Mimo zimy budowa przy katowickim Spodku i Rondzie, w miejscu wyburzonego wieżowca DOKP trwa zgodnie z harmonogramem. Docelowo inwestor – firma TDJ Estate – chce tu postawić dwa wieżowce .KTW. W pierwszej kolejności odda jednak pierwszy, niższy budynek. Aktualnie prowadzone prace dotyczą budowy fundamentów i podziemnych parkingów pod całym kompleksem.
– Podczas prowadzenia robót betonowych przy niskich temperaturach należy dopilnować, aby beton nie zamarzł, zanim uzyska odpowiednią wytrzymałość – tłumaczy Marian Garczarczyk, dyrektor projektu z ramienia TDJ Estate. – Mamy gotową receptę na budowanie w czasie zimy, zmieniające się warunki atmosferyczne nie wpłyną na przebieg prac – dodaje.
Obecnie na terenie inwestycji wykorzystywane są specjalne, przeciwmrozowe domieszki do betonu, nadmuchy pod osłoną namiotową oraz tzw. elektronagrzewy, czyli urządzenia służące do ogrzewania konstrukcji, zamontowane m.in. w stropach, słupach i ścianach przed ich zabetonowaniem. Zastosowanie tych metod umożliwia prace w temperaturach do – 15 stopni Celsjusza.
Na budowie kompleksu działają już cztery żurawie. Dwa ostatnie mają po 26 i 24 metry. Oba dźwigi będą pracować na terenie inwestycji przez około trzy miesiące – do zakończenia prac nad fundamentami i kondygnacjami podziemnymi w obrębie budynku KTW II.
- Wykorzystanie łącznie czterech, a nie trzech jak początkowo planowano, żurawi związane jest z prowadzeniem ostatnich prac przy wykopie, wymagających transportu ciężkich elementów konstrukcyjnych – wyjaśniają przedstawiciele TDJ Estate. Jak wyliczają jak dotą z terenu budowy wywieziono już około 108 tys. m sześc. urobku.
– W tej chwili intensywnie pracujemy również nad płytą fundamentową; trwa montaż, zbrojenie i zalewanie poszczególnych sekcji, zarówno pod budynkiem .KTW I, który jest realizowany w pierwszej kolejności, jak i pod budynkiem .KTW II. – dodaje Marian Garczarczyk.
Generalny wykonawca planuje jeszcze w tym miesiącu zakończyć całość wykopu oraz płytę fundamentową pod .KTW II, a także rozpocząć szalunki stropowe i prace przy kondygnacjach parkingowych - 3 i - 2.
– Zrealizowaliśmy bardzo ważny dla nas etap robót, czyli wykonanie ściany szczelinowej wraz z jej odsłonięciem i wykopem. Faza ta została zakończona kotwami gruntowymi, które trzymają całość ściany i ją stabilizują – tłumaczy Robert Klaszczyk, kierownik projektu Strabag. – W tej chwili skupiamy się na realizacji zadań związanych z budową najniżej położonych kondygnacji podziemnych. Wiosną przyszłego roku chcemy przystąpić do etapu robót związanych z poziomami nadziemnymi – zapowiada.
KTW I będzie miał 14 kondygnacji (13 pięter oraz parter) i 66 metrów wysokości. Powierzchnia pojedynczej kondygnacji wyniesie 1480 m kw.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?