Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyczekiwany wiadukt w ciągu ul. Roosevelta łączący Zabrze z Gliwicami nareszcie oddany do użytku! Zobacz ZDJĘCIA

Magdalena Grabowska
Magdalena Grabowska
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Tomasz Kawka
W środę, 14 lutego, nareszcie oddano do użytku długo wyczekiwany wiadukt w ciągu łączącej Zabrze z Gliwicami przelotowej ul. Roosevelta. Jak w tej inwestycji można się nie zakochać? Miłość jest trudna, podobnie jak ta właśnie budowa, która była mocno opóźniona. Objazd tego miejsca od listopada 2021 r. prowadził przez uszkodzony odcinek Drogowej Trasy Średnicowej. Kierowcy musieli sporo znieść, ale jak mówi ludowe przysłowie "miłość i cierpliwość wszystko pokonają".

Zobacz zdjęcia -KLIKNIJ TUTAJ.

Wiadukt w ciągu ul. Roosevelta łączący Zabrze z Gliwicami oddany do użytku

Wygląda na to, że kierowcy mogą odetchnąć z ulgą. Po ponad dwóch latach utrudnień w ruchu, nowy wiadukt na ul. Roosevelta, łączący Zabrze z Gliwicami, został oddany do użytku w środę 14 lutego 2024 r.

Nie da się ukryć, że inwestycja była mocno opóźniona. Początkowo planowano, że wiadukt nad linią kolejową będzie zamknięty na około rok, a nowy obiekt będzie gotowy do końca listopada 2023 r. Jednak prace przeciągnęły się do końca stycznia 2024 r. Powodem były problemy techniczne i organizacyjne wykonawcy.

Jak podaje Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Zabrzu, 20 lipca 2021 roku, po przeprowadzeniu postępowania przetargowego na realizację inwestycji, została zawarta umowa z firmą AMBET Sp. z o.o. Sp.k., z terminem realizacji 12 miesięcy od podpisania umowy.

- Podczas prowadzonej przebudowy wystąpiły nieprzewidziane okoliczności mające wpływ na termin zakończenia robót. Ani MZD, ani Miasto Zabrze nie były w posiadaniu dokumentacji archiwalnej tego ponad pięćdziesięcioletniego wiaduktu, wybudowanego przez PKP. Podczas prowadzonych robót rozbiórkowych okazało się, że kubatura obiektu jest przeszło trzykrotnie większa od zakładanej, a fundamenty podpór znajdują się pod skrajnymi torami linii kolejowych. Usunięcie ich nakazało PKP. To z kolei wymagało opracowania i uzgodnienia dokumentacji technologicznej rozbiórki fundamentów, co spowodowało naprzemienną konieczność zamknięcia skrajnych torów - wyjaśnia Miejski Zarząd Dróg w Zabrzu, dodając, że opracowanie dokumentacji oraz uzgodnienia trwały 9 miesięcy i na taki okres wstrzymano prowadzenie robót.

Na wydłużenie o kolejne 4 miesiące realizacji przebudowy wpłynęła natomiast konieczność zastosowania zgodnie z ustaleniami z PKP technologii rozbiórki fundamentów tzn. w pierwszej kolejności od strony Zabrza, następnie od strony Gliwic.

- Nie było możliwości uzyskania zamknięć obu skrajnych torów linii kolejowych nr 141 i 672 ze względu na zwiększone transporty węgla w okresie przełomu roku 2022/2023. Podczas rozbiórki fundamentów od strony Zabrza natrafiono na niezinwentaryzowane kable sterownicze PKP, a od strony Gliwic na nieczynny rurociąg stalowy. Niezinwentaryzowane sieci podziemne wpłynęły na kolejne wydłużenie terminu - wyjaśniają urzędnicy.

To właśnie miał być powód, przez który wykonawca poinformował o zakończeniu robót niezbędnych do oddania obiektu do użytkowania dopiero 29 stycznia 2024 roku. 8 lutego 2024 roku, po przeprowadzeniu obowiązkowej kontroli budowy w zakresie jej zgodności z ustaleniami i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę oraz z projektem budowlanym, Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach wydał decyzję zezwalającą na użytkowanie przebudowanego wiaduktu.

Zakres inwestycji obejmował rozbiórkę istniejącego wiaduktu o nośności ograniczonej do 32 ton oraz budowę nowej konstrukcji nośnej i podpór obiektu. Nośność obiektu po przebudowie wzrosła do 60 ton. Robotami objęto również rozbiórkę nawierzchni drogowej i ciągu pieszo-rowerowego oraz rozbiórkę nasypów. W miejscu starego obiektu wykonano wiadukt o nowej konstrukcji prefabrykowanej, odtworzono nasypy oraz nawierzchnię drogową i ciągi pieszo-rowerowe. Zabudowano nowe bariery energochłonne i oświetlenie w rejonie obiektu.

Wartość robót na dzień przekazania do użytkowania to 14,9 mln zł. Jak podkreśla Miejski Zarząd Dróg w Zabrzu, całkowity koszt inwestycji to nie tylko roboty budowlane – dokumentacja projektowa wraz z nadzorami autorskimi to kwota 0,5 mln zł, a nadzór inwestorski to kolejne 0,4 mln zł. Na realizację tej inwestycji Miasto Zabrze pozyskało dofinansowanie w wysokości 3,8 mln zł ze środków Rezerwy Subwencji Ogólnej Skarbu Państwa. W grudniu 2023 roku Miasto Zabrze pozyskało dodatkowe dofinansowanie w wysokości 1,4 mln zł z Funduszu Odporności. Pozostała kwota pochodzi z budżetu Miasta Zabrze.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Wyczekiwany wiadukt w ciągu ul. Roosevelta łączący Zabrze z ...

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zabrze.naszemiasto.pl Nasze Miasto