Do czego AI nie służy

Materiał informacyjny Instytutu Badań Edukacyjnych
Przedstawiamy kolejny przewodnik dla nauczycieli polskich szkół, przygotowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. W poprzedniej publikacji autorzy zgłębiali obszary sztucznej inteligencji, koncentrując się na narzędziu, które zrewolucjonizowało świat edukacji – ChatGPT, a teraz zastanawiają się nad kreatywnością dużych modeli językowych.

Poprzednia publikacja

W przewodniku Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia autorzy odpowiadali na pytania dotyczące istoty sztucznej inteligencji i jej zastosowań w edukacji. Omawiali szczegółowo narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, przedstawili ChatGPT i analizowali jego wpływ na proces nauczania. Dodatkowo zwracali uwagę na kluczowe elementy pracy pedagogicznej z wykorzystaniem bota.

Publikacja ukazała się w lipcu 2023 roku, w czasie, gdy społeczność akademicka i szkolna była poruszona dynamicznymi zmianami spowodowanymi pojawieniem się ChatGPT. Poradnik miał na celu udzielenie odpowiedzi na wpływające do Ministerstwa Edukacji i Nauki pytania dotyczące autentyczności prac, a także przedstawienie opinii naukowych na temat bota.

Wyzwania dla współczesnej szkoły

Od tego czasu wiele się zmieniło w związku z dynamicznym rozwojem zaawansowanych modeli językowych, dlatego ukazał się kolejny przewodnik, zatytułowany Do czego AI nie służy, skupiający się na modelach językowych. Dokument ten wychodzi naprzeciw zmieniającym się czasom i potrzebom edukacyjnym.

W dzisiejszym świecie jedyną stałą wydaje się nieustanna zmiana. Kompetencje, które nabywamy w szkole i życiu dorosłym, starzeją się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Zjawisko to wynika z gigantycznego przyrostu nowych informacji w krótkim czasie. Stąd też celem autorów przewodnika jest zrozumienie, które kompetencje stają się kluczowe w kontekście szybko zmieniających się realiów edukacyjnych.

Sztuczna inteligencja a kreatywność

Według modelu 4K kluczowymi umiejętnościami są: kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie i kooperacja. Kreatywność była dotychczas uznawana za kompetencję typowo ludzką, ale jej definicja, w związku z rozwojem badań nad generatywną sztuczną inteligencją, znów staje się przedmiotem debaty, również w kontekście edukacyjnym.

W przewodniku Do czego AI nie służy autorzy zastanawiają się nad kreatywnością dużych modeli językowych, analizują etyczno-moralne aspekty korzystania z nich oraz prezentują wskazówki dla nauczycieli. Ostatni rozdział skupia się na przykładach niepożądanych zachowań użytkowników AI w szkole oraz definiuje zagrożenia związane z wdrażaniem rozwiązań AI w edukacji.

Podsumowanie i ciekawostka

Jako ciekawostkę traktujemy podsumowanie dokumentu, które autorzy zlecili do wygenerowania modelowi językowemu zgodnie z przygotowanym przez nich promptem. Szczegóły znajdują się w pierwszym rozdziale poradnika.

Zapraszamy do zgłębiania tej fascynującej tematyki i odkrywania świata sztucznej inteligencji oraz jej roli w procesie uczenia się. Celem poradnika, opracowanego z inicjatywy grupy roboczej AI w Edukacji, jest nie tylko dostarczenie nauczycielom informacji, lecz także wsparcie ich w radzeniu sobie z wyzwaniami współczesnej edukacji.
Ten oraz inne poradniki MEiN dotyczące nowych technologii znajdziesz na portalu Edukacja.gov.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto