18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa dworca w Katowicach: Robota na placu Szewczyka wre!

Justyna Przybytek
fot. Arkadiusz Ławrywianiec
Na placu Szewczyka robota wre, wylano już 40 proc. płyty fundamentowej.

Na placu Szewczyka w Katowicach robota wre przed zimą. Jeśli temperatura spadnie poniżej minus 10 stopni Celsjusza, cześć prac trzeba będzie wstrzymać. Na razie tempo jest więc zawrotne -sprawdziliśmy w środę.

Przy budowie dworca kolejowego, podziemnego dworca autobusowego i galerii handlowej pracuje około 530 ludzi z 30 firm podwykonawczych (generalny wykonawca to Strabag). Jest też już pięć z 9 planowanych żurawi, największy z nich jest wysoki na 70 metrów.

Prace nie są etapowane, a prowadzone jednocześnie: w niektórych miejscach placu trwają ostatnie wykopy, w innych wylewany jest chudy beton, który następnie zostanie pokryty masą bentonitową, a na końcu płytą fundamentową. W sumie wylano około 11 tys. metrów sześc. betonu.
Najwięcej jednak dzieje się wzdłuż ulicy 3 Maja, tu gotowe są już stropy trzech podziemnych pięter galerii handlowej (na dwóch będą parkingi, na poziomie -1 sklepy) i budowa osiągnęła poziom ulicy. Od strony ulic Młyńskiej natomiast gotowe są stropy dwóch podziemnych poziomów i podłoga trzeciego, na którym będzie znajdował się podziemny dworzec autobusowy.

Sporo jest też jednak na budowie problemów: odchylają się ściany okolicznych kamienic i ściana szczelinowa. Ścianę w odpowiedniej pozycji utrzymuje 800 kotew gruntowych, z kolei 300 kotwic będzie utrzymywało wszystkie obiekty powstałe na pl. Szewczyka. Strabag prowadzi ciągły monitoring odchyleń, jeśli takie nastąpi w danym miejscu zmieniana jest technologia robót,

- Cały czas walczymy też z wodami gruntowymi, które będą pojawiały się do czasu, aż nie zostanie wykonana cała płyta fundamentowa - mówi Antoni Pomorski z Neinver Polska. - To najbardziej skomplikowana budowa prowadzona obecnie w Polsce - dodaje. Twierdzi, że inwestycja mimo problemów przebiega zgodnie z harmonogramem. - W maju 2012 r. rozpoczynamy odbiór dworca kolejowego, procedury potrwają około miesiąca - zapowiada.

Kiedy dworzec będzie już czynny w budowie nadal będzie Galeria Katowicka, która oddana do użytku zostanie w 2013 r.. Koszt inwestycji to ok. 1 mld zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto