Kto pamięta Katowice bez autostrady A4?
Droga krajowa A4 na początku nie miała statusu autostrady. Część między Katowicami a Krakowem powstawała (z przerwami) w latach 70., 80,. i 90. Nie była to droga wysokiej jakości, raczej ważny szlak komunikacyjny, łączący dwie aglomeracje.
Jak przerobili A4 w autostradę
W drugiej połowie lat 90., Skarb Państwa, właściciel trasy między Katowicami a Krakowem zdecydował o modernizacji A4. Za pieniądze pozyskane z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - 222 mln zł - w latach 1996-97 droga została częściowo wyremontowana. Naprawione zostały wówczas konstrukcja jezdni oraz pięć będących w najgorszym stanie obiektów mostowych. Ostatecznie fragment tasy z Mysłowic do Krakowa stał się pierwszą płatną autostradą w Polsce (w 2000 roku).
Wówczas jednak A4 kończyła się w miejscu obecnego węzła Murckowska. Ale w październiku 1996 roku oddano kierowcom pierwszy oddany odcinek w Katowicach między ulicą Francuską a Murckowską o długości 2,3 km. Trzy lata później ukończono drugą nitkę, by w 2001 oddać trasę do Chorzowa-Batorego.
Następnie, w styczniu 2005 gotowy był odcinek Gliwice-Sośnica - Chorzów - Batory o długości 15,7 km. To najtrudniejszy i najdroższy fragment autostrady. Kosztował aż 134,5 mln euro, czyli ponad 34 mln zł za kilometr.
W międzyczasie powstawała średnicówka, przebudowano centrum Katowic i Chorzowską, powstał tunel pod rondem. Kilka lat temu najpierw wyremontowany został węzeł Bagienna, a potem przebudowany węzeł Murckowska. Obejrzyjcie zdjęcia: tak wyglądały przed laty ulice Katowic.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?