Metropolia GZM ogłosiła przetarg na zakup paliwa wodorowego
Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę do 1435 ton paliwa wodorowego, z możliwością zwiększenia wolumenu o kolejne maksymalnie 880 ton i wydłużeniem dostaw o kolejne maksymalnie trzy lata. Zamówienie podstawowe ma być realizowane przez 5 lat od odbioru pierwszych autobusów. PKM-y w Tychach oraz Świerklańcu wybudują swoje własne stacje tankowania wodorem, a PKM Katowice będzie korzystać z stacji dostarczonej przez przyszłego dostawcę paliwa.
Autobusy na wodór lepsze niż elektryczne?
Czas tankowania autobusów zasilanych wodorem wynosi około 20 minut, a na jednym ładowaniu (ok. 30 kg wodoru) autobus może przejechać od 350 do 400 km. W porównaniu z autobusami elektrycznymi, autobusy z wodorowymi ogniwami paliwowymi są w stanie pokonać dłuższe trasy i nie wymagają rozbudowanej sieci stacji tankowania.
Autobusy na wodór trafią na ulice w przyszłym roku
Obecnie Metropolia prowadzi postępowanie przetargowe na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem, z możliwością zakupu kolejnych 10 sztuk. Projekt ten kosztuje ponad 110 milionów złotych, z czego 81 milionów pochodzi z dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Autobusy będą użyczone przewoźnikom PKM Katowice, PKM Tychy i PKM Świerklaniec, a pierwsze pojazdy mają trafić na ulice w pierwszej połowie 2024 roku.
Ponadto, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Tychach oraz Świerklańcu podpisały umowy dofinansowania budowy stacji tankowania wodorem. Na realizację tych inwestycji NFOŚiGW przeznaczył 10 milionów złotych.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?