To będzie kolejny projekt realizowany przez Echo Investment w Katowicach. Firma wybudowała w stolicy aglomeracji kompleks biurowy A4 Business Park przy ulicy Francuskiej, finiszuje z budową centrum handlowego – Galeria Libero, a w ubiegłym tygodniu zapowiedziała budowę dwóch biurowców Face2Face na działce u zbiegu ulic Grundmanna i Chorzowskiej. Na tym nie koniec.
Echo Investment kupiło teren dworca autobusowego w Katowicach
Echo Investment kupiło właśnie działkę przy ulicy Piotra Skargi. I planuje tu postawić biurowiec. To teren o powierzchni 3,7 tys. m kw., na którym deweloper chce wybudować około 22 tys. m kw. powierzchni biurowej.
- Potwierdzam, kupiliśmy ten teren i przymierzamy się do projektowania tu budynku biurowego. Jesteśmy na bardzo wczesnym etapie planowania tej inwestycji, dopiero rozpoczynamy prace koncepcyjne i projektowe – wyjaśnia Paweł Słupski, rzecznik prasowy Echo Investment. Jak dodaje dopiero, gdy zostanie przygotowana koncepcja, inwestor rozpocznie konsultacje z miastem i projektantami.
- Będziemy szukali finalnego rozwiązania. Póki co zabezpieczyliśmy ten teren, wszedł on do naszego banku ziemi – dodaje.
Na działce, którą kupiło Echo Investment, działa katowicki dworzec autobusowy. Zatrzymują się tu autobusy kursujące po kraju oraz linie międzynarodowe
Dodajmy, że na działce którą kupiło Echo Investment od lat działa katowicki dworzec autobusowy. Zatrzymują się tu autobusy kursujące po kraju oraz linie operujące na trasach międzynarodowych. Co prawda za dworzec uchodzi obskurny i zapuszczony plac wraz z blaszanym budynkiem po środku, mimo to jest to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w aglomeracji.
Dworzec autobusowy w Katowicach w ruinę popada od lat
Niestety nie ma szczęścia. Przez lata teren przy ulicy Piotra Skargi należał do Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Katowicach. Państwowa spółka popadła jednak w finansowe tarapaty, były grupowe zwolnienia, za to żadnych inwestycji. Dworzec, który nigdy nie zachwycał, zamieniał się w coraz większą ruinę. W 2012 roku spółkę PKS sprywatyzowano, jej właścicielem, tak jak i terenu przy ul. Skargi, została katowicka firma GC Investment. Nie na długo. W 2014 roku ogłoszono upadłość GC, a nowym zarządcą dworca została spółka Dworzec Autobusowy Katowice.
Jej przedstawiciele zapowiadali wielką modernizację przy ulicy Skargi: nowe perony autobusowe i nowoczesny budynek dworca. Przebudowa jednak nigdy nie ruszyła i na obietnicach się skończyło.
W międzyczasie mocno zmieniło się otoczenie dworca. Po sąsiedzku, w miejscu wyburzonej hali, powstał nowy Supersam, wyremontowano ulice Skargi oraz Stawową. Dziś odstaje tylko dworzec - od lat najbardziej zawstydzająca „wizytówka” Katowic.
Dworzec autobusowy przy ulicy Skargi to najgorsza z możliwych "wizytówka" Katowic
To przesądzone: dworzec autobusowy zniknie z ulicy Skargi
Zakup terenu przy ulicy Skargi przez Echo Investment w zasadzie przesądza sprawę: dworzec autobusowy w końcu stąd zniknie. I słusznie, bo nigdy nie była to najlepsza lokalizacja. Nie tylko nie ma tu miejscu na rozbudowę, ale jest nawet za ciasno dla manewrujących autobusów.
Nowy dworzec autobusowy w zasadzie wybuduje miasto. Taką funkcję ma bowiem pełnić centrum przesiadkowe, które Katowice planują przy ulicy Sądowej i Marii Goeppert-Mayer. Prace już ruszyły, pochłoną 56,9 mln zł (w tym ponad 30 mln zł to dofinansowanie unijne) i potrwają dwa lata. Generalnym wykonawcą tej inwestycji jest firma Budimex.
Nowy dworzec autobusowy w Katowicach będzie przy ulicy Sądowej?
- Miasto Katowice dokłada wszelkich starań, aby stworzyć alternatywę dla pasażerów oraz przewoźników obecnie korzystających z prywatnego dworca przy ulicy Piotra Skargi - stąd inwestycja w węzeł przesiadkowy Sądowa. Będzie on dedykowany przewoźnikom obsługującym kursy dalekobieżne (krajowe i międzynarodowe). Węzeł będzie umożliwiał swobodne przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na autobusy dalekobieżne - zapowiadał Marcin Krupa, prezydent Katowic, gdy podpisywano umowę na budowę centrum przesiadkowego.
Węzeł Sądowa będzie umożliwiał przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na autobusy dalekobieżne. W ramach inwestycji powstanie budynek, w którym na parterze znajdzie się poczekalnia dla połączeń lokalnych, a na piętrze – dla połączeń międzynarodowych. W budynku będą toaleta i przechowalnia bagażu, ale także kiosk, bar, kasa z biletami na połączenia międzynarodowe. Będzie tu również miejsce na dyspozytornię, pomieszczenia dla kierowców autobusów dalekobieżnych oraz dedykowane im sanitariaty.
Na terenie węzła przesiadkowego pojawią się także wiata rowerowa, parking oraz mała architektura i zieleń. Będzie tu również parking dla około 130 samochodów
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?