Wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców Katowic i inwestycje w ekologiczne rozwiązania transportowe wyróżniają stolicę aglomeracji wśród miast województwa śląskiego. Budowa centrów przesiadkowych, ścieżek i stacji rowerowych, utworzenie Strefy Tempo 30 w Śródmieściu, elektryczna flota autobusowa czy rozwój systemu e-hulajnóg wpłynęły na poprawę funkcjonowania systemu transportowego w Katowicach. Miasto stawia na zrównoważony rozwój i zielone rozwiązania.
Od wielu lat w mieście prowadzone są liczne inwestycje zmierzające do poprawy funkcjonowania systemu transportowego. Wśród nich wyróżnia się m.in. Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. – Prowadziliśmy również działania zachęcające mieszkańców i turystów do korzystania z bardziej ekologicznych środków transportu. Zwiększona została liczba zarówno stacji, jak i rowerów miejskich działających w ramach systemu. We flocie PKM Katowice wzrosła liczba autobusów spełniających normy emisji spalania Euro 6 i EEV – podkreśla Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu UM Katowice.
Wybierz autobus
W ramach działań inwestycyjnych zakończono budowę trzech wielkich zintegrowanych węzłów przesiadkowych: „Sądowa”, „Brynów Pętla”, „Zawodzie” . Otwarcie centrów przesiadkowych pozwoliło zwiększyć do 28 liczbę bezpośrednich linii (autobusowych i tramwajowych) zbiorowej komunikacji miejskiej obsługujących obszar Śródmieścia w powiązaniu z nimi. W mieście systematycznie wycofywano z użytkowania autobusy PKM Katowice spełniające najniższe normy emisji spalania (Euro 1-3). PKM Katowice sukcesywnie odnawia swój tabor na nowoczesny technologicznie i przyjazny środowisku. Łącznie w latach 2015 – 2020 zostało kupionych lub zakontraktowanych 135 autobusów. Z tej puli 115 pojazdów to nowoczesne pojazdy niskoemisyjne, spełniające normę emisji spalin EURO 6, a 20 to jedno i dwuczłonowe autobusy o napędzie elektrycznym.
– Sukcesywna wymiana taboru PKM Katowice wpisuje się w nasze kompleksowe myślenie o transporcie zrównoważonym – ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji publicznej. Wzrost komfortu podróży, w połączeniu z funkcjonującymi już centrami przesiadkowymi to kolejny czynnik, który ma zachęcić mieszkańców do korzystania z tych rozwiązań. Autobusy elektryczne idealnie nadają się do wykorzystania w centrach miast i wszędzie tam, gdzie prędkość komunikacyjna jest niewielka ze względu na warunki drogowe – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Wolniej w Śródmieściu
Przypomnijmy. Od sierpnia 2015 roku w centrum Katowic obowiązuje Strefa Tempo 30. Na ulicach w jej granicach nie można jechać szybciej niż 30 km na godzinę. W ramach uspokojenia ruchu pojawiło się też wiele podwyższonych przejść dla pieszych i progów "poduszek", przez które swobodnie przejeżdżają autobusy, jednak samochody osobowe muszą mocno zwolnić. Wyłączone ze strefy są główne szlaki komunikacyjne, aby zapewnić sprawny ruch tranzytowy. Strefa uspokojonego ruchu oznacza: większe bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w związku z obniżeniem maksymalnej prędkości na drogach w ścisłej zabudowie miejskiej; poprawę płynności ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych; zmniejszenie stężenia spalin w centrum miasta i redukcję zużycia paliwa przez samochody; obniżenie poziomu hałasu.
Postaw na rower
W Katowicach w 2014 - 2020 – powstało ponad 37 km nowych dróg rowerowych. Ostatnio w mieście rozpoczęły się dwie kolejne, ważne dla rowerzystów, inwestycje. Są to: budowa zjazdu pod rondo oraz połączenie ul. Gospodarczej z Doliną Trzech Stawów. Ich koszt to łącznie blisko 4,5 mln złotych.
Obecnie trwa też budowa drogi rowerowej, która połączy śródmiejską Strefę Tempo 30 z węzłem przesiadkowym Brynów. Ta trasa ma służyć rowerzystom podróżującym z południowych dzielnic do ścisłego centrum Katowic. Zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na październik bieżącego roku.
Warto wspomnieć też o planowanej velostradzie prowadzącej od Giszowca w kierunku Centrum Przesiadkowego Brynów, z jednoczesnym połączeniem z terenami Katowickiego Parku Leśnego. W maju podpisany został akt notarialny w sprawie przejęcia przez Katowice gruntów po kolei piaskowej, należących do Spółki CTL Maczki-Bór. W lipcu ogłoszono przetarg na wybór projektanta, który opracuje dokumentację projektową. Zgłosiły się do niego 4 firmy, a umowa z projektantem zostanie podpisana pod koniec września br.
Z kolei w systemie rowerów miejskich jest zarejestrowanych blisko 79 tysięcy użytkowników. Przybywa też stacji wypożyczeń – katowicka sieć wypożyczalni w tym roku liczy już 107 stacji.
Jest też dobra wiadomość dla miłośników e-hulajnóg. W Katowicach funkcjonuje już 5 operatorów, oferując możliwość szybkiego przemieszczania się po mieście, bez stania w korkach.
Natomiast dla posiadaczy samochodów elektrycznych wybudowano sieć 144 punktów ładowania, dostępnych w najbardziej newralgicznych częściach miasta.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?