Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jest przetarg na wykonanie projektu dla tramwaju na południe Katowic MAPA

Justyna Przybytek
Tramwaj na południe Katowic. Nowa linia tramwajowa w Katowicach, przebieg.
Tramwaj na południe Katowic. Nowa linia tramwajowa w Katowicach, przebieg. UM Katowice
Ponad 3,7 mln zł będzie kosztowała dokumentacja projektowa dla rozbudowy linii tramwajowej w Katowicach z pętli w Brynowie do pętli Kostuchna. Katowicki magistrat właśnie ogłosił przetarg na wykonanie projektu. Oferty w postępowaniu można składać do 27 października.

- Ostatnia rozbudowa linii tramwajowej, nie modernizacja a rozbudowa, miała w Katowicach miejsce w roku 1947, jesteśmy więc w dalekim niedoczasie, wreszcie jednak ruszamy z działaniami rozszerzającymi możliwość korzystania z tego typu środków transportu – zapowiedział podczas konferencji na katowickim rynku Marcin Krupa, prezydent Katowic. Jak dodał przy ocenie ofert w przetargu 60 proc. punktacji zależy od ceny, a 40 proc. od doświadczenia projektantów. Urzędnicy liczą, że umowę z wybranym wykonawcą uda się podpisać przed końcem tego roku. Od dnia jej zawarcia projektanci będą mieli 22 miesiące na wykonanie zamówienia.

- Następnie realizacja inwestycji i mam nadzieję, że w roku 2019 pojedziemy już nowym tramwajem – dodawał Krupa.

Budowę nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju Odrodzenie, na południe Katowic, miasto ogłosiło pod koniec stycznia 2015 roku. Nowa linia ma połączyć pętlę tramwajową w Brynowie z nowo planowaną pętlą Kostuchna, przy której wybudowany ma też zostać węzeł przesiadkowy. W kolejnych miesiącach przeprowadzono konsultacje z mieszkańcami dzielnic, na temat rozważanych wariantów jej przebiegu, zlecono badania ankietowe, zamówiono też studium wykonalności dla inwestycji oraz przygotowywano dokumenty do przetargu na projekt.

Ostateczna trasa Tramwaju Odrodzenie została zatwierdzona wiosną tego roku. Przebieg linii, to ul. Rzepakowa, skrzyżowanie z ul. Kolejową, wzdłuż linii kolejowej do ul. Szenwalda, wzdłuż ciepłociągu do szpitali przy ulicy Ziołowej, ulicą Ceigielnia Murcki, następnie wzdłuż ul Krynicznej w stronę skrzyżowania ul. Radockiego i Bażantów i wzdłuż Bażantów do pętli Kostuchna. Jak deklarują urzędnicy nowa linia nie naruszy rezerwatu Ochojec.

Linia będzie miała 5,2 kilometra długości i będzie biegła przez Brynów, Ochojec, Piotrowice i Kostuchnę. Wzdłuż niej powstanie osiem przystanków, ścieżka rowerowa oraz docelowo również nowa droga.

- Zgodnie ze specyfikacją przetargową wykonawca będzie zobowiązany do opracowania pełnej dokumentacji wykonawczej, budowlanej i części kosztorysowej. Dokumentacja będzie podzielona na dwie części, pierwsza dotyczyć będzie infrastruktury tramwajowej i ścieżki rowerowej, zaś druga część infrastruktury drogowej. Taki podział pozwala nam na realizowanie tego przedsięwzięcia etapami – wyjaśniał Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu w Urzędzie Miasta w Katowicach. Jak dodał miasto planuje obecnie realizację jedynie pierwszego etapu inwestycji, a więc linii tramwajowej i ścieżki rowerowej.

- Drugi etap (czyli budowa drogi – przyp. red.) będzie realizowany nie wcześniej niż w roku 2030 - dodał naczelnik.
W trakcie opracowywania projektu wykonawca będzie zobligowany do przeprowadzenia z mieszkańcami co najmniej 10 konsultacji społecznych. Jednak konsultacjom nie podlega przebieg linii, a bardziej szczegółowe rozwiązania, jak dokładna lokalizacja przystanków.

Budowa nowej linii tramwajowej ma pochłonąć około 110 mln złotych, przy czym większość tej kwoty ma pochodzić z unijnego dofinansowania. Natomiast wykonanie dokumentacji projektowej ma kosztować ponad 3,7 mln zł.

Przebieg linii tramwajowej i ścieżki rowerowej

1. Odcinek w ul. Rzepakowej od pętli „Brynów” do ul. Kolejowej
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po wschodniej stronie ul. Rzepakowej. Ścieżka rowerowa poprowadzona będzie od pętli „Brynów” wzdłuż ul. Jankego do ul. Kolejowej, a następnie po północnej stronie ul. Kolejowej do ul. Rzepakowej.

2. Skrzyżowanie z ul. Kolejową
Zakłada się przebudowę skrzyżowania z sygnalizacją świetlną nadającą priorytet dla ruchu tramwajowego. W układzie docelowym jezdnia ulicy Kolejowej poprowadzona zostanie pod linią tramwajową i ścieżką rowerową.

3. Odcinek od ul. Kolejowej do skrzyżowania z linią kolejową
Zakłada się lokalizację przystanków oraz poprowadzenie linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej po wschodniej stronie drogi stanowiącej przedłużenie ul. Rzepakowej.

4. Skrzyżowanie z linią kolejową
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej pod linią kolejową.

5. Odcinek od skrzyżowania z linią kolejową do ul. Szenwalda
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej przy linii kolejowej.

6. Odcinek od ul. Szenwalda do ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Szenwalda oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowanej.

7. Odcinek w ul. Ziołowej
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Ziołowej. Zakłada się odtworzenie istniejących parkingów, częściowo zajmowanych w celu poprowadzenia linii tramwajowej i ścieżki rowerowej.

8. Odcinek w ul. Cegielnia Murcki
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po zachodniej stronie ul. Cegielnia Murcki.

9. Odcinek od ul. Cegielnia Murcki do ul. Krynicznej
Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Krynicznej oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż przebudowywanej magistrali ciepłowniczej, bez jakiegokolwiek zajmowania terenu rezerwatu „Ochojec” i ingerencji w zabudowę mieszkaniową.

10. Odcinek od ul. Krynicznej do łącznika ulic Radockiego i Bażantów
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowywanej.

11. Odcinek wzdłuż ul. Radockiego
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej na terenie pomiędzy ulicą Radockiego i ogródkami działkowymi.

12. Odcinek od ul. Radockiego do ul. Bażantów
Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową, parkingu Park&Ride oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej na przedłużeniu ulicy Zabłockiego.

13. Odcinek wzdłuż ulicy Bażantów
Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po północnej stronie ul. Bażantów.

14. Pętla „Kostuchna” przed skrzyżowaniem z ul. Armii Krajowej
Zakłada się lokalizację przystanków końcowych i początkowych zintegrowanych z komunikacją autobusowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto