Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Innowacyjne szkoły z całego województwa w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii

OPRAC.:
Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Innowacyjne szkoły z całego województwa w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii.
Innowacyjne szkoły z całego województwa w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. arc III Liceum Ogólnokształcące w Siemianowicach Śląskich/zdjęcie ilustracyjne
W Polsce jest już prawie 300 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. Ponad 40 z nich jest z województwa śląskiego. Najlepsze w naszym regionie okazało się III Liceum Ogólnokształcące w Siemianowicach Śląskich, które uplasowało się na 3. miejscu. W Rankingu znalazły się także niektóre szkoły m.in. z Bytomia, Katowic, Gliwic, Bielska-Białej, Cieszyna, Częstochowy czy Sosnowca.

Znane są już wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jedynego, który zamiast wyników matur, analizuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce mógł zrealizować własną akcję społeczną. Uczniowie działając dla innych, zdobywają kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu takie jak np. umiejętność współpracy, zarządzanie swoim czasem i budżetem, rozwiązywanie problemów, empatia czy wrażliwość społeczna.

Siemianowickie liceum na podium

– Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyznacza nowe standardy edukacyjne, ponieważ lista laureatów to szkoły, które nazwałabym najbardziej innowacyjnymi w Polsce. W tym roku w Rankingu znalazło się ich niemal 300. Niech one będą dobrym kompasem dla tych, którzy dziś zastanawiają się, w jakiej szkole chcieliby się znaleźć – mówiła podczas gali Rankingu Wicepremier i Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, która wygłosiła przemówienie gratulacyjne oraz laudacje dla pięciu najlepszych szkół. – Miejsce trzecie należy do szkoły, która wprowadziła innowacyjny w skali kraju profil nauczania: klasę kompetencji przyszłości, co brzmi niezwykle kosmicznie. Jak realizują program nauczania takiej klasy? Biorą udział w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Jak widać z osiągniętej pozycji, projekty społeczne cieszą się w tej szkole powodzeniem. Gratuluję uczniom, dyrekcji i kadrze pedagogicznej III Liceum Ogólnokształcącego w Siemianowicach Śląskich – chwaliła śląską szkołę Minister Emilewicz.

Gala finałowa Rankingu odbyła się 2 czerwca o godz. 19. W odpowiedzi na sytuację epidemiczną, przyjęła nową formę - wydarzenia online.  Po raz pierwszy w 6-letniej historii  Rankingu sklasyfikowano aż 289 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny. To prawie dwukrotnie więcej niż w ubiegłorocznym wydaniu Rankingu. Podczas Gali zaprezentowano 20 najwyżej sklasyfikowanych szkół.

– Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii prezentuje szkoły, które robią rzeczy ponadobowiązkowe, bacznie obserwują dokąd zmierza świat i właśnie w tym kierunku podążają ze swoimi uczniami. Mam wielki szacunek dla młodzieży za to, że mają chęć, aby zmieniać świat. W tej trudnej drodze ku przyszłości, największą pracę zaraz po uczniach wykonują właśnie nauczyciele, którzy wspierają ich na każdym kroku – mówiła Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii. – Jesteśmy naocznymi świadkami, jak zmienia się rola nauczyciela od tego, który uczy i przekazuje wiedzę, do tego który wspiera w rozwoju każdego ucznia indywidualnie, wskazując, które umiejętności może rozwijać. Jest dla niego mentorem. Obecnie nie sztuką jest przekazać komuś wiedzę, lecz pokazać mu, jak do niej dojść, i jak ją umiejętnie wykorzystywać. Do tego trzeba posiadać kompetencje, które można rozwinąć tylko poprzez własne doświadczenie. Takie praktyczne podejście premiuje właśnie nasz ranking – podsumowuje Bruszewska.

Projekty, które łączą

Jej słowa potwierdza większość nauczycieli ze szkół, które znalazły się w Rankingu. Z ankiety przeprowadzonej przez organizatora olimpiady wynika, że trzech na czterech nauczycieli, a także i uczniów, wzmocniło swoje wzajemne relacje. – Jestem zaskoczona inwencją młodzieży, ich zapałem i determinacją w osiąganiu celu. Taki zapał jest „zaraźliwy” i zawsze wyzwala we mnie dodatkową energię. Do tego uczę się innego, czyli ich spojrzenia na życie, i również mój przedmiot. Wspólne działania związane z wykonywaniem projektu zacieśniają relacje między nauczycielem i uczniami. Pomagam im w rozwiązaniu konkretnych życiowych problemów, a oni zwracają się do mnie w innych problematycznych sytuacjach, nawet po zakończeniu projektu – mówi Barbara Niemiec-Falkus, nauczycielka języka polskiego z III LO w ZSTiO Meritum w Siemianowicach Śląskich.

Dwukrotny wzrost liczby szkół, które znalazły się w tegorocznym Rankingu, nie jest dziełem przypadku. W zeszłym roku Zwolnieni z Teorii zaprosili ponad 300 nauczycieli z całej Polski, by razem z nimi wprowadzali projekty społeczne do swoich szkół. Dzięki temu korzysta na tym nie tylko polska młodzież, ale także sami nauczyciele, jak również szkoły, które stają się placówkami coraz bardziej proinnowacyjnymi i atrakcyjnymi dla uczniów. – Niezależnie od tego, na którym miejscu szkoła znajdzie się w rankingu, jest to wielkie wyróżnienie i docenienie pracy społecznej uczniów. Ranking wskazuje szkoły, w których nie tylko nauka jest ważna, ale i to, by uczniowie byli otwarci, przedsiębiorczy czy zaangażowani w życie społeczne. A przecież to właśnie te cechy i konkretne umiejętności będą w dorosłym życiu potrzebne bardziej, niż treści podstawy programowej poszczególnych przedmiotów – podsumowuje Barbara Niemiec-Falkus.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na siemianowiceslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto