Koncepcja przebudowy tego obszaru powstanie w trakcie warsztatów dla architektów, które rozpoczną się 25 kwietnia. Katowicki SARP rekomendował do nich trzy zespoły projektantów.
Każda z przygotowanych koncepcji ma dotyczyć zarówno przebudowy placu Dworcowego, koncepcji budowy parkingu przy Tylnej Mariackiej, ale też uwzględnić planowane w tym rejonie inwestycje: PKP, która chce wybudować nowy przystanek kolejowy na przecięciu ul. Tylnej Mariackiej i Francuskiej, z kolei miasto wespół z koleją stworzyć mini centrum przesiadkowe pod wiaduktem kolejowym w ulicy św. Jana.
- Wyniki pracy trzech zespołów architektów poznamy w czerwcu. Komisja złożona z przedstawicieli miasta, SARP (Stowarzyszenie Architektów Polskich), TUP (Towarzystwo Urbanistów Polskich) i MKUA (Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna) wybierze najlepszą koncepcję – zapowiadają urzędnicy.
Dopiero, gdy wybrana zostanie jedna z koncepcji okazję się, jak mówił Marcin Krupa, prezydent Katowic, ile przebudowa będzie kosztowała i jak długo potrwa.
- Jesteśmy w stanie zrezygnować z innych inwestycji na rzecz tej, ale i tak mamy w budżecie zarezerwowane pieniądze na przebudowę Dworcowej i Tylnej Mariackiej – deklarował. Chodzi o 30 mln zł. - Jesteśmy jednak w stanie desygnować środki jakie będą potrzebne, bo to ostatni element domknięcia przebudowy ścisłego centrum, zależy nam aby stworzyć tu przyjazną przestrzeń w formacie starówki, przy obiekcie – starym dworu – przy którym historia miasta się zaczęła – dodawał Krupa.
Zapewnił, że przebudowa Dworcowej nie będzie zależna od tempa realizacji przebudowy starego dworca, którą obiecuje właściciel zabytkowego gmachu – Opal Maksimum. To m.in. dlatego, aby inwestycję miasto mogło zrealizować, nie czekając na ruchy prywatnego właściciela, zrezygnowano z budowy pod Dworcową – deptakiem podziemnego parkingu czy podziemnej drogi.
- To wiązało się z koniecznością wyłączenia remontu starego dworca, ale też dostępu do hoteli przy ulicy. Rozmawiając z przedsiębiorcami, ustaliliśmy, że to za duże ograniczenie. Ta funkcja – parkingowa zostanie przeniesiona na ulicę Tylną Mariacką, gdzie w zamyśle chcemy stworzyć parking wielopoziomowy – tłumaczył Krupa.
Plan przebudowy zakłada całkowite zamknięcie dla ruchu ulicy Dworcowej, która zamieni się w plac Dworcowa. Ulicą dojazdową będzie pełniła Tylna Mariacka, po remoncie dwukierunkowa, ale dostępna jedynie (wjazd i wyjazd) od Francuskiej. - Po zachodniej jej stronie (od placu Dworcowego – przyp. Red.) planujemy zatoczkę dojazdową dla taksówek – dopowiadał prezydent Krupa.
Parking przy Tylnej Mariackiej ma powstać kosztem nasypu kolejowego, chodzi o niewykorzystaną przez kolej przestrzeń między nowym a starym murem oporowym. Architekci projektujący koncepcje przebudowy mają uwzględnić dwie jego wersje: jednopoziomową i wielopoziomową. Obecnie na Dworcowej i Tylnej Mariackiej jest 240 miejsc postojowych. Po zamknięciu Dworcowej i przebudowie Tylnej Mariackiej miejsc znów ma być 240. Jeśli parking będzie wielopoziomowy, to na każdy jego poziom ma przypaść ok. 120 miejsc.
W trakcie przebudowy przy Tylnej Mariackiej powstać ma także, planowany od lat, szalet publiczny.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?