Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

30 mln zł na remonty i modernizację dróg w Katowicach

Justyna Przybytek
W tym roku szykuje się remont katowickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej
W tym roku szykuje się remont katowickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej fot. Marzena Bugała
W tym roku szykuje się kilka dużych remontów na drogach, czyli będzie lepiej, ale najpierw przyjdzie nam swoje odczekać i wycierpieć w korkach. Miejski Zarząd Ulic i Mostów ma do wydania na remonty i modernizacje dróg około 30 mln zł. Najwięcej będzie się działo w centrum, choć i o dzielnicach drogowcy nie zapomnieli.

Z utrudnieniami w ruchu trzeba się liczyć na DTŚ. Nawierzchnia będzie przebudowywana na Trasie im. Reńców na odcinku od estakady w Dębie aż do granicy z Chorzowem. Ten katowicki odcinek DTŚ będzie za ok. 1 mln zł remontowała firma Wardox z Częstochowy. MZUiM już zakończył przetarg na tę inwestycję. Po DTŚ w najbliższych miesiącach nie będzie się jeździło zbyt szybko, bo drogowcy pojawią się także na chorzowskim odcinku tej trasy.

Do Śródmieścia generalnie lepiej w tym roku z samochodem się nie pakować. Na pewno rozpocznie się przebudowa ulicy 1 Maja na odcinku od ul. Staszica do zajezdni tramwajowej w Zawodziu oraz poszczególnych odcinków ul. Francuskiej, modernizowana będzie także ul. Wita Stwosza od autostrady A4 do ul. Powstańców. Duże inwestycje drogowe planowane są także w Brynowie, Panewnikach, Nikiszowcu, Józefowcu oraz w Piotrowi-cach.

- To remonty planowane. Drogi były przygotowane do zimy, więc nie jest tak, że gdzieś mamy większe problemy. Sypią się jednak te drogi, które nie widziały remontów przez ostatnie 20 lat - wyjaśnia Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM.

Dwie drogi w Śródmieściu docelowo całkowicie mają zmienić swój charakter. Chodzi np. o ul. Bankową, która ma zostać wyłączona z ruchu i ul. 3 Maja - jedną z głównych arterii miasta, która w przyszłości ma stać się reprezentacyjnym deptakiem. Wiadomo, że remont Bankowej ruszy w tym roku i pochłonie ok. 2 mln zł. Ulica będzie przebudowywana wedle propozycji studentów Uniwersytetu Śląskiego (zwycięska koncepcja przebudowy została wyłoniona w konkursie). Przebudowa ul. 3 Maja nie jest już taka pewna. O to, jak deptak ma wyglądać po remoncie, urzędnicy pytali mieszkańców na przełomie stycznia i lutego. Teraz dyskutują między sobą, kiedy ruszyć z przebudową, prawdopodobnie będzie to dopiero po przebudowie dworca PKP. Nie ma też co liczyć na to, że w tym roku rozpoczną się prace związane z przebudową drogi krajowej 81. Pierwszy etap, czyli przebudowa ul. Pszczyńskiej, mógłby rozpocząć się dopiero w przyszłym roku. To najdroższa planowana w mieście inwestycja drogowa. Ma kosztować ok. 1 mld zł. Miasto chce pozyskać na przebudowę środki unijne, dlatego mieszkańcy wybierali warianty przebudowy. Zwyciężył wariant najbardziej rozsądny: DK 81 będzie biegła po śladzie ul. 73. Pułku Piechoty.

Uwaga, remonty!

Plac Wyzwolenia, ul. Rymarska i Garbarska - to tegoroczny plan inwestycyjny Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Nikiszowcu.

- Obecnie trwa tu przebudowa kanalizacji, w dalszym czasie będzie wymieniany gazociąg, a na koniec maja pojawią się nasze ekipy remontowe - zapowiada Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM. - Całość będzie z kamienia naturalnego. Chodniki zostaną wyłożone płytami granitowymi - dodaje. Przetarg na roboty zostanie ogłoszony w maju, realizacja ma potrwać minimum trzy miesiące.

W sumie MZUiM ma do wydania w tym roku na modernizację dróg ok. 30 mln zł. Drogowcy mają pojawić się prawie we wszystkich dzielnicach. I choć MZUiM rozsądnie wydaje pozwolenia na zajęcia pasa drogowego, to nie ma co liczyć na to, że korków uda się uniknąć. Najgorzej będzie w Śródmieściu.

W Piotrowicach remont szykuje się wokół os. Odrodzenia. Przebudowywana będzie ul. Radockiego. Do wymiany jest zniszczona nawierzchnia od ul. Szewskiej do ul. Łętowskiego, pojawią się także nowe chodniki oraz ścieżki rowerowe. Poprawione zostanie też skrzyżowanie Radockiego z ul. Kostki Napierskiego. Remont ma się rozpocząć w wakacje. W Panewnikach będzie wymieniana nawierzchnia na całej długości ul. Kruczej. Z kolei w Janowie remontowana będzie ulica Oswobodzenia. Jezdnia zostanie tu przebudowana na odcinku od Mysłowic do ul. Lwowskiej, powstaną nowe chodniki oraz miejsca parkingowe. Wymiana chodników oraz nawierzchni jezdni, a także budowa zatok dla autobusów, szykuje się też w Brynowie, na skrzyżowaniu ul. Kościuszki z Kłodnicką i Rzepakową.

Duży remont szykuje się też w Józefowcu - będzie to wymiana nawierzchni na ul. Telewizyjnej.

Na utrudnienia trzeba się też przygotować na ul. Francuskiej. Tu będą remontowane najbardziej zniszczone odcinki jezdni, od skrzyżowania z ul. Ceglaną do parku Kościuszki, oraz między Jagiellońską i Wojewódzką.

Drogowcy pojawią się także na ul. 1 Maja i opanują odcinek od ul. Staszica aż do zajezdni tramwajowej w Zawodziu. W ubiegłym roku Tramwaje Śląskie wyremontowały tu torowisko, teraz miasto przebuduje jezdnie, chodniki i postawi nowe oświetlenie.

Ostatni z dużych remontów planowany jest na ul. Wita Stwosza, na odcinku od autostrady A4 do ul. Powstańców. Aktualnie trwa przetarg na wybór wykonawcy remontu.

Całkowicie w tym roku swój charakter zmieni ul. Bankowa. Wraz z końcem roku akademickiego ruszy jej remont. Po przebudowie ulica od rzeki Rawy aż do skrzyżowania z ulicą Chełkowskiego będzie całkowicie wyłączona z ruchu kołowego. W miejscu ruchliwej drogi przelotowej powstanie studencki deptak, a wjazd będzie możliwy tylko dla pojazdów uprzywilejowanych (policji, straży miejskiej, służb ratunkowych). Na Bankowej, wyłożonej kostką betonową, zamiast parkingów będą ławki i znacznie więcej zieleni. Koszt przebudowy to ok. 2 mln zł. Drugi miejski deptak miał być budowany na zdewastowanej ul. 3 Maja. Inwestycja stoi jednak pod znakiem zapytania. Roboty mają tu prowadzić Tramwaje Śląskie (torowisko) oraz miasto. Urzędnicy na przełomie stycznia i lutego ogłosili nawet konsultacje społeczne w sprawie wariantów przebudowy ulicy. Katowiczanie mogli zdecydować, czy bardziej podoba im się kostka granitowa szara czy czarna, jakie woleliby ławki, czy na deptaku mają się znaleźć donice czy drzewka.

- Uwagi zostały przekazane projektantom ulicy, czyli firmie Egis - mówi Adam Kochański, naczelnik Wydziału Inwestycji UM. Realizacja prawdopodobnie zostanie jednak wstrzymana do czasu przebudowy dworca PKP. - W trakcie przebudowy dworca i pl. Szewczyka, gdzieś musi odbywać się ruch, więc nie ma sensu remontować 3 Maja, po której później jeździłby ciężki sprzęt - mówi Szczepan Wodniok, dyrektor inwestycyjny w Tramwajach Śląskich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto