Korfantego, która połączy ulice Telewizyjną z Konduktorską, a także dla ścieżki która połączy strefę Tempo 30, czyli centrum miasta z węzłem przesiadkowym w Brynowie oraz ścieżką w ulicy Jankego.

Prace koncepcyjne rozpoczną się też dla połączenia ścieżki w ulicy Rataja z drogą rowerową nr 103, dla budowy ścieżki wzdłuż ulic Szarych Szeregów i Boya-Żeleńskiego, a także wzdłuż ulicy Stęślickiego oraz dla połączenia rowerowego między ul. Niepodległości a istniejącą ścieżką wzdłuż ul. Bohaterów Monte Casino. W planach są też połączenie ulicy Medyków z centrum przesiadkowym w Ligocie, czy Bulwarów Rawy z Bohaterów Monte Cassino, a także ścieżka wzdłuż Bytko-wskiej oraz modernizacja ścieżki wzdłuż Chorzowskiej i Roździeńskiego, którą w tej chwili dzieli rondo im. gen. Jerzego Ziętka. Z kolei aleja spacerowa i ścieżka mają powstać na Giszowcu w rejonie przedszkola w kierunku Gimnazjum nr 16.

Drogi rowerowe mają być budowane także przy okazji inwestycji drogowych. Ujęto je w planach rozbudowy DK 81, tu droga rowerowa miała by biec po wschodniej stronie Pszczyńskiej na odcinku od Mysłowickiej. Są planowane przy okazji budowy węzłów przesiadkowych, czy łączników drogowych między Kijowską a Książęcą oraz Bażantów z Szarych Szeregów. Docelowo ścieżka rowerowa ma też biec wzdłuż nowej linii tramwajowej na południe Katowic.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto