Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Awaria. Rynek w Katowicach ma opóźnienie

Justyna Przybytek
Taki rynek pokazano nam w ubiegłym roku
Taki rynek pokazano nam w ubiegłym roku arc inwestora
Mamy rocznicę - rok temu ogłoszono wielkie konsultacje. Wybieraliśmy koncepcję przebudowy katowickiego rynku. Minęło 12 miesięcy, a o nowym rynku cisza

Rok temu - w styczniu 2010 - miasto pokazało wizualizacje trzech koncepcji przebudowy Śródmieścia na osi Rondo - Rynek. Trzy koncepcje zostały poddane konsultacjom społecznym. Mieliśmy się zdecydować - czy chcemy rynku w kwadracie, czy kolistego, Rawy odkrytej, czy jedynie zaznaczonej, tunelu między Warszawską i Mickiewicza, albo Miejskiego Obiektu Wielofunkcyjnego. Dwa tysiące mieszkańców, którzy wzięli udział w konsultacjach zdecydowało. I po roku nadal nie wiadomo, kiedy ta przebudowa. Choć dwa lata temu mowa była, że pierwsze łopaty pod nowy rynek zostaną wbite właśnie na początku 2011 roku…

Szukamy rynku
Obiecali łopaty, więc szukamy. Gdyby oglądać katowicki rynek po raz pierwszy, można by przypuszczać, że trwa tu przebudowa. Ale nie. To rzeczywistość skrzeczy - rynek to zniszczone torowisko tramwajowe, stragany z kwiatami, a główna tu atrakcja, to głos z megafonu: "Tramwaj linii 11 z powodu awarii nie kursuje".

Zielone tory najprędzej
Powinno być też: "Awaria. Przebudowa się spóźnia".
- Projektanci złożyli w urzędzie projekty: wykonawczy i budowlany dotyczący przebudowy torów tramwajowych. Oba czekają na akceptację, wtedy będą mogli wystąpić o pozwolenie na budowę - tłumaczy Krzysztof Rogala pełnomocnik prezydenta do spraw projektu przebudowy strefy "Rondo-Rynek".
Projekt przebudowy trakcji tramwajowej dotyczy torów w alei Korfantego, rynku oraz ulicy św. Jana. W alei tory będą przebiegały w pasie zieleni. I na tym koniec konkretów. Prognozy są takie, że przebudowa torów miałaby ruszyć wiosną tego roku i będzie prowadzona niezależnie od przebudowy samej alei oraz rynku.
120 dni w tyle przez konsultacje
Zostają jezdnie i pierzeje Korfantego oraz sam rynek. Kiedy i je czeka przebudowa?
- Projekty mają być ostatecznie gotowe na wiosnę tego roku. Termin ich oddania przesunął się w związku z przedłużeniem konsultacji społecznych. Konsultacje wraz z opracowaniem wyników zajęły cztery miesiące, o te 120 dni przedłużył się termin przygotowania projektów - tłumaczy Rogala.

Kto zgadnie jaki będzie rynek?
Problem w tym, że dziś nie do końca wiadomo na co w zeszłym roku się zdecydowaliśmy. Mieliśmy wybrać jeden z wariantów przebudowy, ale tak naprawdę nie wybraliśmy żadnego, bo głosowanie odbywało się na poszczególne rozwiązania. I tak rynek miał być z nasadzeniami, koryto Rawy przykryte, a rzeka zaznaczona na rynku ciekiem wodnym. Tak dla Miejskiego Obiektu Wielofunkcyjnego i tunelu dla samochodów, który połączy ul. Warszawską z ul. Mickiewicza. Warianty przebudowy proponowało nam polsko - hiszpańskie konsorcjum firm projektujące przebudowę. Okazało się, że wygrał wariant najdroższy, bo zakładany koszt przebudowy, to ok. 290 mln zł, a do tego budowa MOW i tunelu, to kolejne 60 mln zł.

Już bez tunelu...
Dziś ta koncepcja nie jest przesądzona. Tunel?
- Jest decyzja, że go nie będzie - odpowiada Rogala.
Budynek MOW na rynku? - To zależy, nie ma decyzji o jego budowie - dodaje pełnomocnik. Co wiemy na pewno? Korfantego będzie z dwoma pasami ruchu na obu jezdniach. Po obu stronach alei będą pasy zieleni i za nimi strefa pieszych - szerokości około 3 metrów, po wschodniej stronie alei będzie dodatkowo ścieżka rowerowa. Tory tramwajowe w pasie zieleni będą biegły od ronda do rynku. Ale już na samym rynku torowisko będzie takie jak nawierzchnia placu, czyli prawdopodobnie z kostki granitowej. Dalej będą biegły ulicą św. Jana w dwóch kierunkach (tramwaje nie będą już jeździły po ul. Pocztowej). Św. Jana oprócz tramwajów będą jeździły też samochody.

A kruszyli kopie o MOW
Ikoną nowego rynku miał być właśnie Miejski Obiekt Wielofunkcyjny. Na jego parterze urzędnicy planowali, że pomieszczą kafejki i restauracje. Na piętra planowali wprowadzić się już sami. MOW stanąłby przed zmodernizowanym Domem Prasy. Rok temu nie było jeszcze wiadomo, kto wybuduje MOW. Władze miasta chciały, aby inwestycja była prywatna, ale od początku były to raczej mrzonki, bo prywatni inwestorzy nie palą się do budowania urzędniczych obiektów, które nijak na siebie nie zarobią. Była więc pewniejsza opcja finansowania budowy - z budżetu miasta. Tyle że kasa nie jest z gumy, a inwestycji, które mają rozpocząć się w tym roku jest kilka - nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i budowa Międzynarodowego Centrum Kultury na terenie po kopalni Katowice. W tym roku magistrat chce ogłaszać przetargi na wybór wykonawców obu inwestycji. Dlatego znak zapytania przy MOW - który zniknie dopiero po ich rozstrzygnięciu.

Płynne terminy?
Jeśli wierzyć deklaracjom władz Katowic z ubiegłego roku, przebudowa Śródmieścia powinna ruszyć w 2011 r. i zakończyć się w 2014 r. Ten termin był też aktualny w czerwcu 2009 r., kiedy wybrano projektantów przebudowy. Projektanci za 5 mln zł pracują i projektują marzenia. Podobno za kilka tygodni znów pokażą wizualizacje - już aktualne.
Ale... w 2002 r. kiedy zapowiadano rychłą przebudowę kanalizacji pod rynkiem władze Katowic obiecywały, że nowy rynek będzie w 2005 r...

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto