Od strony technologicznej nie ma przeszkód, aby realizować taką inwestycję. To mit, że szkody górnicze uniemożliwiają budowę podziemnej kolejki w naszym regionie. Trzeba tylko odpowiednio prześwietlić i zabezpieczyć podłoże - uważa prof. Kazimierz Kłosek z Politechniki Śląskiej.
Korek gigant sparaliżował ruch w centrum aglomeracji śląskiej. Kto nas tak urządził?
(Szybki) tramwaj stoi na zakorkowanej ulicy
Od kilkunastu lat śląscy tramwajarze i samorządowcy mówią o szybkim tramwaju 6/41. Miał on powstać na trasie obecnych linii z Bytomia przez Chorzów do Katowic. Na razie niewiele z tych planów wyniknęło. Co prawda trasa została zmodernizowana, a Tramwaje Śląskie kupiły kilkanaście nowoczesnych wagonów typu Citadis, lecz tempo jazdy na linii Bytom - Katowice w żadnym razie nie upoważnia do stwierdzenia, że kursuje tam szybki tramwaj. Przyczyną jest niewystarczająca ilość wydzielonych torowisk. Tramwaj musi przebijać się przez skrzyżowania i zatłoczone ulice (np. ul. Kościuszki w Katowicach).
Centra przesiadkowe to wciąż jeszcze prowizorka
System park& ride - pomysł, by kierowcy zostawiali swoje samochody na przedmieściu i kontynuowali podróż środkami komunikacji miejskiej sprawdził się w krajach Europy zachodniej. U nas wiele się mówi o możliwych lokalizacjach takiego centrum (jednym z typów był rejon dworca kolejowego w Rudzie Śląskiej - Chebziu), ostatecznie najbliżej realizacji jest obiekt w Katowicach Zawodziu. Obecnie reklamowana jest tak pętla tramwajowa w Brynowie. Do centrum Katowic kursuje stamtąd większa niż poprzednio liczba autobusów i tramwajów, ale brakuje tam parkingów, więc jest to wyłącznie prowizorka.
Prawnik, Przemysław Majdan, radzi: kto ma zapłacić za stanie w korku
Bus-pasów niewiele, a kierowcy i tak jadą po staremu
Wydzielone pasy ruchu dla autobusów i tramwajów to standard w Warszawie, czy Krakowie. Dzięki temu pojazdy komunikacji publicznej nie stoją w korkach z samochodami. U nas takie miejsca można policzyć na palcach jednej ręki. Wydzielone torowisko powstało na odcinku przebudowanej ulicy Warszawskiej w Katowicach. Bus-pas można znaleźć przy wjeździe na rondo, ale kierowcy autobusów niechętnie z niego korzystają, bo nie chcą się tłuc po wybrukowanej "kocimi łbami" nawierzchni. Zwiększenie ilości bus-pasów powinno leżeć w interesie KZK GOP, lecz to nie on, a gminy decydują o wydzieleniu osobnego pasu ruchu dla komunikacji publicznej.
Wypadek ciężarówki z rurami na A4 w Katowicach. Gigantyczne korki od godziny 3.00
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?