Katowice planują w najbliższych latach budowę trzech węzłów przesiadkowych: w Ligocie, Zawodziu i Brynowie. Przetarg na budowę tego w Ligocie magistrat ogłosił dwa tygodnie temu, kolejny na węzeł Zawodzie w ubiegłym piątek, natomiast w środę został opublikowany przetarg na węzeł Brynów.
Centrum przesiadkowe powstanie w rejonie pętli tramwajowej. Będzie się składało z dwukondygnacyjnego parkingu na 400 aut, parkingu naziemnego z 52 miejscami. Będą tu też zadaszone perony oraz budynek poczekalni z punktami obsługi pasażerów, toaletą, małą gastronomią oraz kioskiem. Przy węźle powstanie też parking dla rowerów, parking dla taksówek oraz miejsca postoju Kiss&Ride.
Koszt budowy węzła to ponad 66,5 mln zł. Ofert w przetargu firmy mogą składać do 15 maja. Natomiast wykonawca wybrany do realizacji inwestycji będzie miał 22 miesiące na jej zakończenie.
- Poprzez budowę węzłów przesiadkowych z systemami typu Park&Ride, możliwe będzie pozostawienie prywatnych środków transportu w wybranych miejscach i kontynuowanie dalszej podroży środkami transportu zbiorowego. Rozwiązanie to stawia na rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu miejskiego oraz promowanie mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu – informuje Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu.
Przypomnijmy, że na węzły przesiadkowe w Brynowie, Ligocie i Zawodziu Katowice uzyskały dofinansowanie w wysokości ponad 120 mln zł (co stanowi 85 proc. kosztów tych inwestycji). Ten w Brynowie będzie najdroższy, nieco tańszy w Zawodziu - ok. 64 mln zł, a najtańszy ten w Ligocie - około 14 mln zł.
Kolejne zaplanowane przez Katowice węzły przesiadkowe to: Sądowa, Podlesie, Piotrowice, Kostuchna, Jana.
- W Katowicach czeka nas prawdziwa rewolucja komunikacyjna. W marcu ogłosiliśmy aż trzy przetargi na centra przesiadkowe typu Park&Ride – na Ligocie, Zawodziu i Brynowie, a w planach mamy ich łącznie osiem. Pozyskaliśmy także 450 mln zł dofinansowania na przebudowę DK81. Realizacja tych inwestycji, a także tworzenie nowych dróg rowerowych wraz z rozbudową systemu wypożyczalni rowerów, czy kupno nowoczesnych autobusów, zmieni transportowe oblicze miasta – ruch pojazdów będzie płynniejszy, zwiększy się ilość mieszkańców korzystających z komunikacji publicznej i jednośladów. Korzyścią dla mieszkańców będzie m.in. zaoszczędzony czas i paliwo, a także zmniejszenie hałasu – zapowiada Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?