Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dwie nowe drogi rowerowe w Katowicach, budowa dwóch kolejnych ruszy lada moment. Każdą nową będzie opiniowała rada dzielnicy

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Nowe drogi rowerowe w Katowicach
Nowe drogi rowerowe w Katowicach JPP
W Katowicach zakończyła się budowa dwóch ważnych dróg rowerowych, a lada moment startuje budowa dwóch kolejnych: wzdłuż ulicy Lotnisko oraz w ciągu alei Korfantego. Przy okazji miasto zmienia zasady konsultowania wszystkich nowych inwestycji rowerowych - decyzję podjęto po protestach mieszkańców w sprawie planowanej przy ulicy Lotnisko wycinki drzew.

Dwie nowe drogi rowerowe w Katowicach, budowa dwóch kolejnych ruszy lada moment.

Zakończyła się budowa dwóch ważnych dróg rowerowych w Katowicach. To łącznie 4,5 kilometrów ścieżki od ulicy Owsianej do Medyków w Panewnikach oraz od Medyków do centrum przesiadkowego w Ligocie. Ich budowa pochłonęła w sumie 5,26 mln zł.

- Cały ten ciąg ma połączyć południowo - zachodnią część miasta z centrum przesiadkowym w Ligocie. Docelowo ta infrastruktura będzie natomiast rozszerzona do samego centrum miasta – zapowiada Marcin Krupa, prezydent Katowic. Jak przypomina idea wszystkich nowych inwestycji rowerowych realizowanych w Katowicach jest taka, by drogami połączyć wszystkie dzielnice z centrum.

Aktualnie miasto przymierza się do rozpoczęcia dwóch kolejnych realizacji - prace przygotowawcze ruszą pod koniec wakacji. To budowa drogi rowerowej w ciągu alei Korfantego oraz wzdłuż ulicy Lotnisko.. Pierwsza ma być gotowa w styczniu 2021, druga - jeszcze w tym roku. Droga wzdłuż alei Korfantego ma docelowo połączyć Park Śląski z centrum, będzie biegła od pętli Alfreda do ulicy Konduktorskiej. Natomiast ta przy ulicy Lotnisko – poprowadzona między ulicami Pułaskiego i Francuską - uzupełni sieć ścieżek na terenie Doliny Trzech Stawów i zostanie połączona z planowaną trasą do Giszowca.

Pierwsza będzie miała około 1300 metrów i ma kosztować 1,36 mln zł., zaś ta wzdłuż ulicy Lotnisko ma mieć 1,1 km, a jej budowa pochłonie 1,67 mln zł.

Po protestach ws. drogi rowerowej wzdłuż lotniska miasto weryfikuje zasady konsultowania wszystkich nowych inwestycji rowerowych

Właśnie ta druga inwestycja wywołała w ostatnich miesiącach sporo kontrowersji, a poszło o planowaną pod budowę wycinkę drzew i krzewów. Po protestach mieszkańców miasto zleciło zmiany w projekcie, dzięki którym pod topór pójdzie nie 98 a ostatecznie "tylko" 25 drzew. W zamian na odcinku od Francuskiej do Szybowcowej trzeba będzie zlikwidować chodnik od strony lotniska, ale zachowany zostanie ten po drugiej stronie ulicy.

Protesty skłoniły też katowicki magistrat do zweryfikowania zasad konsultowania wszystkich nowych inwestycji rowerowych w mieście.

- Trudności w realizacji nowych dróg rowerowych w zurbanizowanej przestrzeni miasta jest sporo, bo nie mamy dostatecznie szerokich ulic i jezdni. Musimy szukać miejsc do rozbudowy dróg rowerowych, wskutek tego powstaje wiele konfliktów. W przypadku ulicy Lotnisko musieliśmy zmienić projekt i plany, aby ocalić tu jak najwięcej zieleni. To wydłuża cały proces – przypomina Marcin Krupa.

Zwraca uwagę, że projekt drogi rowerowej wzdłuż lotniska na Muchowcu zaakceptował miejski zespół rowerowy, natomiast oprotestowała społeczność lokalna.

- W związku z tym od dzisiaj będziemy wszystkie projekty dotyczące infrastruktury rowerowej konsultowali przede wszystkim z radami jednostek pomocniczych, czyli radami dzielnicowymi, które są najbliżej społeczności lokalnej (oraz tak jak obecnie ze środowiskiem rowerowym – przyp. red.) i to one będą wydawały opinie co do zasadności realizacji w ten czy inny sposób danej drogi rowerowej – zapowiedział prezydent Katowic.

Warto dodać, że w latach 2014-2019 w Katowicach wybudowano 28 km dróg rowerowych, a obecnie łączna długość sieci dróg rowerowych w mieście przekracza 170 km. Kolejne inwestycje są w planach, to m.in. połączenie obszaru Strefy „Tempo 30” z centrum przesiadkowym „Brynów Pętla”, drogą rowerową w ulicy Jankego oraz z istniejącą trasą rowerową nr 1 (realizacja w 2020/2021), przejazd pod rondem gen. Jerzego Ziętka (realizacja w 2020/2021), połączenie Nikiszowca z Giszowcem (realizacja w 2020/2021 ), połączenie Giszowca z Katowickim Parkiem Leśnym, a także połączenie ulicy Gospodarczej z Graniczną/Pułaskiegoi połączenie ul. Konnej z ulicami Techników i Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto