Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

DOKP w Katowicach: wnętrze wieżowca patroszą roboty, lada moment drugi etap NOWE ZDJĘCIA

Justyna Przybytek
Rozbiórka wieżowca DOKP w Katowicach
Rozbiórka wieżowca DOKP w Katowicach Mat. Inwestora
Dobiega końca pierwszy etap rozbiórki wieżowca DOKP w Katowicach, czyli rozbieranie wnętrz budynku. Usunięto już instalacje, gipsowe ściany, windy oraz maszynownię. W ostatnich dniach rozpoczął się także demontaż okien. Po dwóch miesiącach prac w budynku pozostały elementy konstrukcyjne z cegły, stali i betonu. Prace prowadzone są przy użyciu zdalnie sterowanych robotów wyburzeniowych

Przed 40-laty w Katowicach powstał pierwszy biurowiec z modnymi dziś open space’ami. Dopiero dziś, gdy trwa rozbiórka wieżowca DOKP, widać jak przestronne były wnętrza 17-piętrowego wysokościowca, które gdy zasiedlali je kolejarze, zostały podzielane ściankami działowymi.

Wyburzanie wieżowca, dawniej siedziby Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych w Katowicach trwa od marca tego roku, wcześniej w grudniu 2014 r. wyburzono parterowy budynek znajdujący się po wschodniej stronie biurowca. 18-kondygnacyjny (pięter jest 17) budynek ma stalową, nie żelbetową konstrukcję, co znacznie uprości jego rozbiórkę.

Aktualnie dobiega końca jej pierwszy etap, czyli rozbieranie wnętrz budynku. Usunięto już instalacje wewnętrze, gipsowe ściany, windy oraz maszynownię. W ostatnich dniach rozpoczął się także demontaż okien. Po dwóch miesiącach prac w budynku pozostały elementy konstrukcyjne z cegły, stali i betonu.

– Przystąpiliśmy już do mechanicznego demontażu elementów konstrukcyjnych. Rozpoczęliśmy od ostatniej, dachowej kondygnacji technicznej i stopniowo będziemy kierować się na niższe piętra. Prace prowadzone są przy użyciu zdalnie sterowanych robotów wyburzeniowych – mówi Grzegorz Przybyłek, właściciel firmy Carbo-Stal, realizującej rozbiórkę na zlecenie TDJ Estate.

Oprócz robotów, wewnątrz budynku działają już specjalne armatki wodne, które zwilżają kruszone materiały, ograniczając pojawianie się pyłu.

Pod koniec maja planowane jest rozpoczęcie drugiego etapu rozbiórki. Na placu budowy pojawi się dźwig stacjonarny. Przy pomocy żurawia wieżowego będą demontowane prefabrykowane płyty stropowe, klatki schodowe, elewacja oraz stalowa konstrukcja nośna.

Wykonawca planuje na czas tych prac montaż na budynku specjalnych siatek mających ograniczać przedostawanie się pyłu poza obszar budowy, zaś na wszelki wypadek w generujących zapylenie miejscach zostaną zainstalowane zraszacze.

Docelowo prace mają się zakończyć dopiero z końcem tego roku. Potrwają długo z racji lokalizacji budynku i uwagi na sąsiedztwo, obok znajdują się gmachy MCK i NOSPR oraz Spodek.

- Chcemy zminimalizować wpływ rozbiórki na jego otoczenie - wyjaśniał Daniel Muc, z biura prasowego inwestora.

Przypomnijmy: wyburzenie DOKP zleciła firma TDJ Estate, która w ubiegłym roku kupiła wysokościowiec za 29 mln zł od PKP. W miejscu wyburzonego biurowca planuje postawić dwa nowe, wysokie na 115 i 50 metrów, nad ich koncepcją pracują architekci z pracowni Medusa Group, którzy zaprojektowali także kompleks biurowców firmy Skanska - Silesia Business Park przy ulicy Chorzowskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto