Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zabronione hasła reklamowe - nowe prawo za pół roku. Koniec fałszywych sloganów

Aldona Minorczyk-Cichy
123rf
Wszystkie chwyty dozwolone? Być może, ale nie w reklamach jedzenia. Europejscy parlamentarzyści podtrzymali plany stworzenia listy zabronionych haseł reklamowych związanych ze zdrowiem, które nie są dostatecznie uzasadnione naukowo. Za pół roku, kiedy nowe prawo wejdzie w życie, już ci nie wmówią, że po wypiciu jogurtu zyskasz odporność na przeziębienia. Nie będą mogli też ściemniać, że... chipsy i kremy czekoladowe są zdrowe, a cukierki to wymarzone źródło witamin.

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) poddał analizie hasła reklamowe i za pełnoprawne uznano jedynie te, które miały naukowe uzasadnienie. Wśród odrzuconych haseł były m.in. te reklamujące niektóre jogurty jako produkty wzmacniające układ immunologiczny, czy polecające kremy czekoladowe jako dobre źródło energii dla dzieci. Produkty, które zawierają takie wprowadzające w błąd informacje muszą w ciągu pół roku zniknąć ze sklepowych półek tak w Katowicach, Bielsku-Białej, jak i w Paryżu czy Brukseli.

Uchroni serce przed zawałem, powstrzyma rozwój raka, a nawet pomoże dobrze spać. Reklamy żywności przebranej za lekarstwo zalewają nasz świat. Z prawdą mają niewiele wspólnego, ale niestety są przekonujące. Unia Europejska idzie z nimi na wojnę i wprowadza zasadę: w reklamach pod groźbą kary tylko sformułowania potwierdzone naukowo! Jak powiedziała Monique Goyens z Europejskiego Biura Związków Konsumenckich (BEUC), nowe prawo sprawi, że konsumenci przestaną być wprowadzani w błąd przez nieuzasadnione, przesadzone lub nieprawdziwe twierdzenia dotyczące środków spożywczych.

- Tylko rzetelne informacje zdrowotne będą mogły być wykorzystane w reklamie - podkreśla Monique Goyens.

Przykładów negatywnych nie brakuje. Jedna z firm reklamowała sok z granatu, który miał zapobiegać rakowi piersi i prostaty, chronić przed chorobami serca, a nawet leczyć problemy z erekcją.

Testów nie przeszła także żadna kampania jogurtu probiotycznego. Zgodnie z nowymi wytycznymi reklamy takich jogurtów jako środka wzmacniającego układ immunologiczny czy trawienny są zakazane.

Dozwolona za to jest reklama na przykład ciastek z dużą ilością błonnika jako "wzmacniających trawienie".

Unijne zakazy
Parlament Europejski zakazał posługiwania się producentom 1600 sloganami odnoszącymi się do zdrowia.
Dotychczas zaaprobowano 222 hasła tego rodzaju (informujące, że produkt jest niskotłuszczowy lub zmniejszający cholesterol). Za uzasadnione uznano jedynie te informacje, które są podparte badaniami naukowymi.

W USA już sobie z tym poradzili
Niespełna dwa lata temu firma Danone w USA zgodziła się wypłacić 21 mln dolarów odszkodowania za reklamy wprowadzające konsumentów w błąd. Chodziło o reklamy jogurtu i napoju. Głosiły, że bakterie zawarte w jogurtach wspomagają regularne funkcjonowanie przewodu pokarmowego, a napój podnosi odporność organizmu. Federalna Komisja Handlu poinformowała, że nie ma wystarczających danych naukowych na poparcie zawierających takie informacje tekstów promocyjnych, zamieszczanych na opakowaniach produktów oraz w ich reklamach. Komisja podkreśliła, że firmie nie wolno było posługiwać się w celach promocyjnych informacjami, które nie zostały potwierdzone przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków.

ODPOWIEDŹ DANONE:

W tekście znalazły się informacje, które nie są zgodne ze stanem faktycznym - dlatego w imieniu firmy chciałabym wyjaśnić, że w ramach procedur prowadzonych przez Federalną Komisję Handlu Stanów Zjednoczonych został oceniony sposób komunikacji dwóch produktów firmy Danone do konsumentów na terenie Stanów Zjednoczonych oraz dowody naukowe będące podstawą tej komunikacji. Korzyści zdrowotne obu produktów zostały potwierdzone i mogą dalej być komunikowane do konsumentów.

W ramach tego postępowania zawarto ugodę dotyczącą wyłącznie sposobu komunikacji obu produktów do konsumentów w Stanach Zjednoczonych. Firma Danone zobowiązała się do doprecyzowania sposobu komunikacji korzyści zdrowotnych tych produktów na terenie Stanów Zjednoczonych.


*Katastrofa busa na S69 w Przybędzy - fakty, opinie WIDEO i ZDJĘCIA
*Sprawa Madzi z Sosnowca - ustalenia prokuratorów, zeznania rodziców

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sosnowiec.naszemiasto.pl Nasze Miasto