Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z wielopoziomowymi parkingami na Tylnej Mariackiej? Na ulicy nic się nie dzieje. Nie ma nawet pozwolenia na budowę

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Tylna Mariacka w Katowicach
Tylna Mariacka w Katowicach JPP
Budowa wielopoziomowych, automatycznych parkingów na Tylnej Mariackiej opóźni się. Jeszcze w listopadzie ubiegłego roku katowiccy urzędnicy zapowiadali, że inwestycja będzie realizowana równolegle z przebudową Dworcowej w deptak. Prace na Dworcowej trwają od kilku miesięcy, natomiast na Tylnej żadne jak dotąd nie ruszyły.

Automatyczne parkingi na Tylnej Mariackiej za niespełna 20 mln zł

Budowa wielopoziomowego parkingu na Tylnej Mariackiej w Katowicach ma kosztować 19,7 mln zł. Wykonawcą jest firma Grand Andrzej Grygiel z Korzennej. Projekt zakłada, że będzie to parking typu smart po południowej stronie Tylnej, czyli od strony nasypu kolejowego i będzie się składał z 20 modułów, z których każdy pomieści po 12 samochodów. Całość ma być konstrukcją stalową, zadaszoną, składającą się z palet nośnych i działającą automatycznie.

- Zaparkowanie samochodu odbywa się przez umieszczenie go na dolnej palecie parkingu, która wprowadzona w ruch przenosi pojazd na wyższe poziomy i jednocześnie zwalnia miejsce dla kolejnego samochodu – to fragment opisu działania mechanizmu. Łącznie po przebudowie na Tylnej Mariackiej ma być 255 miejsc postojowych, w tym 15 naziemnych.

Realizację parkingów zaplanowano równolegle do przebudowy Dworcowej w deptak. Tyle że roboty na Dworcowej trwają od listopada ubiegłego roku, a te na Tylnej wciąż się nie rozpoczęły. I nie wiadomo, kiedy ruszą, bo wciąż nie ma pozwolenia na budowę.

Wciąż nie wiadomo, kiedy ruszy budowa parkingów

- Rozpoczęcie budowy nastąpi  po uzyskaniu prawomocnego pozwolenia na budowę. Trudno na razie wskazać konkretny termin – przyznaje Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach. Dlaczego pozwolenia wciąż nie uzyskano, choć inwestycja planowana jest od kilku lat? Tu sprawa nieco się komplikuje.

Generalnie miasto zamierzało wydać na realizację inwestycji decyzję o warunkach zabudowy, a potem pozwolenie. Tyle że w sprawie najpierw pojawiły się uwagi do postępowania administracyjnego, następnie skargi. I tak temat trafił zarówno do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, jak i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Okazało się, że zamiast „wuzetki”, potrzeba decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Dopiero potem można składać wniosek o pozwolenie na budowę.

- Decyzją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach zmieniono zastosowane procedury (wcześniej wnioskowano o warunki zabudowy, a sąd uznał zasadne zastosowanie procedury o wydanie decyzji o lokalizacji celu publicznego). W dniu 20 maja organ prowadzący sprawę (prezydent Mysłowic) wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Z chwilą uprawomocnienia się tej decyzji zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę – wyjaśniają urzędnicy.

Tymczasem jak dotąd jedyną zmianą na ulicy Tylnej Mariackiej jest nowa organizacja ruchu wprowadzona, gdy zamykano Dworcową. Wówczas Tylna (wcześniej jednokierunkowa) stała się dwukierunkowa i ślepa, a miejsce do nawracania – choć ciasne – jest przy wylocie z tunelu między Wojewódzką a Mariacką. Taka organizacja ruchu zostanie tu utrzymana również po zakończeniu przebudowy Dworcowej, bo Tylna ma być zapleczem parkingowym dla nowego deptaka.

Tylna będzie zapleczem parkingowym dla zamkniętej dla ruchu Dworcowej

Dodajmy, że przebudowa Dworcowej zakończy się - jak zapewniają przedstawiciele miasta - w trzecim kwartale tego roku. W efekcie inwestycji ulica zamieni się w zamknięty dla ruchu deptak: wymieniona zostanie nawierzchnia, pojawią się ławki i nowe oświetlenie, posadzone zostaną tu również 54 drzewa.

Koszt tej metamorfozy to 15,58 ml zł. Wykonawcą prac jest Silesia Invest z Gliwic, a projekt to dzieło pracowni AIR Jurkowscy Architekci (tej samej, która projektowała Mariacką). Prace obejmują odcinek Dworcowej wzdłuż kompleksu Starego Dworca i to właśnie na tym fragmencie ulica zostanie zamknięta dla ruchu. W planach są miejsca postojowe, ale tylko od strony ulicy św. Jana - będzie tu niewielki parking na 30 samochodów.

Dworcowa to nie pierwsza ulica przebudowywana w deptak w centrum Katowic. W poprzednich latach podobne prace przeprowadzono na Mariackiej, Bankowej oraz 3 Maja. Wszystkie te ulice były wcześniej przejezdne, a po zakończeniu prac zostały wyłączone z ruchu (na 3 Maja wyłączenie jest częściowe, bo ulicą kursuje tramwaj).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto