Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katowice. Dziś tramwaje wyjadą na nową linię! To pierwsza od 76 lat całkowicie nowa linia tramwajowa zbudowana w mieście

OPRAC.:
Danuta Pałęga
Danuta Pałęga
PAP
PAP
W piątek tramwaje wyjadą na nową linię wzdłuż ul. Grundmanna. To pierwsza od 76 lat całkowicie nowa linia tramwajowa zbudowana w Katowicach
W piątek tramwaje wyjadą na nową linię wzdłuż ul. Grundmanna. To pierwsza od 76 lat całkowicie nowa linia tramwajowa zbudowana w Katowicach arch
KATOWICE. Od piątku tramwaje pojadą z regularnymi kursami nową linią zbudowaną wzdłuż ul. Grundmanna. Tramwaje nr 25 będą kursowały tamtędy, łącząc dzielnice Szopienice, Zawodzie, centrum, Dąb i Os. Tysiąclecia - z końcem trasy przy Stadionie Śląskim.

W piątek tramwaje wyjadą na nową linię wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Pierwsza zupełnie nowa linia od 76 lat!

Chodzi o nowy, ok. 600-metrowy odcinek linii tramwajowej wzdłuż ul. Grundmanna, połączony z istniejącymi torowiskami wzdłuż ul. Gliwickiej oraz Chorzowskiej. Zbudowano torowiska, sieć trakcyjną, wiadukt nad Drogową Trasą Średnicową (której część wiedzie ul. Chorzowską), most nad rzeką Rawą oraz połączenia we wszystkie strony z istniejącymi liniami.

Dzięki temu nowe połączenie umożliwi prowadzenie ruchu tramwajowego we wszystkich relacjach: ma poprawić ofertę komunikacyjną w centrum Katowic, dając możliwości urozmaicenia tras linii tramwajowych, dzięki połączeniu dwóch magistralnych ciągów komunikacyjnych. Możliwe będzie też uruchomienie linii śródmiejskiej, albo – w razie kolizji czy awarii – skierowanie ruchu na objazd.

Na razie nowym odcinkiem będzie kursowała jedna linia nr 25, wydłużona do Stadionu Śląskiego z dotychczasowej relacji Szopienice Pętla - Plac Wolności. Tramwaje przez większość dnia roboczego mają kursować co 15 minut, zapewniając w ciągu doby ponad 60 kursów w każdą stronę. Na nowym odcinku są dwa przystanki: "Grundmanna" przy ul. Gliwickiej i "Grundmanna Office Park" - przy ul. Chorzowskiej.

Jak mówił na czwartkowej uroczystości oficjalnego otwarcia nowej linii wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula, jest to bardzo ważne połączenie dwóch głównych arterii komunikacyjnych w regionie, które "z punktu widzenia bezpieczeństwa komunikacyjnego i sprawności transportowej ma kardynalne znaczenie".

- Ten rejon miasta bardzo intensywnie się rozwija: część wschodnia - rejon ul. Mickiewicza i część zachodnia - rejon ul. Żelaznej to obszary bardzo dużej aktywności inwestycyjnej, są tu duże generatory ruchy - mówił Sobula wskazując, że nowa linia powinna być dobrą ofertą dla przyszłych mieszkańców tamtejszych inwestycji mieszkaniowych i pracowników powstających obiektów biurowych.

Wiceprezydent Katowic dodał, że to krótki odcinek, ale na pewno zmieni on jakość podróżowania w mieście.

- Zachęcam wszystkich do tego, by korzystać z transportu publicznego, z nowoczesnych tramwajów, nowoczesnych linii - mówił.

Zasugerował też, że budowa połączenia wzdłuż ul. Grundmanna to "poligon doświadczalny" dla planowanej od lat nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic miasta.

Prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik zwrócił uwagę, że jest to pierwsza od 76 lat całkowicie nowa linia tramwajowa zbudowana w Katowicach.

Poprzednia, z 1947 r., była przedłużeniem trasy do ówczesnego Parku Południowego (obecnie Kościuszki) do wybudowanej wówczas pętli w Brynowie.

Knapik potwierdził, że jest to połączenie z punktu widzenia organizacji bardzo ważne; zasugerował też, że umożliwia ono - jeżeli organizator transportu, którym jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia poprzez Zarząd Transportu Metropolitalnego, sobie tego zażyczy - utworzenie tramwajowej linii okrężnej w centrum Katowic, ulicami: Grundmanna, Gliwicką, przez Plac Wolności, 3 Maja, Rynek, Al. Korfantego i Chorzowską.

Odpowiedzialny za transport członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek wyraził nadzieję, że oba tegoroczne otwarcia nowych linii tramwajowych w regionie: w sosnowieckiej dzielnicy Zawodzie oraz wzdłuż katowickiej ul. Grundmanna, to "początek nowego rozdziału".

- Szczególnie, że Metropolia stanie się również współudziałowcem Tramwajów Śląskich: będziemy mogli wspólnie planować i finansować inwestycje, które będą na terenie całej Metropolii - tam gdzie działa spółka - zaznaczył Kwitek.

Prezes spółki Spaw-Tor Grzegorz Michnik (lider konsorcjum wykonawczego), który wręczył w czwartek Sobuli i Knapikowi prawomocne pozwolenia na użytkowanie nowej linii zastrzegł, że nie była to najłatwiejsza inwestycja realizowana przez tę firmę.

Trudności związane m.in. z ustaleniami tymczasowej organizacji ruchu i zmianami projektowymi spowodowanymi kolizjami z infrastrukturą podziemną przełożyły się na opóźnienie kontraktu, który miał zostać pierwotnie zrealizowany do połowy br. Wzrosły też koszty: pierwotna umowa opiewała na 39,7 mln zł brutto. W czwartek prezes TŚ mówił, że ostatecznie cena wyniosła ponad 45 mln zł brutto, z czego dotacja unijna zapewniła ok. 20 mln zł.

Zadanie było częścią "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014-20.

Początkowo jedną z kluczowych inwestycji tego projektu była budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic.

Zgodnie z pierwotnymi założeniami miała ona być gotowa w 2020 r. Na początku 2020 r. samorząd miasta poinformował jednak o przesunięciu unijnej dotacji z tej mocno opóźnionej inwestycji na inne zadania. W tej sytuacji największym nowym odcinkiem sieci jest liczące ok. 4 km przedłużenie linii nr 15 na osiedlu Zagórze w Sosnowcu.

Unijny projekt TŚ, oszacowany początkowo na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania), zamknie się prawdopodobnie w kwocie ok. 1,35 mld zł brutto. Objął, prócz realizacji dwóch nowych odcinków, remonty ok. 100 km torowisk, zakup 55 tramwajów, a także zakup specjalistycznych pojazdów.

W piątek tramwaje wyjadą na nową linię wzdłuż ul. Grundmanna. To pierwsza od 76 lat całkowicie nowa linia tramwajowa zbudowana w Katowicach

Katowice. Dziś tramwaje wyjadą na nową linię! To pierwsza od...

autor: Mateusz Babak
mtb/ mick/

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto