Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gigantyczny Antonow An 124 Rusłan na lotnisku w Pyrzowicach! To lot z Wuhan ze środkami medycznymi

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Ogromny samolot Antonow An-124 Rusłan pełen środków medycznych do walki z pandemią wylądował w poniedziałek późnym wieczorem na lotnisku w Pyrzowicach. Samolot ukraińskiej linii lotniczej Antonov Airlines przyleciał z Wuhan, przez Kazachstan i Azerbejdżan, gdzie miał postoje. To lot zorganizowany przez firmę Zarys w Zabrzu, dystrybutora i producenta takiego sprzętu, która dostarcza z Chin maseczki, kombinezony lekarskie, termometry, pulsoksymetry do szpitali w całej Polsce. Antonow odleciał z Pyrzowic do Mediolanu Malpensy 24 listopada rano.

Ma prawie 69 metrów długości, 21 metrów wysokości, jej rozpiętość skrzydeł wynosi 73,3 metry, bez paliwa i ładunku waży 175 ton. To jeden z największych samolotów świata. W poniedziałek o 22.40 wylądował na lotnisku w Pyrzowicach. Znów na zlecenie firmy Zarys z Zabrza przywiózł środki medyczne i środki ochrony osobistej. Tym razem: 700 metrów sześciennych sprzętu jak maseczki, termometry, pulsoksymetry. To 116 ton. Tak, poprzedni taki transport, z 25 września, kiedy to w Pyrzowicach lądował Jumbo Jet, już się rozszedł. Na dodatek w tym roku będą jeszcze dwa takie rejsy, w grudniu. Rusłan wystartował z Wuhan, i przez Kazachstan oraz Azerbejdżan przyleciał do Polski.
Transport trwał... siedem dni, bo tyle czasu potrzeba od momentu przyjazdu środków medycznych z fabryki, przez załadunek do startu i przelotu. To i tak o wiele szybciej niż transport pociągiem, który trwałby miesiąc czy statkiem, na co potrzeba 56 dni.

Gdy we wrześniu 2020 Zarys zorganizował dwa ogromne transporty środków medycznych z Chin do Polski, Jumbo Jet lądował w Pyrzowicach, a Rusłan - w Rzeszowie. Wypełnione milionami jednorazowych maseczek, lekarskich kombinezonów. Spotterzy zza płotu fotografowali samolot i... do dziś wspominają tę wizytę: jaka szkoda, że już do nas nie przyleci!

Tymczasem już wtedy prezes firmy Zarys Paweł Ossowski zdradził, że firma jest w trakcie ustalania szczegółów kolejnych transportów. I że chodzi o większy, niż poprzednio samolot. Nie było to pewne, bo w międzyczasie okazało się, że Węglokoks na lotnisku w Pyrzowicach będzie uruchamiać covidowy szpital polowy. A gdyby taki szpital był blisko strefy cargo, drastycznie ograniczyło by to zdolności operacyjne lotniska. Szpital jednak jest w starym terminalu cargo, więc Rusłan wypełniony środkami medycznymi i ochrony osobistej wylądował w poniedziałek 23 listopada 2020 roku po godzinie 22 w Pyrzowicach.

- Wybraliśmy tak wielki samolot, bo choć nie jest to ekonomicznie uzasadnione, to liczy się czas - wyjaśniał Paweł Ossowski, prezes firmy Zarys.

Zarys. Co to za firma?

Działa od roku 1989, powstała jako spółka rodzinna. Dziś to spółka komandytowa. To w 100 proc. polski kapitał. Ma siedzibę w Zabrzu, ale też magazyny w Gliwicach. Zatrudnia 200 osób. To oni m.in. wyposażyli szpital na Stadionie Narodowym w Warszawie.

W ich fartuchach pracują lekarze na oddziałach covidowych w całej Polsce. Dostarczyli do Polski 18 tirów sprzętu medycznego dwoma gigantycznymi samolotami. Są sponsorem Górnika Zabrze. Choć firma Zarys z Zabrza działa już 30 lat, być może nie słyszeliście o nich do czasu pandemii i ogromnego transportu środków ochrony z Chin we wrześniu. Chyba że jesteście kibicami Górnika, bo od lat są ich sponsorem.

Antonow An 124 Rusłan. Co to za samolot

Maszyna, która przyleciała do Pyrzowic to wyprodukowany w 1993 roku samolot, który należy do ukraińskiej linii lotniczej Antonov Airlines (Antonov Design Bureau). W rejestrze statków powietrznych figuruje pod rejestracją UR-82072. To zmodernizowana wersja o oznaczeniu 150. Ma podniesioną do 150 ton ładowność, a jej maksymalna masa startowa to 405 ton - czytamy na blogu http://blog.katowice-airport.com.

Rusłan jest większy od amerykańskiego C5 Galaxy. Pierwszą sztukę wyprodukowano w 1982 roku. W sumie wyprodukowano 55 sztuk. Przez 30 lat był to największy produkowany seryjnie samolot świata, a został zdetronizowany dopiero przez Boeinga B474 - 8 wersja F. An 124, który przyleciał do Pyrzowic z Wuhan to zmodernizowana maszyna.

To 9. komercyjna wizyta Rusłana w Pyrzowicach. Pierwsza była w listopadzie 1997 roku, a ostatnia w 2016. Zawsze takie wizyty wiążą się z ładunkami ponadgabarytowymi albo bardzo dużymi.
Rozładunek i załadunek Rusłana trwa wiele godzin, ale odbywać się może zupełnie bez udziału ludzi. Przednie i tylne drzwi ładunkowe wyposażone są w rampy. Rampa jest „rozwijana” przed samolotem. Wewnątrz przedziału cargo znajdują się dwie suwnice, pod każdą można podpiąć ładunek o masie do 10 ton oraz dwie wyciągarkami o sile ciągu 29 kN. Samolot może wylądować nawet bez betonowej drogi, wystarczy mu gruntowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto