Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Już wkrótce budowa autostrady ponad kopalniami.

ADAM WOŹNIAK
Budową zajmie się Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Prinż SA z Katowic. Jego kooperantami zostały przedsiębiorstwa drogowe z Warszawy i Gdańska. Kontrakt wart jest 53,8 mln euro, część pieniędzy pochodzi z kredytów ...

Budową zajmie się Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Prinż SA z Katowic. Jego kooperantami zostały przedsiębiorstwa drogowe z Warszawy i Gdańska. Kontrakt wart jest 53,8 mln euro, część pieniędzy pochodzi z kredytów Unii Europejskiej. Prinż był już wykonawcą fragmentu autostrady biegnącego od ronda mikołowskiego do Chorzowa.

Nowy odcinek jest najtrudniejszy do zbudowania na całej trasie pomiędzy Katowicami a Gliwicami. Wybudowane zostaną m.in. 4 wiadukty drogowe, jeden kolejowy, dwie kładki dla pieszych, mury oporowe, ekrany dźwiękochłonne, zbiorniki retencyjne oraz separatory.

- To teren dotknięty w większym stopniu niż inne szkodami górniczymi - wyjaśnia Krzysztof Raj, dyrektor południowego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w Katowicach.

Pod ziemią wokół autostrady nie ma filarów ochronnych. Eksploatację prowadzą w tym rejonie trzy kopalnie: "Śląsk", "Polska-Wirek" oraz "Halemba". Wydobywają węgiel metodą na zawał, powodującą opadanie gruntu. Z tego powodu teren pod trasą ma być wzmacniany specjalnymi betonowymi "zastrzykami".

Jednak kopalnie wcześniej zobowiązały się, że nie będą prowadzić pod autostradą eksploatacji, która spowodowałaby odkształcenia większe niż kwalifikujące się do II kategorii szkód górniczych. To pierwszy przypadek, kiedy doszło do takich uzgodnień. Nie udało się ich zawrzeć przed rozpoczęciem budowy odcinka pomiędzy węzłem Mikołowskiej w Katowicach a Chorzowem Batorym, gdzie odpowiednie umowy podpisywano dopiero w trakcie prac. Efektem była konieczność kilkakrotnego korygowania poziomu przebiegu budowanej autostrady.

Na odcinku od Chorzowa Batorego do Wirka przewidziano także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP-y. Pierwszy, o nazwie "Wirek" (III kategorii), będzie składał się ze stacji benzynowej, baru szybkiej obsługi oraz hotelu. MOP "Halemba" (II kategorii, po przeciwnej stronie autostrady) będzie miał tylko stację benzynową i bar.

Trwa także budowa autostrady w kierunku Wirka od strony Gliwic Sośnicy. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Strabag i Kirchner. Prace mają się zakończyć w tym samym czasie co na odcinku od Batorego. Jeśli tak się stanie, od stycznia 2005 roku będzie można przejeżdżać autostradą przez całą aglomerację.

Odcinek od Sośnicy jest łatwiejszy do prowadzenia robót, choć dłuższy od fragmentu między Chorzowem Batorym a Wirkiem. Budowa będzie miała miejsce w terenie mniej zaludnionym, mniejsze jest także oddziaływanie tu szkód górniczych. Pomiędzy Sośnicą a Wirkiem znajdzie się jeden węzeł drogowy - "Wspólna". Zlokalizowany zostanie na przecięciu autostrady z ulicą Paderewskiego w Rudzie Śląskiej. Rozprowadzi ruch z autostrady w kierunku Rudy Śląskiej, Zabrza i Rybnika. Na tym odcinku znajdą się także 2 mosty nad rzeką Kłodnicą oraz most nad Potokiem Bielszowickim. Zostanie ponadto zbudowanych 9 wiaduktów i tuneli w ciągu trasy oraz nad nią, w tym 2 przejścia dla zwierząt pod jezdniami.

Prawdziwym problemem będzie budowa węzła komunikacyjnego w rejonie Sośnicy. Nie będzie to węzeł drogowy, lecz autostradowy (na razie jedyny w Polsce). Połączy dwie autostrady - A-4 oraz A-1, biegnącą z Wybrzeża do granicy z Czechami. Z autostradami łączyć się będzie jeszcze droga krajowa nr 44, czyli ulica Pszczyńska (o bardzo dużym natężeniu ruchu).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto