Umiejętność zarządzania czasem jest niezwykle cenna, pozwala bowiem na uporanie się z obowiązkami bez szkody dla przyjemności. Niestety, tylko nieliczni wiedzą, jak gospodarować swoim czasem, by mieć go na wszystko. Jakie błędy popełniamy, planując swój dzień? O jakich zmianach powinniśmy pomyśleć?
Najczęstsze błędy w zarządzaniu czasem
Czas jest cenny, a mimo to pozwalamy, by przepływał nam między palcami. Dlaczego? Nasze błędy w dysponowaniu czasem wynikają zwykle z utrwalonych zachowań. Przyzwyczajamy się do jednego trybu postępowania i nawet gdy widzimy, że nie przynosi on korzyści, nie znajdujemy w sobie motywacji do wprowadzenia zmian. Czasami potrzebna jest spektakularna wpadka w pracy, brak premii w kolejnym miesiącu lub wykluczenie z ważnego projektu, by nastąpiło otrzeźwienie. Pojawia się wówczas pytanie: co robię nie tak?
Mimo iż – jak głoszą reklamy – każdy z nas jest inny, w kwestii błędów w zarządzaniu czasem jesteśmy przewidywalni aż do bólu. Złe dysponowanie czasem przebiega na wielu płaszczyznach i obejmuje zarówno nasze zachowania, jak i to, czego unikamy. Przede wszystkim gubi nas brak planowania. Rzadko spotyka się osoby, które świadomie układają plan dnia i potrafią ustawić swoje zadania oraz cele według klucza: „od najważniejszych po błahe”. Sposób działania większości osób można określić mianem chaotycznego. Podejmujemy się kilku spraw jednocześnie, chcąc wykazać się wydajnością i zasłużyć na miano pracownika idealnego. Niestety, w pośpiechu nierzadko nie dostrzegamy ważnych szczegółów, a próby naprawienia błędów pochłaniają tak dużo czasu, że niektórych zadań nie udaje się nam dokończyć w porę.
Niemałym problemem jest również niechęć do dzielenia się obowiązkami z innymi osobami. Dla wielu z nas pojęcie pracy zespołowej to nic nie znaczące hasło – zapominamy, że pracując razem, mamy większe szanse na planowe zrealizowanie zadania. Częstym błędem jest także beztroskie podejście do obowiązków. Jeśli wychodzimy z założenia, że czekające nas zadania są niewymagające i nie musimy się do nich zbytnio przykładać, może czekać nas niemiła niespodzianka. Pozornie prosty projekt może okazać się trudniejszy, niż przewidywaliśmy, a czas, który straciliśmy, pijąc wcześniej kawę lub odwiedzając sklepy internetowe, będzie wówczas bezpowrotnie stracony.
Sposoby na dobre zarządzanie czasem
Jeśli coraz częściej czujesz, że brakuje ci czasu na odpoczynek, spotkania z przyjaciółmi i ulubione hobby, czas na zmiany:
• Przez tydzień prowadź zapiski dotyczące swojego planu dnia. Następnie przeanalizuj, jakie mało ważne czynności pochłaniają twój cenny czas.
• Zastanów się, w jaki sposób zyskać na czasie – jeśli odrobinę wcześniejsze wyjście z domu do pracy pozwala na uniknięcie największych korków, może warto poświęcić 10 minut snu?
• Zrób porządek w domu i w komputerze – wyrzuć stare czasopisma, schowaj kurzące się bibeloty, nienoszone ubrania oddaj organizacji charytatywnej, usuń zbędne pliki – pozbywając się niepotrzebnych przedmiotów, zyskasz czas, który codziennie tracisz na szukanie kluczy, szalika lub ważnych dokumentów.
• Naucz się oddzielać zadania ważne od drugorzędnych. Zawsze zaczynaj od tego, co jest pilne i istotne, i pilnuj deadline'ów.
• Nie zaniedbuj życia osobistego – spotkania w gronie rodziny i znajomych pomagają w odstresowaniu się i oderwaniu myślami od obowiązków. Wbrew pozorom, czas spędzony na odpoczynku nie jest stracony – relaksując się, regenerujemy organizm i sprawniej wykonujemy powierzone nam zadania.
Planowanie dnia, delegowanie niektórych czynności i umiejętne organizowanie sobie przestrzeni życiowej to pierwsze kroki do lepszego zarządzania czasem.
echodnia Policyjne testy - jak przebiegają
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?