Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak się komunikujemy, czyli słowa, gesty, czyny

Bartosz Fajfer, psycholog
arc
Komunikacja to proces, bez którego trudno wyobrazić sobie interakcje społeczne w rodzinie, wśród przyjaciół czy w pracy. Dzięki komunikacji możemy wyrazić swoje myśli i uczucia, a także dowiedzieć się, co myślą i czują inni. Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak działa ten proces. Warto więc przybliżyć pojęcie komunikacji, z pewnym naciskiem na jej aspekt interpersonalny.

Wszyscy gramy jakieś role
Komunikowanie może spełniać różne role. Po pierwsze, umożliwia tworzenie satysfakcjonujących więzi społecznych poprzez zaspokojenie potrzeby kontaktu z innymi ludźmi, doskonalenie tego kontaktu oraz możliwość sprostania wymogom stawianym przez społeczeństwo. Po drugie, spełnia funkcję regulacyjną, wyrażającą się głównie w możliwości wywierania wpływu na postępowanie ludzi, poprzez upowszechnianie i egzekwowanie pewnych wartości, norm i wzorów zachowań, wspólnych pewnej grupie bądź całemu społeczeństwu. Po trzecie, komunikowanie jest procesem umożliwiającym samodoskonalenie się człowieka.

Zrozumieć innych i siebie
Proces wymiany informacji pozwala człowiekowi na lepsze rozumienie siebie, innych ludzi i otaczającego go świata. Dzięki temu zwiększa szanse na podejmowanie racjonalnych decyzji. Pozwala również umocnić poczucie własnej wartości i zdobyć aprobatę innych.

Od informacji do emocji
Istnieją również cztery główne funkcje, jakie spełnia komunikacja. Pierwsza z nich to funkcja informacyjna - w procesie tym pozyskiwane są informacje niezbędne do podejmowania decyzji odnośnie naszego zachowania w danej chwili. Kolejna to funkcja motywacyjna. Elementem komunikowania jest przekazywanie zachęt do osiągania różnego rodzaju celów - z tej właśnie funkcji korzystają szefowie, nauczyciele czy rodzice, chcąc aby ich podwładny, uczeń, dziecko wykonali jakieś polecenie. Trzecią funkcją jest kontrola. W tym przypadku przekazywane treści zawierają informacje o tym, jakie są powinności i obowiązki ludzi, grup, organizacji i społeczeństw względem siebie i zarazem określają podmioty, normy i zakres społecznej kontroli. Ostatnią funkcją jest funkcja emocyjna, która daje nam możliwość wyrażania emocji i uczuć, a tym samym zaspokojenie istotnych psychospołecznych potrzeb ludzkich.

Uważajmy na bariery
Komunikacja to złożony proces, a mimo to wielu ludzi korzysta z niego intuicyjnie i nie ma problemów z przekazem i odbiorem komunikatów. Należy jednak wspomnieć, że istnieje wiele barier, które mogą utrudniać komunikację. Uważajmy więc, bo mogą one mieć charakter zarówno fizyczny, jak i psychologiczny, i zależą nie tylko od nas, ale również od drugiej strony.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto