MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkanoc na starych zdjęciach. Tak kiedyś obchodziło się święta wielkanocne także w naszym regionie - ARCHIWALNE ZDJĘCIA

Redakcja
Narodowe Archiwum Cyfrowe
Święta wielkanocne obfitują w tradycje ludowe. Część z nich już zanika, są jednak i takie, które kultywuje się do dziś. Mieszkańcy święcą jajka, malują pisanki, a w lany poniedziałek oblewają się wodą. Narodowe Archiwum Cyfrowe przypomina wielkanocne zwyczaje - zarówno te bardziej, jak i mniej znane. Zobaczcie też, jak dawniej wyglądał m.in. dyngusowy wózek w regionie opoczyńskim.

Święta wielkanocne dawniej. Tak mieszkańcy święcili koszyki i malowali jajka

Święta Wielkanocne w Polsce obfitują w tradycje ludowe i różnią się w zależności od regionu. Na przykład w regionie opoczyńskim i rawskim, o czym pisał niegdyś historyk Andrzej Kobalczyk, przywołując publikację tomaszowskiego etnografa pt. „Z żywym kurkiem po dyngusie” prof. Tadeusza Seweryna z 1928 roku, czas zdobienia kurzych jaj trwał od Wielkanocy aż do Zielonych Świątek. Wiązano z tym zwyczajem nadzieje, które przynosiła rozwijająca się wiosna.

Dawne zwyczaje wielkanocne

„Po długiej surowej zimie, po długim, nudnym poście zaczynają się wreszcie dni, w których nie ma grzechu zabawić się, zatańczyć, a nawet wysłać kawalerowi na imieniny z kopę „krasunek”. On znowu odwzajemnia się dziewczynie „na muzyce”, bo i potańczyć z nią i do domu odprowadzić, a może i „wciubiosek” (pierścionek) kupi” – pisał tomaszowski etnograf.

Dyngus i chodzenie z kurkiem

„W zachodniej stronie opoczyńskiego powiatu chodzi „po dyngusie z kurkiem” dwunastu chłopców. Trzech muzykantów: „skrzypista, basista i bębnista”; siedmiu nosi kosze na podarki i kije do wybijania taktu podczas śpiewu; jedenasty zwie się „kogutkiem”, gdyż wozi kogutka na wózku (…) Wózek kogutka stanowi wsparta na dwóch kółkach, drewniana rama, opasująca wygięte eliptycznie „gniazdo” z łubu lub tektury (…) W „gnieździe” siedzi opity wódką duży, grzebieniasty kogut i pieje pociesznie po pijanemu”.

„Wszystkie inne „kogutki”, czy to pieczone z ciasta, lepione z gliny czy rzezane z drzewa, a służące do ozdoby dyngusowego wózka, uważać należy za przeżytkową formę prawdziwego kurka, który w prastarej postaci dotrwał do naszych czasów we wsiach nadpilicznych powiatów: w piotrkowskiem, brzezińskiem, rawskiem i opoczyńskiem. Jest to, o ile dotychczas wiadomo, jedyna połać Polski, w której zachowały się resztki prawdziwego kurka, żywe fragmenty prasłowiańskiego misterium, które uszło uwadze naszych etnografów” – stwierdził prof. Seweryn.

Zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak dawniej wyglądały wielkanocne zwyczaje w Polsce!

Wielkanoc na starych zdjęciach. Tak kiedyś obchodziło się św...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek. Zdobywca Oscara miał 71 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na piotrkowtrybunalski.naszemiasto.pl Nasze Miasto